15 722 läst ·
94 svar
16k läst
94 svar
Felsökning! Ingen spänning trots hela säkringar
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Bo.Siltberg skrev:
Man använder inte pennan utanpå en kabel och man använder den mot fasledaren, är fasledaren okänd provar man en ledare i taget. i en värmepumpssituation t.ex är det inga problem att lägga fasledaren för sig självt och sen prova.
Jag vidhåller handhavandefel eller defekt instrument om man menar att t.ex flukes testpenna inte reagerar på en spänningssatt fasledare.
Det spelar ingen roll om kabeln är alumantlad eller bara har plastisolering, testpennan skall inte användas utanpå en kabel över huvud taget.
Hej igen, en snabb uppföljningsfråga när jag ändå har expertis samlad här.
Min brytare saknar tätning mellan lock och dosa, är det något som går att få tag på eller finns det täta brytare som saknar tätning, denna ska ju vara IP54 certifierad? Skulle behöva lite vägledning med terminologin då jag inte riktigt vet vad produkten jag efterfrågar heter. Tänker att det är en bra idé att även byta förskruvning(?) när den nya kabeln installeras, då de gamla är skruckna samt behöver någon form av täcklock då den ena genomföringen inte kommer behövas med den nya LVP:n.
Vore tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning
Min brytare saknar tätning mellan lock och dosa, är det något som går att få tag på eller finns det täta brytare som saknar tätning, denna ska ju vara IP54 certifierad? Skulle behöva lite vägledning med terminologin då jag inte riktigt vet vad produkten jag efterfrågar heter. Tänker att det är en bra idé att även byta förskruvning(?) när den nya kabeln installeras, då de gamla är skruckna samt behöver någon form av täcklock då den ena genomföringen inte kommer behövas med den nya LVP:n.
Vore tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning
Kan jag köpa o-ring på löpmeter och limma ihop ändarna alternativt lägga en sträng med flytande packning i spåret?S Sssczl skrev:Hej igen, en snabb uppföljningsfråga när jag ändå har expertis samlad här.
Min brytare saknar tätning mellan lock och dosa, är det något som går att få tag på eller finns det täta brytare som saknar tätning, denna ska ju vara IP54 certifierad? Skulle behöva lite vägledning med terminologin då jag inte riktigt vet vad produkten jag efterfrågar heter. Tänker att det är en bra idé att även byta förskruvning(?) när den nya kabeln installeras, då de gamla är skruckna samt behöver någon form av täcklock då den ena genomföringen inte kommer behövas med den nya LVP:n.
Vore tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning
Skulle något sådant funka? https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863useless skrev:
Jag tror säkert att båda "kleten" du föreslår duger. Sitter brytaren någorlunda skyddat, typ under ett takutsprång skulle jag nog bara köra som det är. Har svårt att tro att vatten letar sig in så att det kan bli ett problem.S Sssczl skrev:
Förskruvningar och pluggar finns nog "överallt" där elmaterial säljs. Ska en elektriker hjälpa dig har denne säkert sånt i bilen. Här är annars några förslag från elbutik.se. Reservation för storleken som naturligtvis måste passa med din brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du göra det enkelt kostar heller inte en ny brytare några jättepengar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det finns täcklock. https://www.elbutik.se/product.html/rutab-avslutningsproppS Sssczl skrev:
Det kan dock vara knepigt att ta reda på gängans storlek, om det är Pg eller M-gänga men det finns hjälp här: https://www.byggahus.se/forum/threads/matt-och-gaengtabell.389667/
I värsta fall får ,man ta en lite mindre och sätta en kontramutter på insidan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du skrev kabel. Du visar förtjänstfullt att det finns fällor med att använda dessa beröringsfria spänningsdetektorer, så de är inte gjorda för lekmän. Det är omöjligt att beskriva alla villkor för när/var/hur de kan användas så att folk kommer ihåg det. Mycket enklare med ett kort mantra: "Phasenpenna" == nej.S SueCia skrev:Man använder inte pennan utanpå en kabel och man använder den mot fasledaren, är fasledaren okänd provar man en ledare i taget. i en värmepumpssituation t.ex är det inga problem att lägga fasledaren för sig självt och sen prova.
Jag vidhåller handhavandefel eller defekt instrument om man menar att t.ex flukes testpenna inte reagerar på en spänningssatt fasledare.
Det spelar ingen roll om kabeln är alumantlad eller bara har plastisolering, testpennan skall inte användas utanpå en kabel över huvud taget.
De som verkligen vill använda den får därefter ta reda på varför.
Och till locket finns det ingen tätning, passformen ska vara så hög att vatten inte letar sig in. Så NEJ du behöver inte skaffa någon packning/tätning, MEN ta upp ett avrinningshål (ca 2-3 mm) i botten/bakkant om det inte redan är gjort, det brukar finnas en anvisning där.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Exakt, du bekräftar det jag skrivit flera gånger nu. Det är inte fel på phasenpennorna, det är handhavandefel. Att dom är svåra att använda rätt gör knappast att dess funktion är dålig.Bo.Siltberg skrev:
Du skrev kabel. Du visar förtjänstfullt att det finns fällor med att använda dessa beröringsfria spänningsdetektorer, så de är inte gjorda för lekmän. Det är omöjligt att beskriva alla villkor för när/var/hur de kan användas så att folk kommer ihåg det. Mycket enklare med ett kort mantra: "Phasenpenna" == nej.
De som verkligen vill använda den får därefter ta reda på varför.
Jag skrev kabel det har du rätt i, ett grammatiskt fel av mig, jag ser dock skillnad på en ledare och en kabel i situationer där jag ska använda Phasen
SueKia, jag håller förvisso med dig om att pennan kan vara ett smidigt komplement men som allmänt råd, med risken för tillhörande missförstånd bör man nog hålla pennan kort tyvärr.S SueCia skrev:Exakt, du bekräftar det jag skrivit flera gånger nu. Det är inte fel på phasenpennorna, det är handhavandefel. Att dom är svåra att använda rätt gör knappast att dess funktion är dålig.
Jag skrev kabel det har du rätt i, ett grammatiskt fel av mig, jag ser dock skillnad på en ledare och en kabel i situationer där jag ska använda Phasen
Du hör ju att Elmont missar med den i ett av fem fall och hen är ingen duvunge, hur mycket tror du då genomsnitts-Joel kan missa?
Till att hitta trasiga proppar med ej utploppad plupp fungerar det dock utmärkt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Genomsnittsjoel kanske ska hålla sig ifrån den, men att klaga på den som om det skulle vara ett dåligt instrument är helt fel, då det är väldigt bra i kompetenta händer.E El-Löken66 skrev:SueKia, jag håller förvisso med dig om att pennan kan vara ett smidigt komplement men som allmänt råd, med risken för tillhörande missförstånd bör man nog hålla pennan kort tyvärr.
Du hör ju att Elmont missar med den i ett av fem fall och hen är ingen duvunge, hur mycket tror du då genomsnitts-Joel kan missa?
Till att hitta trasiga proppar med ej utploppad plupp fungerar det dock utmärkt.
Men den här diskussionen kommer ingen vart, jag kommer fortsätta använda phasen och de som inte litar på den kommer inte lita mer på den för att jag säger att den är pålitlig
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jamen då så, då är väl rådet till "Joel" i denna tråd att undvika beröringsfria spänningsprovare? Att den kräver ett yrkesvant handlag, en viss procedur och har en begränsad tillämpning som är otydlig gör ju att den faller på eget grepp.
Man kan kolla efter trasiga proppar, det går snabbt om man har många.Bo.Siltberg skrev:
Det finns även fällor där, men inget som blir farligt, som jag ser det.


