15 721 läst ·
94 svar
16k läst
94 svar
Felsökning! Ingen spänning trots hela säkringar
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Andreas_kalmar skrev:
Har 13 år i yrket nu o förstår fortfarande inte denna kommentar. Elpennan har aldrig någonsin missat en spänningssatt kabel för mig, däremot piper den ofta pga. Induktans så att man kan tro man har spänning när man inte har, men att den skulle vara tyst när man har spänning har inte hänt en gång under 13 års regelbundet användande.
under förutsättning att det är fasen man lägger pennan emot, ts skriver att han mätte mot kabeln, det funkar självklart inte.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
nä men sätt pennan i handen på någon som inte vet nåt och du kan få problem. Ett enskilt uttag som sitter för sig själv är ju enkelt att testa såklart. Sen kommer man till nästa grej där de vill testa trasiga säkringar och vad händer då?S SueCia skrev:Har 13 år i yrket nu o förstår fortfarande inte denna kommentar. Elpennan har aldrig någonsin missat en spänningssatt kabel för mig, däremot piper den ofta pga. Induktans så att man kan tro man har spänning när man inte har, men att den skulle vara tyst när man har spänning har inte hänt en gång under 13 års regelbundet användande.
under förutsättning att det är fasen man lägger pennan emot, ts skriver att han mätte mot kabeln, det funkar självklart inte.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja använder oxå en sån men den är inte pålitlig så tillvida att den inte är 100 och jag tycker inte man särskilt om man inte är insatt bör använda verktyg med den osäkerheten. Inte sagt att pennan är dåligS SueCia skrev:Har 13 år i yrket nu o förstår fortfarande inte denna kommentar. Elpennan har aldrig någonsin missat en spänningssatt kabel för mig, däremot piper den ofta pga. Induktans så att man kan tro man har spänning när man inte har, men att den skulle vara tyst när man har spänning har inte hänt en gång under 13 års regelbundet användande.
under förutsättning att det är fasen man lägger pennan emot, ts skriver att han mätte mot kabeln, det funkar självklart inte.
Man lär ju använda pennan på rätt sätt om man ska använda den. Min används oftast som en dubbelkoll innan jag stoppar in fingrarna någonstans. Jag blev räddad av den här hemma för några år sedan. Jag höll på och bytte uttag i vardagsrummet, fyra-fem uttag kopplade i slinga. Säkringen märkt vardagsrum var av, och dosan där matningen kom in i rummet hade fasen bortkopplad. Lik förbannat tände pennan när jag öppnade de som borde varit sista uttaget i slingan, det var nämligen draget från köket som är rummet brevid. Det finns ingen logik bakom att det skulle vara kopplat så, antagligen var det någon som tänkte fel för 60 år sedan. Utan pennan hade jag fått en stöt, likaså om pennan hade missat just då. Men den här gången blev jag räddad.E elmont skrev:
Det ligger logik bakom att ett eller flera uttag i ett rum ligger på andra/annan säkring. Tanken är att om en säkring går ska inte hela rummet bli spänningslöst. Jag tror inte att det finns en elritning efter 80-90 talet som inte är ritad med flera grupper i samma rum. Så det kommer inte som en överraskning för en yrkesman, däremot kan en lekman ha lite svårt att förstå varför.Det finns en rätt utbredd tro att man ska dra en grupp till varje rum.
Och själv kollar jag alla uttag jag ska byta med en spänningsprovare innan jag byter för som yrkesman vet jag att man inte ska tro utan vara helt säker när man pysslar med elinstallationer. Har men en spänningsprovare så finns det inget värde i att kolla med "instrument" typ Phasen för man kan vara säker med en mätning. Vill man vaea extra säker så kontrollerar man spänningsprovaren före och efter mot en känd spänningskälla. Den typen av kontroll av Phasen är i princip av intet värde.
Och själv kollar jag alla uttag jag ska byta med en spänningsprovare innan jag byter för som yrkesman vet jag att man inte ska tro utan vara helt säker när man pysslar med elinstallationer. Har men en spänningsprovare så finns det inget värde i att kolla med "instrument" typ Phasen för man kan vara säker med en mätning. Vill man vaea extra säker så kontrollerar man spänningsprovaren före och efter mot en känd spänningskälla. Den typen av kontroll av Phasen är i princip av intet värde.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
i ts fall pratar vi om 230v och om du menar att din inte lyser om du håller mot fasledare med aktiv fas så har du en trasig penna eller så hittar du på.E elmont skrev:
SueCia, då jag använder den håller jag spetsen mot det jag vill "kolla" och även jag skriver om 230 Volt.
Sedan blir jag lite förnärmad av att du påstår att jag hittar på och indirekt att det skulle bero på handhavandefel.. Varför i hela världen skulle jag hitta på en sån sak????
För även om du aldrig upplevt att den typen av detektorer fallerade så kan jag garantera att det finns mångfalt flera som har upplevt dom brister som den typen av "instrument" har.
Jag kan ju även nämna att jag tillhörde en av dom första som skaffade Phasen när den kom ut på marknaden och har genom åren provat flera liknande men tyvärr med samma mediokra resultat.
Sedan blir jag lite förnärmad av att du påstår att jag hittar på och indirekt att det skulle bero på handhavandefel.. Varför i hela världen skulle jag hitta på en sån sak????
För även om du aldrig upplevt att den typen av detektorer fallerade så kan jag garantera att det finns mångfalt flera som har upplevt dom brister som den typen av "instrument" har.
Jag kan ju även nämna att jag tillhörde en av dom första som skaffade Phasen när den kom ut på marknaden och har genom åren provat flera liknande men tyvärr med samma mediokra resultat.
Ja rätt använd fyller den helt klart ett syfte. Jag har själv sådana men utifrån många trådar här får jag en känsla av att dessa lätt vilseleder många "amatörer". Men tar man dom för vad dom är och använder dem på förnuftigt sätt så visst är de användbara.S SueCia skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
S SueCia skrev:
Kabel eller ledare? Aluminiummantlad kabel? Ledare tätt tillsammans eller separerade? Det gör stor skillnad.S SueCia skrev:
