Renoverar badrum och drar ny el. Ska låta elektriker koppla in men funderar på vilken jordfelsbrytare jag ska ha. Tänkte köpa en som ser lite snyggare ut (schneider exxact) och sätta den i apparatdosa i vägg vid taket långt från dusch, precis där all el kommer in i badrummet. Är det ok eller måste JFB sitta utanför badrummet?

(Jag frågar alltså inte om jag ska sätta den i elcentralen.)

Du får inte plats i en dosa med en JFB, den är för hög, kanske finns någon som är djup nog för väggmontage. Dom flesta dosor är mellan 45 - max 75 mm djupa och en del runda går att skruva ut lite.

Ja då kan jag inte råda dig, den självklara placeringen är i elcentralen, då skyddar den hela din bostad men det är ju inte svaret på din fråga.
Att en JFB måste vara snygg? Form före funktion.

Protte

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
MagisterBister MagisterBister skrev:
Sätt den i centralen så den skyddar hela huset.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Saken är väl den att jag inte litar på att elen är tillräckligt bra i resten av huset. Därför behöver jag fixa badrummet först och sedan köket. Sätter jag jordfelsbrytare på hela huset blir det nog jobbigt. Är den här inte bra? [länk]
Då kan du sätta en i centralen som bara skyddar gruppen till badet.
Ps
Är installationen i huset så dålig kanske det är en bra ide att fixa det innan det händer en olycka. Problemet är väl inte att JFB löser ut utan problemet/faran det som får JFB att lösa ut.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Då kan du sätta en i centralen som bara skyddar gruppen till badet.
Ps
Är installationen i huset så dålig kanske det är en bra ide att fixa det innan det händer en olycka. Problemet är väl inte att JFB löser ut utan problemet/faran det som får JFB att lösa ut.
Jo, tack. Jag är medveten om det. Jag har inte möjlighet att lösa allt nu direkt.

Tack för alla kunniga svar. Är det någon som vet om det är tillåtet att sätta jordfelsbrytaren i badrummet enligt ovan?

Badrummet matas väl från någon elcentral? Absolut enklast är att sätta brytaren där oavsett om den bara skyddar badrummet eller hela centralen.

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Du kan köpa ett uttag med JFB ( typ abb som har vidarematning ) och koppla hela badrummet via uttaget.

Vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare från ABB med vidarematning, lämplig för badrumsinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägguttag med jordfelsbrytare, svart knapp för av/på och gul knapp för test, seriekoppling möjlighet, Jussi-serien, 30 mA, färgstabilt material.

• Gilla
MagisterBister och 1 till
  • Laddar…
Beroende på hur kabeldragningen ser ut måste jordfelsbrytaren sitta utanför våtrummet så att även kablarna dit är skyddade.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Renoverar badrum och drar ny el. Ska låta elektriker koppla in men funderar på vilken jordfelsbrytare jag ska ha. Tänkte köpa en som ser lite snyggare ut (schneider exxact) och sätta den i apparatdosa i vägg vid taket långt från dusch, precis där all el kommer in i badrummet. Är det ok eller måste JFB sitta utanför badrummet?

Det där löser elektrikern. Antingen i centralen eller en liten låda bredvid centralen. Du behöver inte leta materiel utan det är enklast om elektrikern fixar det.

• Gilla
MagisterBister
  • Laddar…
tommib
Här blir nog det tråkiga svaret att det är väldigt mycket upp till den elektrikern som ska koppla allt. Om den personen inte är bekväm med lösningen så kommer den personen inte koppla in något.

Reglerna säger att även ledningar som bara passerar badrummet ska vara skyddade av JFB. Således beror det lite på hur man tolkar men jag kan absolut se att man landar i att matningen till badrummet ska vara skyddad och det räcker inte med en JFB i badrummet. Man skulle kunna tänka sig att den där JFBn sitter utanför badrummet men då blir det en rätt konstig installation eftersom den måste sitta någorlunda tillgängligt (för att du ska kunna trycka på testknappen så ofta som tillverkaren föreskriver). Det är också en rätt udda produkt, jag har aldrig sett en sådan i en privatbostad.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Beroende på hur kabeldragningen ser ut måste jordfelsbrytaren sitta utanför våtrummet så att även kablarna dit är skyddade.
Tack det var det jag misstänkte 🙂

Saken är väl den att jag inte litar på att elen är tillräckligt bra i resten av huset. Därför behöver jag fixa badrummet först och sedan köket. Sätter jag jordfelsbrytare på hela huset blir det nog jobbigt. Är den här inte bra? [länk]
Jag har svårt att se att den där skulle kvala in som snygg.

Håller med övriga att en jfb i elcentral eller ny kapsling bredvid för matningen till badrummet är lämpligt. Det är dels förmodligen snyggare än denna, det går att komma åt jordfelsbrytaren om den löser ut till skillnad från om den är uppe i taket i badrummet, och den är på ett förväntat ställe. Och skyddar kablarna till badrummet.

• Gilla
MagisterBister
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.