62 630 läst ·
118 svar
63k läst
118 svar
Felkapad klinker i nytt badrum – vad kan man kräva?
Jag kapar med rondell och om det fläker så där så åker vattensågen fram. Annars så måste man polera kanterna, man kan även köra med en tryckspruta för att kyla klingan, byta till en ny funkar ju oxå.L Linniboo skrev:
Fogfärgen är olika för golv och vägg, det är ju supertydligt,
Den bedrövligt dåligt dragna silikonen är oxå av olika kulörer. Det där blir antingen gratis för dig eller så behöver dom göra om.
Hade min chef sett att jag lämnade såna där slutresultat så hade jag fått sparken på plats
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Nu är jag ju nybörjare på det här, men min sambo fick stå med en dressingflaska och skvätta lite vatten på klingan när jag körde vinkelkapen. Den är ju inte gjord för så mycket vattenbelastning, men det gick bra. Underlättade snitten.F Fjonken skrev:Jag kapar med rondell och om det fläker så där så åker vattensågen fram. Annars så måste man polera kanterna, man kan även köra med en tryckspruta för att kyla klingan, byta till en ny funkar ju oxå.
Fogfärgen är olika för golv och vägg, det är ju supertydligt,
Den bedrövligt dåligt dragna silikonen är oxå av olika kulörer. Det där blir antingen gratis för dig eller så behöver dom göra om.
Hade min chef sett att jag lämnade såna där slutresultat så hade jag fått sparken på plats
Arbetet de gjorde på en vecka tar normalt 4-6 veckor med alla moment. Om det ser så här illa ut där du kan se slarvet, hur ser det då ut under? Jag hade inte betalat en krona.L Linniboo skrev:Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.
När klinkern nu är satt ser vi att flera plattor i synliga ytor är felkapade och flisade, med ojämna och trasiga kanter. Fogarna varierar i bredd och det ser ut som att fogen används för att dölja dåliga snitt. De har även på väggarna valt att sätta dit trasiga/defekta plattor.
Detta känns inte fackmässigt utfört för ett nytt badrum. Eller framför allt slarvigt.
Problemet är att vi stod för inköp av klinker själva, och nu finns inga plattor kvar. Däremot är det märkligt att vi beställde klinker för drygt 8 kvadrat, men badrummet är bara 3. Kan inte förstå vart alla plattor tog vägen.
Det är också småsaker som att de hävdar att fogen är densamma för tak och väggar, slarviga fogar överlag samt att inredningen är uppsatt snett. Inte mycket som blev rätt alltså.
Mina frågor:
De har överlag jobbat väldigt fort. På en vecka rev dem, fixade el, VVS och la klinker och kakel.
- Räknas detta som fackmässigt fel även om kunden köpt materialet?
- Hur går jag vidare? Kan man kräva att hantverkaren bekostar nya plattor/åtgärd, eller är det prisavdrag som gäller?
Jag har som tur är inte betalat något.
Nåja. Just kakel är ju supervanligt att kund köper själv.B Boende45 skrev:Det är väldigt få seriösa företag med skickliga anställda inom badrumsrenovering som jobbar med upplägget att kunderna själva införskaffar materialet. Det finns men det är en tydlig varningssignal om dom accepterar det.
Det finns helt enkelt för mycket som kan gå fel och svårt för utföraren att garantera ett bra slutresultat.
Dessutom förlorar företaget hela vinsten på materialet, vilket inte efterfrågade företag behöver acceptera.
Seriösa företag låter kunden köpa klinker och kakel, t.e.x. Om ett företag baserar sin inkomster på att sälja material till kunden, är de i fel bransch!B Boende45 skrev:Du skriver att ni valt ett företag med goda referenser.
Det företaget som genomfört arbetet på bilderna har inte goda referenser.
De har falska referenser eller recensioner som ni inte har kontrollerat.
Bilderna visar på fenomenet ”Litauiska bibliotekarier” dvs det är inte fackfolk som gjort jobbet.
Det är väldigt få seriösa företag med skickliga anställda inom badrumsrenovering som jobbar med upplägget att kunderna själva införskaffar materialet. Det finns men det är en tydlig varningssignal om dom accepterar det.
Det finns helt enkelt för mycket som kan gå fel och svårt för utföraren att garantera ett bra slutresultat.
Dessutom förlorar företaget hela vinsten på materialet, vilket inte efterfrågade företag behöver acceptera.
Jag gissar att ni har fått ett för bra pris på jobbet och när det är för bra för…..
Så kass, jag inte ens godkänt mig själv.L Linniboo skrev:Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.
När klinkern nu är satt ser vi att flera plattor i synliga ytor är felkapade och flisade, med ojämna och trasiga kanter. Fogarna varierar i bredd och det ser ut som att fogen används för att dölja dåliga snitt. De har även på väggarna valt att sätta dit trasiga/defekta plattor.
Detta känns inte fackmässigt utfört för ett nytt badrum. Eller framför allt slarvigt.
Problemet är att vi stod för inköp av klinker själva, och nu finns inga plattor kvar. Däremot är det märkligt att vi beställde klinker för drygt 8 kvadrat, men badrummet är bara 3. Kan inte förstå vart alla plattor tog vägen.
Det är också småsaker som att de hävdar att fogen är densamma för tak och väggar, slarviga fogar överlag samt att inredningen är uppsatt snett. Inte mycket som blev rätt alltså.
Mina frågor:
De har överlag jobbat väldigt fort. På en vecka rev dem, fixade el, VVS och la klinker och kakel.
- Hur går jag vidare? Kan man kräva att hantverkaren bekostar nya plattor/åtgärd, eller är det prisavdrag som gäller?
Är det en svensk firma med svenska arbetare?L Linniboo skrev:Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.
Mina frågor:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 674 inlägg
Problemet med betyg är att oseriösa företag ser till att fixa fina betyg. Så ett företag som har dom bästa betyg du kan hitta är definitivt misstänkt.T ToT15 skrev:
Själv tror jag att det är extremt ovanligt att folk tar sig besvär och går in på någon betygssida på nätet och ger betyg efter att de anlitat något företag. Det enda som kan få en att göra något sådant är väl i princip om man är missnöjd och vill varna andra. Har däremot ett företag gjort ett professionellt jobb är ju det vad man förväntar sig, så ingen anledning att gå ut och betygsätta.
Det där med mjukfog kan diskuteras. Nödvändigt om huset rör sig. Jag har ingen mjukfog i mitt badrum. Helt ok efter 30 år.M mattoys skrev:
Inga sprickor och ingen möglig silikonfog.
FEL!! Skulle säga tvärtom. Kunden går på showrooms å köper kakel, Har faktiskt aldrig hört om att hatnverkaren gjort det?B Boende45 skrev:
Lim å fog, javisst men kakel...?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 674 inlägg
Jag skulle vilja påstå att värdet av betyg beror på var dom finns. Om betygen finns på servicefinder, brabyggare etc. så är dom inte värda ett jävla dugg. På trustpilot (i synnerhet) och Reco är dom nästan inte värda något alls. Betyg på google anser jag mest trovärdiga, trots att det är så lätt att ge betyg på google.L lbgu skrev:Problemet med betyg är att oseriösa företag ser till att fixa fina betyg. Så ett företag som har dom bästa betyg du kan hitta är definitivt misstänkt.
Själv tror jag att det är extremt ovanligt att folk tar sig besvär och går in på någon betygssida på nätet och ger betyg efter att de anlitat något företag. Det enda som kan få en att göra något sådant är väl i princip om man är missnöjd och vill varna andra. Har däremot ett företag gjort ett professionellt jobb är ju det vad man förväntar sig, så ingen anledning att gå ut och betygsätta.
Eller kanske p.g.a. det faktiskt. Jag som är ganska bra på att lämna omdömen, båda positiva och negativa vägrar totalt sidor som inte låter mig lämna betyg snabbt och enkelt. Jag har inte tid att registrera mig, vänta på något bekräftelsemail, bifoga något bevis på mitt köp etc. utan använder i princip uteslutande google för att lämna omdömen. Och jag är inte ensam om det.
Men för att betyg online ska vara värt något alls kräver det också lite av läsaren/den potentiella kunden. Detta gäller inte exklusivt hantverkstjänster men efter att ha hängt mycket på div. forum i 25 år och läst om och diskuterat skojare i många olika branscher så kan jag bara dra slutsatsen att genomsnittskonsumenten är på tok för lättlurad, godtrogen etc. Säger inte att det är så i detta fallet så inte menat som kritik till TS. Däremot sätter jag en hunka på att dom bra omdömen som TS hittat om företaget fanns på någon sida liknande servicefinder, brabyggare etc.
Ja det ”överblivna” materialet är ju ditt så be dem att visa upp det!K Karl Heinz skrev:Dina 5kvm som skulle blivit över kan du säkerligen återfinna på Marketplace eller liknande annonseringsplats. Nu när jag köpt begagnade byggvaror har det mesta varit från hantverkarföretag, tex bänkskivor, skjutdörrar, som de "snor" från kunden vis rivning och säljer för några tusen i svarta pengar rätt i fickan. Du bör återkräva överblivet material, om inte annat så för att det räcker ju till att lägga om hela golvet en gång till.