62 628 läst ·
118 svar
63k läst
118 svar
Felkapad klinker i nytt badrum – vad kan man kräva?
Innan de gör något så ta in en oberoende besiktningsman. Han kan också se om det är korrekt gjort vid golvbrunn. Risken är att om du godkänner det som de föreslår, så sitter du sämre till om det inte blir bra. En oberoende besiktningsman, kan med hjälp av deras egenkontroll avgöra om väsentliga delar inte är gjort korrekt (tätskikt mm.) Likaså kontrollera fall mm. Det blir också lättare för dig att reklamera felet om det finns på papper att detta är inte är korrektL Linniboo skrev:Nu har dom svarat att dom beställer nya klinker men att dom ska ”göra så gott de kan”.
Ang väggarna och att fogen inte stämmer så föreslår dom att istället för att riva, kakla om ett nytt lager ovanpå. Låter sjukt märkligt i mina öron. Det skulle vara för jobbigt att foga om enligt dom.
Öppnade brunnen med tanke på allt slarv. Kan någon avgöra om detta är rätt installation av brunn?
Varför lägger man ens kapade snitt mitt i golvet? Ska de inte vara längs med väggarna? Är det något speciellt mönster ni ville ha fram?L Linniboo skrev:Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.
När klinkern nu är satt ser vi att flera plattor i synliga ytor är felkapade och flisade, med ojämna och trasiga kanter. Fogarna varierar i bredd och det ser ut som att fogen används för att dölja dåliga snitt. De har även på väggarna valt att sätta dit trasiga/defekta plattor.
Detta känns inte fackmässigt utfört för ett nytt badrum. Eller framför allt slarvigt.
Problemet är att vi stod för inköp av klinker själva, och nu finns inga plattor kvar. Däremot är det märkligt att vi beställde klinker för drygt 8 kvadrat, men badrummet är bara 3. Kan inte förstå vart alla plattor tog vägen.
Det är också småsaker som att de hävdar att fogen är densamma för tak och väggar, slarviga fogar överlag samt att inredningen är uppsatt snett. Inte mycket som blev rätt alltså.
Mina frågor:
De har överlag jobbat väldigt fort. På en vecka rev dem, fixade el, VVS och la klinker och kakel.
- Räknas detta som fackmässigt fel även om kunden köpt materialet?
- Hur går jag vidare? Kan man kräva att hantverkaren bekostar nya plattor/åtgärd, eller är det prisavdrag som gäller?
Jag har som tur är inte betalat något.
Klämringen sitter tyvärr inte rätt…L Linniboo skrev:Nu har dom svarat att dom beställer nya klinker men att dom ska ”göra så gott de kan”.
Ang väggarna och att fogen inte stämmer så föreslår dom att istället för att riva, kakla om ett nytt lager ovanpå. Låter sjukt märkligt i mina öron. Det skulle vara för jobbigt att foga om enligt dom.
Öppnade brunnen med tanke på allt slarv. Kan någon avgöra om detta är rätt installation av brunn?
Du ska inte betala och kanske kräva att kakel och klinker måste ta bort annars du ska betala till en annan firma för det jobbetL Linniboo skrev:Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.
När klinkern nu är satt ser vi att flera plattor i synliga ytor är felkapade och flisade, med ojämna och trasiga kanter. Fogarna varierar i bredd och det ser ut som att fogen används för att dölja dåliga snitt. De har även på väggarna valt att sätta dit trasiga/defekta plattor.
Detta känns inte fackmässigt utfört för ett nytt badrum. Eller framför allt slarvigt.
Problemet är att vi stod för inköp av klinker själva, och nu finns inga plattor kvar. Däremot är det märkligt att vi beställde klinker för drygt 8 kvadrat, men badrummet är bara 3. Kan inte förstå vart alla plattor tog vägen.
Det är också småsaker som att de hävdar att fogen är densamma för tak och väggar, slarviga fogar överlag samt att inredningen är uppsatt snett. Inte mycket som blev rätt alltså.
Mina frågor:
De har överlag jobbat väldigt fort. På en vecka rev dem, fixade el, VVS och la klinker och kakel.
- Hur går jag vidare? Kan man kräva att hantverkaren bekostar nya plattor/åtgärd, eller är det prisavdrag som gäller?
Du ska ikk acceptera det dåliga jobb, de må göra om det, det är 100% amatör gjortL Linniboo skrev:Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.
Mina frågor:
Ser i mina ögon inte alls bra ut. Ta in en besiktningsman. Som jag brukar säga när det är dåligt utfört arbete, gör om gör rätt.L Linniboo skrev:Nu har dom svarat att dom beställer nya klinker men att dom ska ”göra så gott de kan”.
Nej verkligen inte. Detta är bedrövligt. Du har tyvärr fått tag på riktiga klåpare. Låt dom inte inte göra någonting mer. Hoppas du hittar en besiktningsman. Vad säger deras chef?L Linniboo skrev:
Det gick fort men fel.L Linniboo skrev:Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.
Mina frågor:
Du skall inte betala en enda spänn på detta jobb.
Om din målbild är ett forum där alla inlägg, enligt dig, "tillför något" så är det nog mer en dagbok du är ute efter.F Freda skrev:Snälla Admin/Moderator ta bort detta inlägg och mitt också eftersom detta inte tillför något till TS.
TypRätt har inte läst TS inlägg och ställer en onödig fråga.
Till nästa inlägg: Jo visst kan jag radera mitt eget inlägg... Men jag vill ju att admin/moderator läser detta först.... och då kan ju mitt inlägg ryka samtidigt.
Så även ditt inlägg tillför ingenting.
Mitt tillför ju förhoppningsvis en renare tråd utan en massa onödiga inlägg.
Jag skulle ge dem alternativet att de gör om allting från början och de köper in nytt material (som de står för själva), om de tror att de kan få in folk som vet vad de gör. Var tydlig med att en besiktningsman ska godkänna, fall samt tätskikt innan kakling påbörjas. Om de inte tror sig kunna slutföra arbetet och istället avböjer skall de ersätta materialkostnaderna som du haft idag. Det de tjänar är alltså kostnaden av att du får riva själv. Då kanske de tycker det finns morot nog att betala utan att processa o bråka.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Golvbrunnen är helfel! Manschetten är dåligt skuren (tittar fram) och klämringen är ej i botten!! FEL FEL FEL!L Linniboo skrev:Nu har dom svarat att dom beställer nya klinker men att dom ska ”göra så gott de kan”.
Som alla säger, håll i dina pengar och hitta en besiktningsman ! https://www.bkr.se/hitta-foretag
Som det ser ut på de få bilderna du visar så kommer det finnas oändligt många mer fel, en hel del ej synliga troligen typ tätskiktsjobb o dy. Finns det några bilder tagna under arbetets gång? (seriösa hantverkare dokumenterar sitt arbete, tex efter tätskikt är satt). Hur det rörgenomföringar ut? fall på golvet? tröskel? andra installationer?