L Linniboo skrev:
Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.

När klinkern nu är satt ser vi att flera plattor i synliga ytor är felkapade och flisade, med ojämna och trasiga kanter. Fogarna varierar i bredd och det ser ut som att fogen används för att dölja dåliga snitt. De har även på väggarna valt att sätta dit trasiga/defekta plattor.

Detta känns inte fackmässigt utfört för ett nytt badrum. Eller framför allt slarvigt.

Problemet är att vi stod för inköp av klinker själva, och nu finns inga plattor kvar. Däremot är det märkligt att vi beställde klinker för drygt 8 kvadrat, men badrummet är bara 3. Kan inte förstå vart alla plattor tog vägen.

Det är också småsaker som att de hävdar att fogen är densamma för tak och väggar, slarviga fogar överlag samt att inredningen är uppsatt snett. Inte mycket som blev rätt alltså.

Mina frågor:
  • Räknas detta som fackmässigt fel även om kunden köpt materialet?
  • Hur går jag vidare? Kan man kräva att hantverkaren bekostar nya plattor/åtgärd, eller är det prisavdrag som gäller?
De har överlag jobbat väldigt fort. På en vecka rev dem, fixade el, VVS och la klinker och kakel.

Jag har som tur är inte betalat något.
Som tidigare sagt ser det väldigt dåligt ut. Man kan kapa med vinkelslip om man har en bra diamantklinga men man lägger alltid dessa kapade kanter in mot vägg annars kan man skära sig. Om man trots allt måsta ha kapad kant inåt tex vid brunn där plattor ibland pga fall och storlek måste delas kan man slipa kanterna med ett diamantbryne.
Olika fog som alla sagt. Sen om det är något hål el så ska det såklart fyllas i fog efteråt men plattor suger vatten så det kommer alltid att finnas fukt under plattorna, därav tätskiktet under. Jag hade nog varit lite skeptisk dock till tätskiktet om de slarvar så med det som faktiskt är synligt.
Lycka till och hoppas ni får det åtgärdat.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
L Linniboo skrev:

När klinkern nu är satt ser vi att flera plattor i synliga ytor är felkapade och flisade, med ojämna och trasiga kanter. Fogarna varierar i bredd och det ser ut som att fogen används för att dölja dåliga snitt. De har även på väggarna valt att sätta dit trasiga/defekta plattor.

Detta känns inte fackmässigt utfört för ett nytt badrum. Eller framför allt slarvigt.

Problemet är att vi stod för inköp av klinker själva, och nu finns inga plattor kvar. Däremot är det märkligt att vi beställde klinker för drygt 8 kvadrat, men badrummet är bara 3. Kan inte förstå vart alla plattor tog vägen.

Det är också småsaker som att de hävdar att fogen är densamma för tak och väggar, slarviga fogar överlag samt att inredningen är uppsatt snett. Inte mycket som blev rätt alltså.

Mina frågor:
  • Hur går jag vidare? Kan man kräva att hantverkaren bekostar nya plattor/åtgärd, eller är det prisavdrag som gäller?
De har överlag jobbat väldigt fort. På en vecka rev dem, fixade el, VVS och la klinker och kakel.

Väldigt tråkigt att det blir så. Jobbet är absolut inte fackmässigt utfört utan väldigt slarvigt. Känns att de var bråttom. Även om du köpt materialet själv, måste de kontakta dig om de upptäcker fel på materialet och inte fortsätta jobba med dålig klinker. Om du inte betalat för jobbet, vägra att göra det och anlita en oberoende besiktningsman som ska inspektera allt och skriva en protokoll. Det blir sedan lättare för dig att bevisa till firman att de gjort fel. Även om firman skickar fakturan, bestrida den och inte betala.
Du måste ge möjlighet till firman att åtgärda felen under en rimlig tid. Prisavdrag kan vara ett alternativ, men om man utgår från bilderna, måste det definitivt göras om! Om du inte kommer överens med firman och de ska inte åtgärda felen under en rimlig tid, kan du reklamera. Har du en besiktningsprotokoll, kan det underlätta att reklamera vidare till ARN. Tyvärr, tar det tid att komma till rätta och man oftast inte orkar. Men teoretisk om firman inte åtgärdar felen, har du rätt att anlita en annan firma och deras faktura ska helt eller delvis (beroende på felen) betalas av den tidigare firman.
Vi själva nyligen drabbats av liknande problem när vi anlitat en firma för at reparera vårt badrum och resultat var så dåligt att allt måste göras om. Firman som reparerat slutat kommunicera så vi reklamerar till ARN och under tiden letar efter en annan firma som kan förhoppningsvis göra jobbet bättre.

• Ledsen
AMR74
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte fackmässigt.
Är företaget medlem av BKR?
De måste då uppfylla branschregler för att få vara medlem. Utan medlemskap, och därmed inte tillåtet att marknadsföra företaget med det och inte heller tillåtet att använda sig av BKR:s kvalitetsdokument, blir det svårare att få kunder framöver.

Om företaget inte vill åtgärda felen, och bara viftar bort dig, kan du vända dig till en besiktningsman, t.ex. via BKR. Företagen brukar då förstå att de måste göra något om de ska få betalt.

Normal tid för en badrumsrenovering är 4-5 veckor. Går det fortare än så kommer det att fuskas.
4-5 veckor för en 3 kvadrat badrum?
Gör de bara fika?

• Gilla
Ynn53 och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Så då kommer den viktigaste frågan, har du betalt något än?
Snälla Admin/Moderator ta bort detta inlägg och mitt också eftersom detta inte tillför något till TS.
TypRätt har inte läst TS inlägg och ställer en onödig fråga.

Till nästa inlägg: Jo visst kan jag radera mitt eget inlägg... Men jag vill ju att admin/moderator läser detta först.... och då kan ju mitt inlägg ryka samtidigt.
Så även ditt inlägg tillför ingenting.
Mitt tillför ju förhoppningsvis en renare tråd utan en massa onödiga inlägg.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Snälla Admin/Moderator ta bort detta inlägg och mitt också eftersom detta inte tillför något till TS.
Du kan radera ditt själv.
Klicka på prickarna nere i högra hörnet i ditt inlägg och välj radera.

• Gilla
JonasJönsson89
  • Laddar…
F Freda skrev:

Till nästa inlägg: Jo visst kan jag radera mitt eget inlägg... Men jag vill ju att admin/moderator läser detta först.... och då kan ju mitt inlägg ryka samtidigt.
Jodå jag har visst läst TS inlägg men måste missat raden innan bildtexten där det står att TS inte betalt något än.
Men att moderatorer skulle springa och plocka bort varje meddelade för någon missförstått, läst fel eller missat info är nog att önska lite väl mycket av dem. Är nog lättare och blir mindre brus om du bara ignorerar dem eller enkelt svarar med rätt info.

• Gilla
JonasJönsson89 och 3 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Tack för ditt ärliga svar.
Jag var inte ute efter att hoppa på någon, hoppas du förstår det.
Jag är bara så ofantligt trött på alla trådar med ibland sjukt många inlägg som inte har med trådstarten att göra och det blir ibland jobbigt att ta sig igenom vilka inlägg som är väsentliga då vissa är delvis nyttiga men också innehåller svar på andra onödiga inlägg, för inte tala om alla trådar där TS försvunnit för länge sen men tråden svämmar över med oväsentliga inlägg.
Så jag föreslår följande eftersom ditt inlägg var ett misstag; Jag raderar mitt första inlägg på ditt felaktiga du raderar ditt felaktiga och detta som jag svarat på, imorgon bitti när jag vaknat tar jag även bort detta inlägg då det inte längre är aktuellt i din och min sido diskution, på så sätt hjälps ju i alla fall du och jag åt med att minska "Bruset" ok?
Jag brukar normalt inte skriva inlägg där nån missat att läsa TS inlägg, så jag hoppas detta var första och sista gången.... men jag lovar inget ;)

Jaha och nu kan jag inte ta bort mitt inlägg som jag skrev.... får inte upp val endast anmäl....
Går det inte för att någon svarat på det?
Nej. Det ör för att det gått mer än en timme.
Använd "anmäl" och be moderatorn ta bort ditt inlägg. Inlägg som upprör en handfull skribenter brukar försvinna i ett nafs, så jag gissar att anmälfunktionen är effektiv.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Freda skrev:

Du tror väl inte att admin/mod läser alla inlägg?

Under nyss nämnda 3 prickar finns även anmäl, men frågan är väl om detta är något som borde anmälts.

Till TS, stå på dig!
Det ska inte behöva se ut sådär, det finns andra sätt att kapa än vinkelslip.
Ta in oberoende besiktningsman som du redan fått tips om, bestrid eventuella fakturor skriftligt.

Betala inte vad du än gör.

L Linniboo skrev:

Mina frågor:

Verkligen dåligt utfört arbete. En opartisk besiktningsman kan hjälpa dig. Kan bli besvärligt annars.

L Linniboo skrev:

Mina frågor:

Det ser billigt ut.

• Arg
Kardan79
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Dina 5kvm som skulle blivit över kan du säkerligen återfinna på Marketplace eller liknande annonseringsplats. Nu när jag köpt begagnade byggvaror har det mesta varit från hantverkarföretag, tex bänkskivor, skjutdörrar, som de "snor" från kunden vis rivning och säljer för några tusen i svarta pengar rätt i fickan. Du bör återkräva överblivet material, om inte annat så för att det räcker ju till att lägga om hela golvet en gång till.
Då gör du dig skyldig till häleri. Kanske inte helt smart att skylta med

• Gilla
  • Haha
pether och 1 till
  • Laddar…
L Linniboo skrev:
Nu har firman svarat att de har kapat plattorna med vinkelslip och att ”det blir så då”.

De anser även att färgen på fogen är samma på väggar och golv.

Känner mig lite uppgiven. De hävdar alltså att de har gjort rätt och att det inte blir bättre än såhär.

Hur går jag vidare rent praktiskt?
Ta in en besiktningsman så fort som möjligt. Det är enbart en besiktningsman som kan möta företagets argument med vas som står i regelverk. Be att de tar fram sin egenkontroll (vilket de givetvis inte har). Sen utifrån besiktningsprotokollet reklamerar du jobbet som ett väsentligt fel. Företaget har då en möjlighet att rätta till felet. Själv hade jag besiktningsman redan från dag 1 när de gjorde mina badrum. Som kontrollerade i tre steg. Fallen, sedan tätskiktet och sist ytskiktet (kakel och fog). Jag föreslår att du anlitar besiktningsmannen även vid arbetet med att göra om badrummet. Det är värt pengarna alla dagar i veckan

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Nu har dom svarat att dom beställer nya klinker men att dom ska ”göra så gott de kan”.

Ang väggarna och att fogen inte stämmer så föreslår dom att istället för att riva, kakla om ett nytt lager ovanpå. Låter sjukt märkligt i mina öron. Det skulle vara för jobbigt att foga om enligt dom.

Öppnade brunnen med tanke på allt slarv. Kan någon avgöra om detta är rätt installation av brunn?

• Öppen brunn i ett klinkergolv med tecken på smuts och slitage kring brunnen. Tilekanter synliga och skador runt installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen golvbrunn med synliga rör och smuts, visar otät installation eller felaktig anslutning. Fråga om detta är korrekt montering av brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Oberoende besiktning.

• Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
RoTe
Verkar kämpigt för TS att ta in så jag skriver det alla andra skrivit, igen.

Oberoende besiktning!

Annars riskerar TS att aldrig få ett avslut.

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.