a.o.f a.o.f skrev:
Om man mäter med en phasen så är den inte exakt nog utan kan ge utslag.
Fast ett sånt mätdon är inte primärt avsett för att leta trasiga säkringar av given anledning.

S Stefan1972 skrev:
Fast ett sånt mätdon är inte primärt avsett för att leta trasiga säkringar av given anledning.
Men väldigt vanligt.

Som sagt lägg Phasen (och liknande "mätare") på en hylla och skaffa en spänningsprovare att mäta med, en billig spänningsprovare kostar någon hundring och visar spänningen. Phasen är ett mycket osäkert "mätinstrument" som man ALDRIG kan lita på.

E
S Sssczl skrev:
Jag testade detta men här tror jag det är min penna som fallerar för den ger utslag även på tomma huvar. Kanske finns det bättre varianter där jag kan ställa känsligheten?
Det du kan göra med din befintliga penna, om den nu har för hög känslighet, är att du skärmar av den med din hand, alltså kupa handen på säkringglaset och mät, kolla bara så allt är intakt för, en handske kan du ha om man ska generalisera.

• Gilla
He3
  • Laddar…
S Sssczl skrev:
Jag testade detta men här tror jag det är min penna som fallerar för den ger utslag även på tomma huvar. Kanske finns det bättre varianter där jag kan ställa känsligheten?
En enkel multimeter av skaplig kvalitet har man mycket nytta av och det är inte särskilt svårt att lära sig hur man gör grundläggande mätningar.
Ett par hundra spänn tycker jag absolut att den här är värd.

E
jbr jbr skrev:
En enkel multimeter av skaplig kvalitet har man mycket nytta av och det är inte särskilt svårt att lära sig hur man gör grundläggande mätningar.
Ett par hundra spänn tycker jag absolut att den här är värd.
Ja, men köp även en spänningsprovare i så fall, det är "den lille Elektriken"s bästa livförsäkring, köp en riktig som är oberoende av batterier.

• Gilla
sune09
  • Laddar…
Men tre säkringar märkta "pump" tyder på en trefasgrupp. Även om din gamla värmepump gick på en fas, så kan man ha dragit ut en trefasgrupp för att vara framtidssäker. Du hr tydigen identifierat kabeln i fråga i centralen. Om nu inte trådarna går till någon säkring, var går de då?

Om man har klipp kabeln tidigare, så är det rimligt att tro att den även är urkopplad, antingen i centralen, eller i brytaren som tydligen finns. Man vill inte ha en kabel som är spänningsförande hängande lös.

E El-Löken66 skrev:
Ja, men köp även en spänningsprovare i så fall, det är "den lille Elektriken"s bästa livförsäkring, köp en riktig som är oberoende av batterier.
Vad är skillnaden mellan multimeter och spänningsprovaren?

Korta versionen:
Spänningsprovaren mäter bara spänning och, som sagt var, finns det modeller som klarar det utan batteri. Så den är svårare att misslyckas med om man ska kontrollera om det finns farlig spänning någonstans.

Multimetern kan mäta både ström och spänning och råkar man koppla fel så kan instrumentet explodera...

En riktig spänningsprovare är bra för den har en inbyggd lite belastning som ”filtrerar bort” höga ”spökspänningar”.
Den har två välisolerade mätprobar och man måste mäta mellan två anslutningspunkter.
Tex fas-nolla, fas-fas, fas-jord etc.
Om man mäter fas-jord bör multimetern inte utlösa utlösa JFB, medan spännings provaren bör utlösa JFB.

Multimetrar kan ha lite olika impedans vid spänningsmätning, men alltid ganska hög. De kan visa lite olika ”spökspänning” beroende på kapacitiv koppling mellan frisvävande och spänningssatta ledare och dess impedans.

Ska man kontrollera propparna med den beröringsfria provaren, så bör man lämna förbrukaren påslagen för att undvika felindikering. För att verkligen förstå vad man mäter med en sådan får man ha rätt god förståelse för el, men då köper man kanske inte en sådan...Den enda som är bra med den är just att den är beröringsfri.

En "typisk" spänningsprovare:
Fluke spänningsprovare med testspetsar och utbytbara spetsar mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hempularen skrev:
Men tre säkringar märkta "pump" tyder på en trefasgrupp. Även om din gamla värmepump gick på en fas, så kan man ha dragit ut en trefasgrupp för att vara framtidssäker. Du hr tydigen identifierat kabeln i fråga i centralen. Om nu inte trådarna går till någon säkring, var går de då?

Om man har klipp kabeln tidigare, så är det rimligt att tro att den även är urkopplad, antingen i centralen, eller i brytaren som tydligen finns. Man vill inte ha en kabel som är spänningsförande hängande lös.
Ska försöka förklara bättre vad det är jag ser framför mig och samtidigt visa hur lite jag kan i ämnet el.

Bild 1 är brytaren med den klippta kabeln. Ska tilläggas att jag själv demonterat den gamla pumpen och således också kapat kabeln men hjälp av en mer erfaren vän. Jag hörde med honom om han gjort några ingrepp i elcentralen iochmed detta men det menade han att han inte hade. Jag inser nu att jag troligtvis haft tur som inte råkat illa ut och kommer i framtiden vidta säkerthetsåtgärder innan jag kapar en potentiellt aktiv elkabel mer än att slå av brytaren. För denna diskussion ska sägas att den gamla innedelen gick att starta innan vi monterade ner den så det borde rimligtvis gå att återställa på något vis

Bild 2 är första centralen där kabeln går in. Ska tillägga att huvudströmbrytaren var av och huvudsäkringarna dragna innan jag tog bort kåpan. De två gröngula kablarna sitter kopplade vid samma punkt i skenan(turkosa markeringen) som sitter högst upp och den blåa(nollan?) sitter i skenan under. I samma skena sitter kabeln som går till nästa central med tre säkringar enligt röda markeringen.

Bild 3 är centralen med säkringar uppmärkta "pump"(röda markeringen)

Till vänster om centralen på bild 3 skymtar centralen där jag lyckats identifiera säkringen till en av mina LL-pumpar.

Så baserat på detta har jag tänkt att säkringen för den numera nedmonterade pumpen också sitter i någon av de sista centralerna. Tänker jag helt galet? Dags att ringa in elektrikern?

• Öppen elbrytare med klippt kabel och synliga anslutningar, inklusive gröngula och blå kablar.
    Skapa konto
  • Elcentral med säkringar och kablar, röd markering kring säkringar märkta "pump".
    Skapa konto
  • Elcentral med säkringar markerade med röd linje som visar pumpkretsen.
    Skapa konto
Fast de kablar du har i brytaren är enbart enfasgrejer. Tror inte du är på rätt plats i centralen. Dessutom har du två kablar uppåt i brytaren. Var tar den andra vägen?

S Stefan1972 skrev:
Fast de kablar du har i brytaren är enbart enfasgrejer. Tror inte du är på rätt plats i centralen. Dessutom har du två kablar uppåt i brytaren. Var tar den andra vägen?
En kabel till utedel(kompressor) den andra till innedelen(växlaren). Nedåtgående kabel är den som går till centralen och när jag följer dessa kablar så är de fästa i centralen som jag beskrev, ser inte riktigt var jag kan ha gått vilse. Ser ut som fas(vilket jag antar att den tejpade ledaren är) och skyddsjord går in i den övre skenan och neutralledaren i den nedre enligt bilden. Pumpen jag har i källaren är enfas och 13A säkring så jag har bara antagit att övriga pumpar varit installerade på samma sätt.

Ber om ursäkt om det är uppenbart jag borde ringa elektrikern direkt men jag tänkte att jag skulle kunna lära mig lite om hur elen är uppbyggd om jag gräver på egen hand först.

• Elledningar kopplade i central, med fokus på den tejpade ledaren och skenor för fas, neutral och jordning.
    Skapa konto
ok ok, fick för mig att den som gick neråt var avklippt men jag ser ju nu att det inte syns. Men oavsett vad. Det som är draget dit är bara enfas 240 volt. Alltså bara en säkring. Du kanske får titta noggrannare så kanske den matas från nån annan säkring. Kabelns placering måste inte betyda nåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.