L Linniboo skrev:
Nu har dom svarat att dom beställer nya klinker men att dom ska ”göra så gott de kan”.

Ang väggarna och att fogen inte stämmer så föreslår dom att istället för att riva, kakla om ett nytt lager ovanpå. Låter sjukt märkligt i mina öron. Det skulle vara för jobbigt att foga om enligt dom.

Öppnade brunnen med tanke på allt slarv. Kan någon avgöra om detta är rätt installation av brunn?
De ser inte ut att ha använt skärmall när de skurit ut hålet för brunnen ur tätskiktsduken. Duken ska inte sticka fram någonstans under klämringen. Klämringen är inte rätt monterad, helt sjukt hur man inte kan lyckas med det, för det är inte det minsta svårt att montera klämringen. Du ser själv att den sticker upp och inte ligger emot botten som den ska.

Betala inte ett öre. Ska samma företsg göra om arbetet ska de göra om från grunden och du ska ha delbesiktningar, dels inför tätskiktsarbetet så att underlag är korrekt, det är korrekt fall, etc. Sedan besiktning efter tätskiktet monterats och sedan ännu en efter plattsättningen. Jag hade även krävt annan personal då den som gjort arbetet helt uppenbart inte behärskar det.

• Gilla
Anotaren och 4 till
  • Laddar…
L Linniboo skrev:
Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.

När klinkern nu är satt ser vi att flera plattor i synliga ytor är felkapade och flisade, med ojämna och trasiga kanter. Fogarna varierar i bredd och det ser ut som att fogen används för att dölja dåliga snitt. De har även på väggarna valt att sätta dit trasiga/defekta plattor.

Detta känns inte fackmässigt utfört för ett nytt badrum. Eller framför allt slarvigt.

Problemet är att vi stod för inköp av klinker själva, och nu finns inga plattor kvar. Däremot är det märkligt att vi beställde klinker för drygt 8 kvadrat, men badrummet är bara 3. Kan inte förstå vart alla plattor tog vägen.

Det är också småsaker som att de hävdar att fogen är densamma för tak och väggar, slarviga fogar överlag samt att inredningen är uppsatt snett. Inte mycket som blev rätt alltså.

Mina frågor:
  • Räknas detta som fackmässigt fel även om kunden köpt materialet?
  • Hur går jag vidare? Kan man kräva att hantverkaren bekostar nya plattor/åtgärd, eller är det prisavdrag som gäller?
De har överlag jobbat väldigt fort. På en vecka rev dem, fixade el, VVS och la klinker och kakel.

Jag har som tur är inte betalat något.
Det är inte fackmannamässigt utfört. Reklamera och håll inne med betalning.

De kan ha någon klausul som reglerar att ni själv stod för del av material. Oklart varför ni valde att köpa mer än dubbelt så mycket dock. Men det är egentligen ointressant i sak. Ser ut som att de delat plattorna med täljkniv.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte fackmässigt.
Är företaget medlem av BKR?
De måste då uppfylla branschregler för att få vara medlem. Utan medlemskap, och därmed inte tillåtet att marknadsföra företaget med det och inte heller tillåtet att använda sig av BKR:s kvalitetsdokument, blir det svårare att få kunder framöver.

Om företaget inte vill åtgärda felen, och bara viftar bort dig, kan du vända dig till en besiktningsman, t.ex. via BKR. Företagen brukar då förstå att de måste göra något om de ska få betalt.

Normal tid för en badrumsrenovering är 4-5 veckor. Går det fortare än så kommer det att fuskas.
Det heter fackmannamässigt

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rune 5 skrev:
Det heter fackmannamässigt
Svenska Akademien anser att fackmässig är korrekt eftersom det ordet finns med i SAOL, men även fackmannamässig finns med. Enligt Svensk Ordbok så är fackmässig belagt sen 1919, medan de inte har med fackmannamässig.

• Gilla
Båtbyggarn1 och 3 till
  • Laddar…
K
Klämringen är felaktigt monterad i golvbrunnen, och som andra påpekat ser det inte ut som att skärmar använts till brunnsmanschetten. Vilket är konstigt för den kostar typ en hundring om inte mindre. Och går bra att återanvända. Betyder snarare att man inte har koll på vad man håller på med än något annat.

Svårt att se om det är manschett runt stosen till toaletten också, men alla rörgenomförningar bör granskas. Risk annars att det är felaktigt monterat tätskikt.

Ta in besiktningsman för objektiv och sakkunnig bedömning på plats.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Ytterligare ett råd: efter den oberoende besiktningen bör "det nya badrummet" ytterligare besiktigas under uppförandet. Eftersom firman ha rätten att rätta till arbetet är det stor chans att det blir samma klåpare igen.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Den som lejs in som besiktningsman här kommer att bli förmögen.

Den enda vinnaren för det är inte billigt att ta in en besiktningsman och innan man tar det beslutet måste man vara någorlunda säker på att firman följer besiktningens utfall, dvs åtgärdar felen utan extra kostnad med tillräcklig kvalitet.

Det gör seriösa firmor som är måna om sitt rykte

Stämmer inte beskrivningen ovan på TS utförare kan det vara ett bättre råd att lämna förhållandet och inse att man inte bör lägga mer tid utan istället försöka hitta en ny firma som börjar om.

Kostnaden för materialet blir läropengar.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
K
Finns ju fortfarande några frågetecken för TS att reda ut.

Vilka krav har ställts och vad har man kommit överens om?

Vad är det för goda referenser? Personliga av vänner, bekanta, ”trovärdig” internetsida etc.

4-5kvm klinker som ännu inte finns någon förklaring till vart de tagit vägen?

• Gilla
Anotaren
  • Laddar…
K
B Boende45 skrev:
Den som lejs in som besiktningsman här kommer att bli förmögen.

Den enda vinnaren för det är inte billigt att ta in en besiktningsman och innan man tar det beslutet måste man vara någorlunda säker på att firman följer besiktningens utfall, dvs åtgärdar felen utan extra kostnad med tillräcklig kvalitet.

Det gör seriösa firmor som är måna om sitt rykte

Stämmer inte beskrivningen ovan på TS utförare kan det vara ett bättre råd att lämna förhållandet och inse att man inte bör lägga mer tid utan istället försöka hitta en ny firma som börjar om.

Kostnaden för materialet blir läropengar.
Berätta gärna varför en besiktningsman skulle bli förmögen i detta fall? En slutbesiktning för 5-6000 är knappast någon förmögenhet. Utförandebesiktning under arbetets gång kan ske på löpande eller som helhetsuppdrag, men mellan 8-10000 är nog en rimlig uppskattning.
Det ska sen skattas. Långt ifrån någon förmögenhet som blir kvar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
"Det finns flera uppenbara fel i utförandet och det saknas ca. 5 kvm klinker som tillhör mig. Eftersom ni uppenbarligen inte har rätt kompetens att slutföra uppdraget och dessutom har stulit mitt material föreslår jag att ni omedelbart avslutar allt arbete, river kontraktet och låter bli att fakturera. I gengäld avstår jag från att polisanmäla er och publicera negativa recensioner överallt."

Försöka duger i.a.f. Dessa klåpare kommer på egen hand aldrig kunna lyckas ge dig det du vill ha så jag tror att det kan vara värt dom lärpengarna som stulet klinker kostar. Och lita ALDRIG på bra omdömen på brabyggare, servicefinder, dorunner etc.

Det finns i huvudsak två möjliga vägar att gå. Den ena är att ungefär som föreslaget ovan att försöka bli av med dom, kasta ut dom etc. och börja om med seriös firma. Den andra är att omedelbums göra en besiktning av arbetet enl. konstens alla regler och därefter kräva åtgärd enl. besiktningsprotokollet. Detta innebär enl. flera i tråden att göra om allt. Har svårt att tro att dom går med på detta utan knot. Och om dom skulle gå med på det så ....... litar du på att dom lyckas bättre andra gången?

Näääää, försök att kasta ut idioterna enl. första förslaget!

Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
L Linniboo skrev:

När klinkern nu är satt ser vi att flera plattor i synliga ytor är felkapade och flisade, med ojämna och trasiga kanter. Fogarna varierar i bredd och det ser ut som att fogen används för att dölja dåliga snitt. De har även på väggarna valt att sätta dit trasiga/defekta plattor.

Detta känns inte fackmässigt utfört för ett nytt badrum. Eller framför allt slarvigt.

Problemet är att vi stod för inköp av klinker själva, och nu finns inga plattor kvar. Däremot är det märkligt att vi beställde klinker för drygt 8 kvadrat, men badrummet är bara 3. Kan inte förstå vart alla plattor tog vägen.

Det är också småsaker som att de hävdar att fogen är densamma för tak och väggar, slarviga fogar överlag samt att inredningen är uppsatt snett. Inte mycket som blev rätt alltså.

Mina frågor:
  • Hur går jag vidare? Kan man kräva att hantverkaren bekostar nya plattor/åtgärd, eller är det prisavdrag som gäller?
De har överlag jobbat väldigt fort. På en vecka rev dem, fixade el, VVS och la klinker och kakel.

Hade inte betalt heller! Badrum på en vecka går bara inte.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Linniboo skrev:
Nu har firman svarat att de har kapat plattorna med vinkelslip och att ”det blir så då”.

De anser även att färgen på fogen är samma på väggar och golv.

Känner mig lite uppgiven. De hävdar alltså att de har gjort rätt och att det inte blir bättre än såhär.

Hur går jag vidare rent praktiskt?
Det är du som har trumf på hand eftersom du inte betalat något ännu. Ge dej inte förrän det är fixat ordentligt. Ta in en besiktningsman.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
När det gäller recensioner och omdömen brukar jag titta på det här:
- Bara nya omdömen? Misstänkt.
- Bara topp omdömen? Misstänkt.
- Bara gamla omdömen? Kan vara uppköpt firma. Misstänkt.
- Kolla på omdömen med 3 till 4 stjärnor (antar betygsättning 1 - 5). Om man förfalskar omdömen brukar man sätta 5 stjärnor överallt.
- Titta på omdömen med 1 - 2 stjärnor och kolla vad som blev fel. Är det klagomål på leveranstid/färdigställande kan det vara ok, speciellt om det är få sådana. Är det klagomål om svarstid från företaget och det är få sådana kan det vara ok. Om det är många klagomål om en och samma sak är det misstänkt, men det beror på vad det är. Kom ihåg att det ibland kan vara kunden som klantat sig.
- Bra tecken är många omdömen under lång tid (kolla att företaget varit verksam under hela den tiden) och både goda och dåliga omdömen finns, men omdömen med 4 till 5 stjärnor dominerar.
- Jag brukar söka på fler omdömessajter men mest Trustpilot (ofta många omdömen), mindre på t ex Reco. Dessutom söka allmänt på nätet och på BH. och kolla på t ex Allabolag etc. (Kolla balansräkning, öven bakåt i tiden.)

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L Linniboo skrev:

Mina frågor:

Inte fackmanna resultat, förstår om inte kakel blev över, rummet med 3 kvm golv, plus väggar hur många kvm väggar är där? Helkaklat eller halv?

K
J Jonna Andreasen-Fälth skrev:
Inte fackmanna resultat, förstår om inte kakel blev över, rummet med 3 kvm golv, plus väggar hur många kvm väggar är där? Helkaklat eller halv?
Var 8kvm klinker. Så det lägger man på 3kvm golvyta.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.