S
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Elpenna är ej helt pålitlig prova med en multimeter om du har nån

Har 13 år i yrket nu o förstår fortfarande inte denna kommentar. Elpennan har aldrig någonsin missat en spänningssatt kabel för mig, däremot piper den ofta pga. Induktans så att man kan tro man har spänning när man inte har, men att den skulle vara tyst när man har spänning har inte hänt en gång under 13 års regelbundet användande.

under förutsättning att det är fasen man lägger pennan emot, ts skriver att han mätte mot kabeln, det funkar självklart inte.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har 13 år i yrket nu o förstår fortfarande inte denna kommentar. Elpennan har aldrig någonsin missat en spänningssatt kabel för mig, däremot piper den ofta pga. Induktans så att man kan tro man har spänning när man inte har, men att den skulle vara tyst när man har spänning har inte hänt en gång under 13 års regelbundet användande.

under förutsättning att det är fasen man lägger pennan emot, ts skriver att han mätte mot kabeln, det funkar självklart inte.
nä men sätt pennan i handen på någon som inte vet nåt och du kan få problem. Ett enskilt uttag som sitter för sig själv är ju enkelt att testa såklart. Sen kommer man till nästa grej där de vill testa trasiga säkringar och vad händer då?
 
Och jag har över 40 års erfarenhet av Phasen mfl. och dom har "missat" att indikerat spänning i minst 10-20%av fallen.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har 13 år i yrket nu o förstår fortfarande inte denna kommentar. Elpennan har aldrig någonsin missat en spänningssatt kabel för mig, däremot piper den ofta pga. Induktans så att man kan tro man har spänning när man inte har, men att den skulle vara tyst när man har spänning har inte hänt en gång under 13 års regelbundet användande.

under förutsättning att det är fasen man lägger pennan emot, ts skriver att han mätte mot kabeln, det funkar självklart inte.
Ja använder oxå en sån men den är inte pålitlig så tillvida att den inte är 100 och jag tycker inte man särskilt om man inte är insatt bör använda verktyg med den osäkerheten. Inte sagt att pennan är dålig
 
S SueCia skrev:
Elpennan har aldrig någonsin missat en spänningssatt kabel för mig
Min brukar missa när batteriet tagit slut. ;)
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Lyser den så finns det spänning MEN det är inte säkert att den lyser när det finns spänning.
Så lyser den inte kan man inte vara säker på att det är spänningslöst
 
E elmont skrev:
Lyser den så finns det spänning MEN det är inte säkert att den lyser när det finns spänning.
Så lyser den inte kan man inte vara säker på att det är spänningslöst
Man lär ju använda pennan på rätt sätt om man ska använda den. Min används oftast som en dubbelkoll innan jag stoppar in fingrarna någonstans. Jag blev räddad av den här hemma för några år sedan. Jag höll på och bytte uttag i vardagsrummet, fyra-fem uttag kopplade i slinga. Säkringen märkt vardagsrum var av, och dosan där matningen kom in i rummet hade fasen bortkopplad. Lik förbannat tände pennan när jag öppnade de som borde varit sista uttaget i slingan, det var nämligen draget från köket som är rummet brevid. Det finns ingen logik bakom att det skulle vara kopplat så, antagligen var det någon som tänkte fel för 60 år sedan. Utan pennan hade jag fått en stöt, likaså om pennan hade missat just då. Men den här gången blev jag räddad.
 
P PatrikJo skrev:
antagligen var det någon som tänkte fel för 60 år sedan.
Med risk att förolämpa skulle jag nog säga att det snarare är du som tänker fel om du antar att alla uttag i samma rum hör till samma grupp. Det är mer rekommenderat att ett rum matas från flera grupper.
 
Det ligger logik bakom att ett eller flera uttag i ett rum ligger på andra/annan säkring. Tanken är att om en säkring går ska inte hela rummet bli spänningslöst. Jag tror inte att det finns en elritning efter 80-90 talet som inte är ritad med flera grupper i samma rum. Så det kommer inte som en överraskning för en yrkesman, däremot kan en lekman ha lite svårt att förstå varför.Det finns en rätt utbredd tro att man ska dra en grupp till varje rum.
Och själv kollar jag alla uttag jag ska byta med en spänningsprovare innan jag byter för som yrkesman vet jag att man inte ska tro utan vara helt säker när man pysslar med elinstallationer. Har men en spänningsprovare så finns det inget värde i att kolla med "instrument" typ Phasen för man kan vara säker med en mätning. Vill man vaea extra säker så kontrollerar man spänningsprovaren före och efter mot en känd spänningskälla. Den typen av kontroll av Phasen är i princip av intet värde.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S
E elmont skrev:
Och jag har över 40 års erfarenhet av Phasen mfl. och dom har "missat" att indikerat spänning i minst 10-20%av fallen.
hur använder du den då?

konstigt att vi har så olika erfarenhet eller hur?
 
S
E elmont skrev:
Lyser den så finns det spänning MEN det är inte säkert att den lyser när det finns spänning.
Så lyser den inte kan man inte vara säker på att det är spänningslöst
i ts fall pratar vi om 230v och om du menar att din inte lyser om du håller mot fasledare med aktiv fas så har du en trasig penna eller så hittar du på.
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Min brukar missa när batteriet tagit slut. ;)
Pennan blinkar i viloläge så känner man sin utrustning så vet man om batteriet är tomt eller inte :)
 
SueCia, då jag använder den håller jag spetsen mot det jag vill "kolla" och även jag skriver om 230 Volt.
Sedan blir jag lite förnärmad av att du påstår att jag hittar på och indirekt att det skulle bero på handhavandefel.. Varför i hela världen skulle jag hitta på en sån sak????
För även om du aldrig upplevt att den typen av detektorer fallerade så kan jag garantera att det finns mångfalt flera som har upplevt dom brister som den typen av "instrument" har.
Jag kan ju även nämna att jag tillhörde en av dom första som skaffade Phasen när den kom ut på marknaden och har genom åren provat flera liknande men tyvärr med samma mediokra resultat.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Pennan blinkar i viloläge så känner man sin utrustning så vet man om batteriet är tomt eller inte :)
Ja rätt använd fyller den helt klart ett syfte. Jag har själv sådana men utifrån många trådar här får jag en känsla av att dessa lätt vilseleder många "amatörer". Men tar man dom för vad dom är och använder dem på förnuftigt sätt så visst är de användbara.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Elpennan har aldrig någonsin missat en spänningssatt kabel för mig,
S SueCia skrev:
om du menar att din inte lyser om du håller mot fasledare med aktiv fas så har du en trasig penna eller så hittar du på.
Kabel eller ledare? Aluminiummantlad kabel? Ledare tätt tillsammans eller separerade? Det gör stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.