Jag har en kopplingsdosa i metall med in och utgång för förskruvningar. Jag försöker hitta en gängtabell med måtten som är på min kopplingsdosa men det stämmer inte på någon av dom tabeller jag hittar.
Innerdiameter om man tänker sig att borra ett hål och sedan göra gängor med en gängtapp, alltså det minsta måttet är: 17,5 mm diameter. Måttet på gängornas toppar är då: 18,3 mm diameter. Vilket tabellmått till förskruvningar är detta?
OBS!: Jag skall inte borra något hål för någon gängtapp. Jag bara beskriver i teorin hur det skulle vara om ett sådant behov uppstod.
Innerdiameter om man tänker sig att borra ett hål och sedan göra gängor med en gängtapp, alltså det minsta måttet är: 17,5 mm diameter. Måttet på gängornas toppar är då: 18,3 mm diameter. Vilket tabellmått till förskruvningar är detta?
OBS!: Jag skall inte borra något hål för någon gängtapp. Jag bara beskriver i teorin hur det skulle vara om ett sådant behov uppstod.
Det är gamla sk. Pg-gängor, eller pansarrörgänga. Är mer sällsynt nu då vi mest använder metriska gängor. Men det tillverkas/säljs fortfarande materiel som har PG-gängan. Det finns förskruvningar med PG och även övergångar mellan PG och M
Helt normalt!B Bjober skrev:
Du menar väl stigningen P på P21 och uppåt?
Rätt stigning är 1,588 mm (16 gängor/tum).
Det handlar om denna kopplingsdosan: https://www.jula.se/catalog/el-och-...materiel/kopplingsdosor/kopplingsdosa-402210/G Granngubben skrev:
Köpt i år och inte någon okänd produkt från någon källarfirma.
Jag vill alltså sätta dit en annan typ av förskruvning som kan hålla fast flexislang. Men vad heter gängmåttet?
Dom tabeller som jag hittar har inget för 18,3 mm eller ens i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Pg11 bör den heta då. Den ligger närmast till. Kanske lite ovanlig.
Ja nog ligger väl PG11 närmast till hands.
Verkar gängstigningen stämma?
Man ska komma ihåg att +- på flera tiondels millimeter är helt normalt i dessa sammanhang. Det är inget precisionsobjekt det där inte, det ska bara sitta på plats utan nån extrem belastning. Prova!
Verkar gängstigningen stämma?
Man ska komma ihåg att +- på flera tiondels millimeter är helt normalt i dessa sammanhang. Det är inget precisionsobjekt det där inte, det ska bara sitta på plats utan nån extrem belastning. Prova!
Klicka här för att svara
