212 140 läst ·
1 015 svar
212k läst
1,0k svar
Festool - Nya verktyg!
HKC 55 
Verkar världsklass, kort skena med fäste så att skenan sitter fast i sågen, men man kan föra sågen på skenan.
Inställning av gradantal på ett anslag på skenan så att man kan gera. Även "sänksågsfunktion så att man även kan ställa in sågdjupet och starta sågningen mitt på en skiva eller liknande. Svårt att beskriva, jag försöker hitta videon igen
Hittade även bilder på nya kakelskäraren:
http://festool.lt/festool-laisvu-ranku-pjaustymo-sistema-dsc-ag-125-fh-plus
Verkar världsklass, kort skena med fäste så att skenan sitter fast i sågen, men man kan föra sågen på skenan.
Inställning av gradantal på ett anslag på skenan så att man kan gera. Även "sänksågsfunktion så att man även kan ställa in sågdjupet och starta sågningen mitt på en skiva eller liknande. Svårt att beskriva, jag försöker hitta videon igen
http://festool.lt/festool-laisvu-ranku-pjaustymo-sistema-dsc-ag-125-fh-plus
Redigerat:
Jag skulle nog satsa på Mafells original, med tanke på kvalitet och livslängd ;-)Buuzzz skrev:HKC 55
[länk]
Men systainer-dammsugaren är ett genidrag, grymt skönt att slippa asa upp stora dammsugaren för småjobb...
Har knappt använt vinkelchucken, måttade bara lite snabbt hemma, ( har inget att skruva här ) vid 10 mm till vägg så såg det att kunna börja slinta ordentligt med typ ph bits.
Jag skulle gärna ha en excenterchuck till min CXS, det har jag saknat vid ett flertal tillfällen. Har ingen lust att köpa en till dragare bara för den möjligheten. Har ju dessutom valt just CXS för att få en smidig dragare.
Kunde inte hålla mig så det blev att hämta upp en TXS idag, ser fram emot att testa den senare i veckan! 
Excenter-chuck skulle vara pricken över i men med ögonmåttet så verkar vinkelchucken riktigt smidig där det är trångt.
Excenter-chuck skulle vara pricken över i men med ögonmåttet så verkar vinkelchucken riktigt smidig där det är trångt.
Jäkligt lik Mafell.
Men Mafellen såg inte ut att ha dammsugarstos
Men Mafellen såg inte ut att ha dammsugarstos
Ja, festoolkillen sa att de hade Mafell som inspiration. Dock har Mafell 36V på sin batteriversion om det nu gör praktisk skillnad. Skulle vara trevligt att jämföra dem sida vid sida.
Vikten talar dock för festool, 4,1 kg vs 6,3 kg.
Vikten talar dock för festool, 4,1 kg vs 6,3 kg.
Redigerat: