Dessutom lite udda med både ute och innedelen ansluten i en brytare. Man brukar ansluta ENDERA i ute eller innedelen för att sedan dra en kabel (4 ledare) mellan inne och utedelen.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
De där centralerna bör nog ses över. Rejält rörigt i den på andra bilden; trådarna på jord- och nollskenan verkar sitta "slumpmässigt". Antar att det inte finns någon jordfelsbrytare i anläggningen?
Ja genomgång av elsystemet står på att göra listan. OBS inget jag gör själv. Huset är 90 år gammalt så det är många som pulat med elen genom åren
 

Bästa svaret

Du är på rätt väg. Ta det bara lugnt o metodiskt så har du snart ringat in var spänningen försvinner. Om du tittar på bilderna hos Kjell så ser du hur en diazedcentral är kopplad, hur inkommande matning är inkopplad och hur utgående gruppledningar är inkopplade på en säkring plus N och PE-plint. Det är vad du ska leta efter i ditt fall.

S Sssczl skrev:
Bild 2 är första centralen där kabeln går in. De två gröngula kablarna sitter kopplade vid samma punkt i skenan(turkosa markeringen) som sitter högst upp och den blåa(nollan?) sitter i skenan under.
Här ska du alltså leta efter den bruna fasledaren i kabeln till värmepumpen. Den ska vara inkopplad på en av säkringarna. Där kan du kontrollera ifall du har spänning.

S Sssczl skrev:
I samma skena sitter kabeln som går till nästa central med tre säkringar enligt röda markeringen.
Vilken är nästa central? Är det central 3? Vet du hur dessa är relaterade till varandra? Matar den ena den andra? Den kabel som den röda pilen pekar på är alltså inte kabeln till pumpen utan en utgående kabel till "nästa" central, som inte kan vara central 3 att döma av kabelfärgen.

Jag ser inte hur denna central är matad, för det finns ingenting ansluten på fasskenorna till vänster, men kanske till höger?

S Sssczl skrev:
Bild 3 är centralen med säkringar uppmärkta "pump"(röda markeringen)
Men vi vet ingenting om relevansen här till just denna pump, annat än att du råkade se "pump" på gruppförteckningen?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
S Sssczl skrev:
Det jag förväntade mig när jag tog bort kåpan var att följa fasledaren från brytaren till en av säkringshållarna(?)
Det är en bra ansats. Vad är problemet? Trångt? Det är väl bara att hitta och följa den svarta fas-ledaren till en propp? (Från kabeln med svart, blå, gul/grön).

Du kan lite försiktigt flytta på några andra ledare om de är i vägen för att se bättre, sen pilla/putta lite för att se vart ledaren tar vägen. Här får man ha lite känsla för vad man håller på med så man inte ställer till med något.

Du får titta mer noggrant.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här ska du alltså leta efter den bruna fasledaren i kabeln till värmepumpen.
Eller i detta fall antagligen den svarta.

Numera är brun standardfärg för fasledare. Förr var svart vanligast. "Jätteförr" vet jag inte ens om det fanns en "allmänt accepterad standard". Nu är inte färgerna något att lita på hur som helst men i din brytare kan man nog vara tämligen säker på att svart används som fasledare.
 
Hmm, jag tittade på bilden igen och nog tycker jag den är brun, kanske...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, jag tittade på bilden igen och nog tycker jag den är brun, kanske...
Någon av oss "gamlingar" börjar nog bli färgblinda. :crysmile: Hur som helst tänkte jag på brytarbilden, den första i #27. Visst tusan är dessa svarta? Eller är jag verkligen färgblind? :oops: I centralbilderna är det väl, som vanligt, en salig blandning av bruna och svarta fasledare.

Hur som helst kan vi nog konstatera att brun och svart verkar huvudsakligen användas fasledare i TS anläggning och något tejpat med gul-grön tejp förhoppningsvis aldrig är en fasledare.
 
Nu så var den hittad! Precis som ni föreslog så identifierade jag och följde den svarta fasen till en propp som i gruppförteckningen säkrar belysning i källaren. Drog proppen och testade belysningen som fortfarande fungerade fint. Proppen såg inte ut att ha löst ut men bytte den och nu kunde jag få spänning till brytaren. Det jag gick bet på i slutändan var att jag utgick ifrån att det bara skulle finnas tre ledare(fas, nolla och jord) och den faktiska fasledaren var väl dold i ormboet av ledare så jag såg den inte först. Fantastiskt att det finns människor som er som är villiga att hjälpa en som inte kan. Nu slipper vi frysa i vinter också vilket är en bonus.

Tack till alla för tålamodet!
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
S Sssczl skrev:
jag utgick ifrån att det bara skulle finnas tre ledare(fas, nolla och jord) och den faktiska fasledaren var väl dold i ormboet av ledare så jag såg den inte först.
Fast det var ju egentligen en helt riktig utgångspunkt. Här kan man ju säga att ledaren skyddsjord var uppdelad i två fysiska ledare, den gröngula och biledaren, men rent elektriskt hade du helt rätt att det var tre "elektriska ledare".

Tack för återkopplingen! Alltid uppskattat att få veta hur det går!
 
  • Gilla
Sssczl
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Men tre säkringar märkta "pump" tyder på en trefasgrupp.
Och jag tänker direkt "Vattenpump", så det är lite roligt vad vi lägger olika saker i det ordet på gruppförteckningen.
 
  • Gilla
Sssczl
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Någon av oss "gamlingar" börjar nog bli färgblinda.
Eller bör färgkalibrera sin datorskärm ... :thinking:

Men svart är den! i alla fall på min skärm.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
S Sssczl skrev:
Nu så var den hittad! Precis som ni föreslog så identifierade jag och följde den svarta fasen till en propp som i gruppförteckningen säkrar belysning i källaren. Drog proppen och testade belysningen som fortfarande fungerade fint. Proppen såg inte ut att ha löst ut men bytte den och nu kunde jag få spänning till brytaren. Det jag gick bet på i slutändan var att jag utgick ifrån att det bara skulle finnas tre ledare(fas, nolla och jord) och den faktiska fasledaren var väl dold i ormboet av ledare så jag såg den inte först. Fantastiskt att det finns människor som er som är villiga att hjälpa en som inte kan. Nu slipper vi frysa i vinter också vilket är en bonus.

Tack till alla för tålamodet!
Det lugnade mig lite, enligt inringade säkringar i en tidigare bild så var det 20A säkringar, vilket inte är lämpligt till den kabeln. Men nu antar jag att det som strömförsörjde värmepumpen var en 10A (röd plupp) säkring.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag tänker direkt "Vattenpump", så det är lite roligt vad vi lägger olika saker i det ordet på gruppförteckningen.
Ja jag läste väl in vad jag ville se i det här fallet:D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller bör färgkalibrera sin datorskärm ... :thinking:

Men svart är den! i alla fall på min skärm.
Länge sedan jag färgkalibrerade ögonen men jag anser den vara svart iallafall
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det lugnade mig lite, enligt inringade säkringar i en tidigare bild så var det 20A säkringar, vilket inte är lämpligt till den kabeln. Men nu antar jag att det som strömförsörjde värmepumpen var en 10A (röd plupp) säkring.
Ja precis enfas 10A sitter den emot. De inringade säkringarna var för matningen till nästa elcentral
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.