19 114 läst ·
133 svar
19k läst
133 svar
Felsöka jordfel vid installation av jordfelsbrytare
Hej Marc, bli inte kantstött, berätta istället mer om ditt förslag med underhållsplan, gemene hen känner nog bara inte så bra till vad det skulle kunna innebära.K Kriss Marc skrev:Var i min text står det "skriftlig"?
"Vi gör det eftersom vi inte själva klarar av att hitta den. Antingen för att det inte finns eller för att du helt enkelt är mer begåvad och har bättre läsförståelse än oss." Vad har jag med detta att göra jag finner skriftlig i din text. Vad andra tycker/vet kan jag inte hålla med om eller uttala mig om då bara du vet inte jag!
Jag förstår att några gillar att hitta på saker själva som "skriftlig underhållsplan" nästa blir: "kommunist" nu har detta urartat så inga mer inlägg från mig här!
Ps. Jag undanber mig ett ovårdat språk!
Bättra ditt språkbruk! Ds.
Ett bekymmer med att citera en mängd paragrafer är att det blir lite jobbigt att läsa i mobilen, varför hänvisningar kan vara på sin plats.
Om du är ny så välkommen till mitt forum.
En elektriker sade till mej att kylskåp och frysar inte skall gå via jordfelsbrytare pga att det gör stor skada om de stannar pga att något annat utlöser jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytaren skall vara kopplad till uttag som används till varierande utrustning. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.Fairlane skrev:
Hej,
En bekant har elektriker på plats nu för att dra om lite ledningar, jorda några rum, och installera jordfelsbrytare etc. Huset är från mitten på 80-talet, med en diazed-central som ser ut att vara i fint skick.
Nu är jordfelsbrytaren på plats och så fort köksfläkten eller kylskåpet slår på så löser den ut,oklart om det är fler saker eller bara dessa. Så nu är det dags för felsökning. Kan man uppskatta på något sätt hur lång tid vi talar om? Är det några timmar eller några dagar att lösa detta?
Inser att frågan är lite av "hur långt är ett snöre", men om man kan få någon indikation så vore det trevligt.
Sen som kuriosa, om någon kan förklara hur man felsöker detta så vore det kul, kunskap är alltid roligt även om jag inte kommer göra detta själv utan det är en elektriker på plats.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Var det 30 år sen? Eller är det en elektriker som inte hängt med sedan dess? Jag är förvisso inte elektriker själv, men den allmänna rekommendationen jag ser är att kyl och frys visst ska gå via jordfelsbrytareRoy L skrev:
En elektriker sade till mej att kylskåp och frysar inte skall gå via jordfelsbrytare pga att det gör stor skada om de stannar pga att något annat utlöser jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytaren skall vara kopplad till uttag som används till varierande utrustning. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.
Det där "gällde" på 80-talet och kanske början av 90-talet.Roy L skrev:
En elektriker sade till mej att kylskåp och frysar inte skall gå via jordfelsbrytare pga att det gör stor skada om de stannar pga att något annat utlöser jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytaren skall vara kopplad till uttag som används till varierande utrustning. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.
Alla nya bostäder/skolor etc sedan typ mitten av 90-talet har kyl/frys via JFB.
Det som man bör göra är att försöka dela upp gruppcentralen på minst två JFBer.
Två för inomhuselen och en för utomhuselen bör vara det minsta man ska dela upp gruppcentralen i vid nybygge.
Fairlane skrev:
Elektrikern sade att frysar och liknande borde ha en egen jfb eller ej vara inkopplade till uttag med jfb där varierande utrustning kopplas in. Några ggr har frysen stått stilla hos oss pga mitt klåperi t.ex. om jag glömt någon skarvkabelvinda felvänd på gården att regn kommit in i den och vissa ggr så vet jag ej vad som utlöst jfb:n. Hittills har vi hunnit bli varse fadäsen förrän katastrofen har blivit ett faktum. Elektikern frågade nog mej en gång skall vi förbi koppla frysens uttag ifrån jfb:n men jag sade då att jag använder mycket diverse elutrustning ifrån samma uttag så låt uttaget gå via jordfelbrytaren ändå. För man vet aldrig när någon utrustning får fel. Men nu är frugan instruerad var hon kan återställa jfb:n om den slagit ut och vad som kan orsaka att den slås ut.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Egen jordfelsbrytare är ju riktigt dumt. Löser den ut så märker du det kanske inte förrän lång tid gått.Roy L skrev:
Det är snarare en anledning att sätta utomhusdelarna på en egen jordfelsbrytare. Det förvånar mig att inte elektrikern föreslog det istället för att ha en egen till kyl/frys.Roy L skrev:
Låter som en frys som står i ett garage/en källare eller liknade? En egen jordfelsbrytare på den så kan det ju gå lång tid innan det upptäcks. Delar frysen uttag med belysningen på toaletten, TVn, kaffebryggaren etc lär det avslöjas samma dag.Roy L skrev:
Hittills har vi hunnit bli varse fadäsen förrän katastrofen har blivit ett faktum. Elektikern frågade nog mej en gång skall vi förbi koppla frysens uttag ifrån jfb:n men jag sade då att jag använder mycket diverse elutrustning ifrån samma uttag så låt uttaget gå via jordfelbrytaren ändå. För man vet aldrig när någon utrustning får fel. Men nu är frugan instruerad var hon kan återställa jfb:n om den slagit ut och vad som kan orsaka att den slås ut.
Låter fortfarande som en elektriker som inte hängt med på vad som hänt de senaste 25-30 åren och det är i sig lite oroande, även om hen såklart kan vara riktigt vass på andra delar.
Det är precis som du säger vi har en jfb i huset och en en annan för diverse ström till uthusen och pannrum med förråd där frysen också finns. Men nog har man sprakat till några ggr när man kommit in i förrådet och sett att frysens märklampa inte är tänd.Fairlane skrev:
Egen jordfelsbrytare är ju riktigt dumt. Löser den ut så märker du det kanske inte förrän lång tid gått.
Det är snarare en anledning att sätta utomhusdelarna på en egen jordfelsbrytare. Det förvånar mig att inte elektrikern föreslog det istället för att ha en egen till kyl/frys.
Låter som en frys som står i ett garage/en källare eller liknade? En egen jordfelsbrytare på den så kan det ju gå lång tid innan det upptäcks. Delar frysen uttag med belysningen på toaletten, TVn, kaffebryggaren etc lär det avslöjas samma dag.
Låter fortfarande som en elektriker som inte hängt med på vad som hänt de senaste 25-30 åren och det är i sig lite oroande, även om hen såklart kan vara riktigt vass på andra delar.
Vore det inte enklare att svara på frågan?K Kriss Marc skrev:Jag har inte påstått något om din anläggning!
Tänk lite!
Jag har inget intresse av din anläggning!
Prova med en spegel så kanske du ser vad jag menar. Men vill man inte förstå gör man inte det då ser man något annat i spegeln.
Hur många år tog det att läsa "alla lagar"?
Hur många kommer du ihåg?
Hur många paragrafer läste du?
Hur många förarbeten och remisser läste du?
Hur ser rättspraxis ut på lagarna?
Har du även läst förordningar?
Kan du beskriva jordabalkens innehåll på ett enkelt sätt för mig och hur den fungerar praktiskt?
Ha en fortsatt trevlig helg.
Ps. Blir det Bibeln nästa eller har du läst den också. Ds.
Svaret är sannolikt att Siltberg har rätt.
Håller inte med dig om JFB. Det du inte har med i beräkningen är att risken i stort sett är obefintlig att JFB löser ut om den bara skyddar kyl/frys.Fairlane skrev:
Egen jordfelsbrytare är ju riktigt dumt. Löser den ut så märker du det kanske inte förrän lång tid gått.
Det är snarare en anledning att sätta utomhusdelarna på en egen jordfelsbrytare. Det förvånar mig att inte elektrikern föreslog det istället för att ha en egen till kyl/frys.
Låter som en frys som står i ett garage/en källare eller liknade? En egen jordfelsbrytare på den så kan det ju gå lång tid innan det upptäcks. Delar frysen uttag med belysningen på toaletten, TVn, kaffebryggaren etc lär det avslöjas samma dag.
När jag byggde hus i början av 00-talet ”tvingade” jag elektrikern att sätta en separat JFB för kyl frys. Detta eftersom jag ofta har mycket viltkött i frysen som är svår att ersätta med nytt kött om det blir förstört.
Med facit i hand efter ett par decennier så har JFB för huset löst ut en handfull gånger. Men för kyl/frys har JFB inte brutit en enda gång. Med andra ord har det fungerat precis som jag hoppades.
Jag är glad att jag lyckades övertala elektrikern, för han tyckte att det var väldigt onödigt att ha en separat JFB, han ville ha en enda för hela anläggningen…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Å andra sidan har du säkert upptäckt när den vanliga jordfelsbrytaren löst ut och kunnat återställa innan köttet skulle riskerats?Nissens skrev:
Håller inte med dig om JFB. Det du inte har med i beräkningen är att risken i stort sett är obefintlig att JFB löser ut om den bara skyddar kyl/frys.
När jag byggde hus i början av 00-talet ”tvingade” jag elektrikern att sätta en separat JFB för kyl frys. Detta eftersom jag ofta har mycket viltkött i frysen som är svår att ersätta med nytt kött om det blir förstört.
Med facit i hand efter ett par decennier så har JFB för huset löst ut en handfull gånger. Men för kyl/frys har JFB inte brutit en enda gång. Med andra ord har det fungerat precis som jag hoppades.
Jag är glad att jag lyckades övertala elektrikern, för han tyckte att det var väldigt onödigt att ha en separat JFB, han ville ha en enda för hela anläggningen…
Eftersom jag reser mycket i mitt arbete så har det hänt några av gångerna.Demmpa skrev:
Vad det nu har med något att göra. Poängen är att JFB för kyl/frys inte löst ut en enda gång på 20 år, medan det hänt några ggr för övriga anläggningen.
Så, jag är helt nöjd med valet jag gjorde och hade jag följt elektrikerns råd så hade jag inte varit lika nöjd.
Nej, man behöver inte hemautomatisera bara av den anledningen. Det händer otroligt sällan att kyl/frys lägger ner, betydligt mer sällan än att en JFB som täcker hela anläggningen löser ut.useless skrev:
Näpp, åtminstone två gånger var jag på resande fot, har en del resande i mitt arbete.Fairlane skrev:
Poängen är att på 20 år har JFB för kyl/frys inte löst ut en enda gång. Alltså en mycket bra riskreducering.