S Stefan1972 skrev:
ok ok, fick för mig att den som gick neråt var avklippt men jag ser ju nu att det inte syns. Men oavsett vad. Det som är draget dit är bara enfas 240 volt. Alltså bara en säkring. Du kanske får titta noggrannare så kanske den matas från nån annan säkring. Kabelns placering måste inte betyda nåt.
Nä kanske inte världens tydligaste bilder från min sida. Det jag förväntade mig när jag tog bort kåpan var att följa fasledaren från brytaren till en av säkringshållarna(?) men de kanske inte är så man kopplar ihop systemet? Men kan man dra slutsatsen av kablarnas placering att säkringen inte sitter i denna central eller kan man koppla ihop det såhär när man delar säkring mellan flera förbrukare?.

Vart sitter fasledaren från brytaren ansluten i centralen?

useless useless skrev:
Vart sitter fasledaren från brytaren ansluten i centralen?
Ser ut som den sitter i samma punkt som skyddsjorden

S Sssczl skrev:
Ser ut som fas(vilket jag antar att den tejpade ledaren är) och skyddsjord går in i den övre skenan och neutralledaren i den nedre enligt bilden.
Förstår inte riktigt vad som du avser med "den tejpade ledaren". Den med grön-gul tejp eller någon annan? Vart tar kabelns svarta ledare vägen, eller är det den du menar?

S Sssczl skrev:
Ser ut som den sitter i samma punkt som skyddsjorden
I så fall är det väl inte så konstigt att det inte är någon spänning i andra änden?

Alfredo Alfredo skrev:
Förstår inte riktigt vad som du avser med "den tejpade ledaren". Den med grön-gul tejp eller någon annan? Vart tar kabelns svarta ledare vägen, eller är det den du menar?
Ja precis den med gul-grön tejp tänker jag måste vara svarta ledaren

Varför tänker du så? Den tejpade är med största sannolikhet biledaren i kabeln.

Du får nog kolla en gång till och reda ut vart alla kablar är anslutna i centralen.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
useless useless skrev:
I så fall är det väl inte så konstigt att det inte är någon spänning i andra änden?
Kan du förklara för en okunnig varför? Tycker det är konstigt då det fungerat med tidigare pump

S Sssczl skrev:
Kan du förklara för en okunnig varför?
Därför att man brukar skyddsjorda biledaren ("ståltrådarna") på det sättet och markera/skydda den med grön-gul tejp. Återigen, var går kabelns svarta ledare?

Det konstiga är nog att du _tror_ att fasledaren är tejpad med grön-gul tejp och ansluten på jordskenan. Kolla noggrannare.

useless useless skrev:
Varför tänker du så? Den tejpade är med största sannolikhet biledaren i kabeln.

Du får nog kolla en gång till och reda ut vart alla kablar är anslutna i centralen.

Aha, trodde bara det var jord fas och nolla. Biledare är inget jag känner till sedan tidigare.Ja det får nog bli till att kika en gång till. Tack för förtydligandet!

Biledaren är den blanka tråden som syns i dosan ute.

useless useless skrev:
Ser det nu(y) hade inte reflekterat över den tidigare

useless useless skrev:
Med risk att bli övertydlig, dessa:

Öppen eldosa med klämmor och sammankopplade kablar, inklusive en grön-gul skyddsjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som du ser är de även här sammankopplade med grön-gul skyddsjord.

• Gilla
Sssczl
  • Laddar…
Magnus E K
De där centralerna bör nog ses över. Rejält rörigt i den på andra bilden; trådarna på jord- och nollskenan verkar sitta "slumpmässigt". Antar att det inte finns någon jordfelsbrytare i anläggningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.