Har flyttat in i ett nytt hus och märkte att fjärrregleringen av golvvärmen inte fungerar i något rum. Ställdonen är av typen Wirsbo Fernthermatic som trycker in en pigg i en ventil i fördelaren och skall ha 24V. De är kopplade till följande värmeaktor:
Har konstaterat att temperatursensorerna och termostatlogiken fungerar, dvs. de ger en signal på KNX-bussen då temperaturen understiger det inställda värdet som slår på motsvarande kanal i värmeaktorn (på bilden ovan H1, H2 och H3 i högra enheten).
Mätte först 0V (växel) vid fördelaren på ett ställdonet kopplat till H3. Gick då bakåt till centralen och mätte även där 0 V på H3-plinten:
Märkte också att det i själva verket är 0 V på alla utplintar från bägge aktorerna. Provate även att mäta mellan en plint och en jordpunkt, fick där 15 V på samtliga plintar. Hur kan jag felsöka detta vidare? Mäter jag något på fel sätt? Jag blir inte riktigt klok på databladet, utspänningen anges som 24-230 V. Varifrån skall de 24 V som behövs för ställdonen i det här fallet komma ifrån, skall de matas från någon extern transformator och kan det i så fall vara där felet ligger?
Tacksam om någon har kunskap/tips om hur jag kan komma vidare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har konstaterat att temperatursensorerna och termostatlogiken fungerar, dvs. de ger en signal på KNX-bussen då temperaturen understiger det inställda värdet som slår på motsvarande kanal i värmeaktorn (på bilden ovan H1, H2 och H3 i högra enheten).
Mätte först 0V (växel) vid fördelaren på ett ställdonet kopplat till H3. Gick då bakåt till centralen och mätte även där 0 V på H3-plinten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkte också att det i själva verket är 0 V på alla utplintar från bägge aktorerna. Provate även att mäta mellan en plint och en jordpunkt, fick där 15 V på samtliga plintar. Hur kan jag felsöka detta vidare? Mäter jag något på fel sätt? Jag blir inte riktigt klok på databladet, utspänningen anges som 24-230 V. Varifrån skall de 24 V som behövs för ställdonen i det här fallet komma ifrån, skall de matas från någon extern transformator och kan det i så fall vara där felet ligger?
Tacksam om någon har kunskap/tips om hur jag kan komma vidare.
Redigerat:
Kom nu på att det verkar som att jag mätt fel, borde mäta mellan nollan och en av plintarna på en av de slutna kanalerna (t.ex. H1 på den högra enheten), eftersom det är där lasten skall kopplas enligt diagrammet i bruksanvisningen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
24-230V på värmeaktorn innebär att man själv kan välja vad man vill köra med. Koppla på en 24V trafo och kör 24V ställdon eller koppla 230V direkt och använda 230V ställdon.
Men skönt att det löste sig!
//Patrik
Men skönt att det löste sig!
//Patrik
Jäpp, var lite oklart först för mig hur det hängde ihop då extern trafo inte indikerades på databladet och den som var inkopplad i min installation var ganska väl gömd.
Klicka här för att svara