Rörande JFB så är det bra att separera känsliga saker inomhus från kända risker så som elpanna och utomhusbelysning/eluttag utomhus.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Som jag skrev i inlägg #29 här så ökar mängden kraftelektronik i våra hem. Själv så har jag en varvtalsstyrd bergvärmepump, kyl, frys, cirkulationspump är även de är varvtalsstyrda, samt switchade nätdelar till mängder av elapparater.

Jag har inte elbil, solceller eller hembatteri, något som många husägare har planer på, eller redan har införskaffat.

Här är två dokument om störfrekvenser (2–150 kHz, supratoner) i elnätet vid bl.a. elbilsladdning och solceller. Supratoner som bl.a. kan vandra mellan elanslutna billaddare och andra elapparater.

“Evaluating Supraharmonics up to 150 kHz in Electric Vehicles at the University of Applied Sciences Bingen”
[länk]

”The Propagation and Interaction of Supraharmonics from Electric Vehicle Chargers in a Low-Voltage Grid” där man bl.a. i figur 8 ”Overview of results on supraharmonic emission and propagation” kan se hur supratonerna vandrar mellan olika elbilar som laddas. [länk]

När det gäller jordfelsbrytare och supratoner så finns nu en speciell klass B+ som är avsedd att kunna hantera brandskydd vid förekomst av supratoner se; ”Residual Current Protective Devices”
[länk]

En minskad elanvändning, med hjälp av elenergisnålare apparater, har oftast switchad elektronik som tyvärr genererar supratoner. Nu när elpriserna gått upp, ökar vårt intresse att skaffa denna typ av apparater.

Vi ska inte vara så naiva så vi tror vi kan ansluta mer och mer apparater till vår elanläggning utan att det kan bli konsekvenser gällande störning. Vi kan behöva tänka på hur vår elinstallation är utförd och vilka elapparater vi väljer.
Inget av det där gör att kyl/frys ska läggas utanför JFB.
Däremot så är det bättre att dela upp gruppcentralen på flera JFBer än att lägga något utanför JFB.

Det är bra ur flera aspekter att ha elen på flera JFBer.
Det kan vara bra att försöka lägga belysning och allmänuttag uppdelade på minst två JFBer så att så liten del av bostaden blir helsvart när en JFB löser ut, tex aldrig bara en JFB för ett helt våningsplan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I över 20 år så har "alla" nybyggda bostäder mm kyl/frys ansluten över JFB.
Hur ofta har du hört att privatpersoner har fått förstörd mat pga att JFBn har löst ut?
Jag skänkte bort en gammal frysbox i vintras mot avhämtning. Den hade vi haft i källaren som saknar jfb. Han som hämtade den var riktigt sur när han ringde mig och meddelade att hans jfb löste ut vilket uttag han än försökte med. Å andra sidan var frysboxen minst 30 år gammal...
Typ det enda exempel jag känner till ;)

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Okej, men återkom så fort du vet.
Jag tror inte vi kommer få veta mer än så. Arbetet är slutfört och elektrikern har lämnat. Husets ägare är nöjd med att det fungerar och kommer nog inte ringa elektrikern och be om en förklaring på exakt vad felet var och få en faktura till på en timme till.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte vi kommer få veta mer än så. Arbetet är slutfört och elektrikern har lämnat. Husets ägare är nöjd med att det fungerar och kommer nog inte ringa elektrikern och be om en förklaring på exakt vad felet var och få en faktura till på en timme till.
Är väl bara ett telefonsamtal eller mail iväg, varför ska detta kosta en timma. Ni är väl intresserade av skicket på er elanläggning?

Fairlane Fairlane skrev:
Just ja, köket renoverades 2015 (?) ungefär så kyl/frys etc är inte lastgamla.
Efter som du/ni har en underhållsplan för elsystemet vet ni var risken för läckage är som störst!
Är kablarna utbytta i huset? Hur ofta kontrolleras dessa för isoleringsläckage (kablar på sent 70tal tidigt 80 kan ha "flytningar" det hjälper inte med bindor där. Kablarna silikon isolering blir lite värma vid användning och då blir silikonert flytande...
En jordfelsbrytare skall inte ha för sort övervakningsområde då all utrustning "läcker".
Därför kan 2-3 jordfelsbrytare/kretsar vara rekomenderat. På 100-150 kvm.

K Kriss Marc skrev:
Hur ofta kontrolleras dessa för isoleringsläckage (kablar på sent 70tal tidigt 80 kan ha "flytningar" det hjälper inte med bindor där. Kablarna silikon isolering blir lite värma vid användning och då blir silikonert flytande...
Tänker du på detta?
Vit värmeelement med droppande vatten, trävägg i bakgrunden. Verkar vara kallt eller fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elskåp med öppen kapsling, flera anslutna ledningar och automatsäkringar, otydlig i rörligt tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hej Fairlane

Jag har full förståelse att man inte får full återkoppling om orsaker till ett fel. Jag har själv under de ca 10 års tid jag arbetade som elektriker vid industri många gånger inte vetat med säkerhet vad felet var när jag fått igång apparaten, och ingen ville jag skulle undersöka vidare

Om jag t.ex. byter ut ett induktivt gränsläge eller en jordfelsbrytare till ett annat fabrikat och det fungerar då är problemet åtgärdat och kunden nöjd. Men jag vet egentligen inte, med säkerhet, vad som var fel.

Samtidigt med det, så faller möjligheten att jag bygger upp en erfarenhet för mig själv som jag kan berätta för andra.

Argument som; det händer inte, ”det har jag aldrig varit med om tidigare” blir då så mycket svagare (opålitligare).

Det jag har beskrivit här om jordfelsbrytare som löst ut vid transienter det har jag varit med om flera gånger och har då med mätinstrument undersökt orsaken och hittat det jag beskrivit. De fallen har t.ex. varit i forskningssamanhang eller då "kunden" velat veta orsaken.

Sedan har jag även hittat andra beskrivningar av samma sak.

Den vanligaste orsaken att en jordfelsbrytare löser ut är t.ex. ett fel i installationen eller i en apparat. Men, utan att undersöka orsaken vet vi tyvärr inte om det var något annat….

Redigerat:
  • Gilla
Kriss Marc och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tänker du på detta?
[bild]
[bild]
Japp perfekta bilder?

K Kriss Marc skrev:
Efter som du/ni har en underhållsplan för elsystemet vet ni var risken för läckage är som störst!
Är kablarna utbytta i huset? Hur ofta kontrolleras dessa för isoleringsläckage (kablar på sent 70tal tidigt 80 kan ha "flytningar" det hjälper inte med bindor där. Kablarna silikon isolering blir lite värma vid användning och då blir silikonert flytande...
En jordfelsbrytare skall inte ha för sort övervakningsområde då all utrustning "läcker".
Det problemet med flytande utfyllnad i kablarna har inget med funktionen sett till isolation att göra det som kan påverkas negativt är om det rinner in i brytarpoler osv.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kriss Marc skrev:
Har vi en underhållsplan för elsystemet? Det hade jag ingen aning om.vet man automatiskt var risken är som störst om man har en sådan underhållsplan?
K Kriss Marc skrev:
Är kablarna utbytta i huset?
Nej det har jag svårt att tro att de är.
K Kriss Marc skrev:
Hur ofta kontrolleras dessa för isoleringsläckage (kablar på sent 70tal tidigt 80 kan ha "flytningar" det hjälper inte med bindor där. Kablarna silikon isolering blir lite värma vid användning och då blir silikonert flytande...
Förmodligrn lika ofta som i andra hus, dvs aldrig.

K Kriss Marc skrev:
Det är säkert inte en dålig rekommendation. Här blir det en till att börja med på kanske 130-140 kvm eller hur stort det nu är. Sen blir det troligen en till längre fram.

Själv har jag en på 180 kvm och i förra huset en på 225 kvm. Har fungerat helt ok utom när man tappat motorvärmarkabeln i snön.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Du kanske kan göra elsäkerheten i Sverige en tjänst och föra ut behovet av en underhållsplan till alla innehavare av privatbostäder. Jag tror att kanske 50 % av anläggningarna har behov av underhåll utan att innehavaren förstår det, eller rättare sagt, inte förstår behovet eller ännu värre blundar för det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har vi en underhållsplan för elsystemet? Det hade jag ingen aning om.vet man automatiskt var risken är som störst om man har en sådan underhållsplan?

Nej det har jag svårt att tro att de är.

Förmodligrn lika ofta som i andra hus, dvs aldrig.

Det är säkert inte en dålig rekommendation. Här blir det en till att börja med på kanske 130-140 kvm eller hur stort det nu är. Sen blir det troligen en till längre fram.

Själv har jag en på 180 kvm och i förra huset en på 225 kvm. Har fungerat helt ok utom när man tappat motorvärmarkabeln i snön.
Du var lustig!
Endel håller hastighetsbegränsningen enligt lag!
Endel har underhållsplan enligt lag!
Jag har ny el i huset a 85 000.
Och du har en komiker i ditt!
Mina 70-tals kablar är på återvinning av koppar!

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
En del har underhållsplan enligt lag!
Jag skulle tro att du är ensam om denna plan.
Eller kan du peka på vilken lag (närmare bestämt föreskrift och paragraf) som kräver en plan för anläggningar som till sin typ vanligen är avsedda för enskilt ändamål?
K Kriss Marc skrev:
Och du har en komiker i ditt!
Vad menar du med det??
K Kriss Marc skrev:
Mina 70-tals kablar är på återvinning av koppar!
Varför i hela världen har du kasserat outslitlig koppar?? Jag kan förstå att man byter ledningar pga att plastisoleringen börja ge sig, men dock inte inte från 70-talet. Vad fick dig att göra detta?? Har någon blåst dig?

Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.