62 628 läst ·
118 svar
63k läst
118 svar
Felkapad klinker i nytt badrum – vad kan man kräva?
Dina 5kvm som skulle blivit över kan du säkerligen återfinna på Marketplace eller liknande annonseringsplats. Nu när jag köpt begagnade byggvaror har det mesta varit från hantverkarföretag, tex bänkskivor, skjutdörrar, som de "snor" från kunden vis rivning och säljer för några tusen i svarta pengar rätt i fickan. Du bör återkräva överblivet material, om inte annat så för att det räcker ju till att lägga om hela golvet en gång till.
Betala inte en spänn.
Ser plattsättningen ut sådär, kan jag tänka mig tätskiktet är lika uselt gjort.
Ta in ny firma som gör om allt och se det som läropeng.
Eller låt nuvarande göra om allt med besiktning av tätskikt, och plattsättning innan betalning.
Ser plattsättningen ut sådär, kan jag tänka mig tätskiktet är lika uselt gjort.
Ta in ny firma som gör om allt och se det som läropeng.
Eller låt nuvarande göra om allt med besiktning av tätskikt, och plattsättning innan betalning.
Jag har lagt klinker själv för ett par veckor sen som glad amatör. Aldrig satt en enda kakelbit tidigare, murat, kapat i keramik eller arbetat ens med spackel. Jag använde en vinkelslip med boschklinga från JULA, och en våtskärmaskin (den billigaste jag kunde hitta) på jem&fix, laddad med en kinesisk kapskiva från amazon. Men ändå ser det bättre ut, och skären är renare, fogarna jämnare, än vad ditt sk "proffs" lyckats med?? Jag har verkligen inte gjort ett perfekt jobb, och den här typen av hantverk med detaljfinish är inte min starkaste sida när det kommer till hemmafix heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du, ditt jobb ser 100 ggr bättre ut än vårt badrum gör som gjordes av ett företag med dom bästa betyg du kan hitta. Nu måste vi göra om hela badrummet då det både läcker och knappt finns någon fog kvar mellan plattorna.K Karl Heinz skrev:Jag har lagt klinker själv för ett par veckor sen som glad amatör. Aldrig satt en enda kakelbit tidigare, murat, kapat i keramik eller arbetat ens med spackel. Jag använde en vinkelslip med boschklinga från JULA, och en våtskärmaskin (den billigaste jag kunde hitta) på jem&fix, laddad med en kinesisk kapskiva från amazon. Men ändå ser det bättre ut, och skären är renare, fogarna jämnare, än vad ditt sk "proffs" lyckats med?? Jag har verkligen inte gjort ett perfekt jobb, och den här typen av hantverk med detaljfinish är inte min starkaste sida när det kommer till hemmafix heller.
[bild][bild]
Så bra jobbat 😀👌
Tack! Jag föreslår att göra badrummet själv. Ta tjänstledigt ett par månader och gör det själv riktigt noggrannt, och spara samtidigt kanske 50 000-100 000kr efter att du räknat av för din egen lön, jämfört med att ta in någon som siktar på "good enough" med minsta möjliga marginal.T ToT15 skrev:
Tyvärr är det vad man lär göra nu för tiden.K Karl Heinz skrev:
I hörnet skall det inte vara hårdfog, utan det skall vara en mjukfog.L Linniboo skrev:Vi bygger helt nya badrum och har anlitat en firma med goda recensioner.
När klinkern nu är satt ser vi att flera plattor i synliga ytor är felkapade och flisade, med ojämna och trasiga kanter. Fogarna varierar i bredd och det ser ut som att fogen används för att dölja dåliga snitt. De har även på väggarna valt att sätta dit trasiga/defekta plattor.
Detta känns inte fackmässigt utfört för ett nytt badrum. Eller framför allt slarvigt.
Problemet är att vi stod för inköp av klinker själva, och nu finns inga plattor kvar. Däremot är det märkligt att vi beställde klinker för drygt 8 kvadrat, men badrummet är bara 3. Kan inte förstå vart alla plattor tog vägen.
Det är också småsaker som att de hävdar att fogen är densamma för tak och väggar, slarviga fogar överlag samt att inredningen är uppsatt snett. Inte mycket som blev rätt alltså.
Mina frågor:
De har överlag jobbat väldigt fort. På en vecka rev dem, fixade el, VVS och la klinker och kakel.
- Räknas detta som fackmässigt fel även om kunden köpt materialet?
- Hur går jag vidare? Kan man kräva att hantverkaren bekostar nya plattor/åtgärd, eller är det prisavdrag som gäller?
Jag har som tur är inte betalat något.
Så det är ett fel, det andra är "bara" kosmetiskt, där man saknar yrkesstolthet.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det låter oroande. Det är (nästan) teoretiskt omöjligt. Räkna baklänges.L Linniboo skrev:
De har mjukfogat i vinkel golv-vägg (tveksamt fackmannamässigt). Det görs när den vanliga fogen är torr, alltså tidigast en dag efter fogning. Den vanliga fogningen görs när kakel/klinkerfix har torkat en dag. uppe i två dagar (minst). innan det har man satt kakel och klinkers. Det är kanske tänkbart att man satt allt på en dag, men det vanliga är nog att det går minst två dagar. Men säg att vi är uppe i 3 dagar. Innan det skall det sättas tätskikt. Vilket tar minst en dag Lim osv. skall torka innan kakling. Vi är uppe i 4 dagar. Om en vecka betyder 5 arbetsdagar, så är dte omökligt att de skulle kunna riva, sätta VVS och el, bygga på med nya skivor flyspackla osv, på en dag. Även om vi räknar 7 dagars vecka så är det i praktiken omöjligt, även om det möjligen går rent teoretiskt.
Nu har firman svarat att de har kapat plattorna med vinkelslip och att ”det blir så då”.
De anser även att färgen på fogen är samma på väggar och golv.
Känner mig lite uppgiven. De hävdar alltså att de har gjort rätt och att det inte blir bättre än såhär.
Hur går jag vidare rent praktiskt?
De anser även att färgen på fogen är samma på väggar och golv.
Känner mig lite uppgiven. De hävdar alltså att de har gjort rätt och att det inte blir bättre än såhär.
Hur går jag vidare rent praktiskt?
Doc inte det ända felet man ser på bilden duK Karl Heinz skrev:Dina 5kvm som skulle blivit över kan du säkerligen återfinna på Marketplace eller liknande annonseringsplats. Nu när jag köpt begagnade byggvaror har det mesta varit från hantverkarföretag, tex bänkskivor, skjutdörrar, som de "snor" från kunden vis rivning och säljer för några tusen i svarta pengar rätt i fickan. Du bör återkräva överblivet material, om inte annat så för att det räcker ju till att lägga om hela golvet en gång till.
Saknar ju tätskikt runt rörgenomföringar och runt slitsbotten
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Menar du på mina bilder? Rörsystemet är 30 år gammalt och inget man drar om och kopplar ur för att sätta helt meningslösa kragar på kopparrören när man gör om golvet nedanför. Det är ingen fuktbelastning kring dessa rör, och om det fanns fuktbelastning, vart skulle den ta vägen nu som är skadligt menar du?S Snickesnackaren skrev:
Förut låg det våtrumsmatta upp på kanterna lika högt som min sockel går. Nu går det istället tätskiktsfolie lika högt upp, du kan skymta kanten bakom det uppstickande fixet bakom sockeln.
Fantastiskt bra gjort.K Karl Heinz skrev:Jag har lagt klinker själv för ett par veckor sen som glad amatör. Aldrig satt en enda kakelbit tidigare, murat, kapat i keramik eller arbetat ens med spackel. Jag använde en vinkelslip med boschklinga från JULA, och en våtskärmaskin (den billigaste jag kunde hitta) på jem&fix, laddad med en kinesisk kapskiva från amazon. Men ändå ser det bättre ut, och skären är renare, fogarna jämnare, än vad ditt sk "proffs" lyckats med?? Jag har verkligen inte gjort ett perfekt jobb, och den här typen av hantverk med detaljfinish är inte min starkaste sida när det kommer till hemmafix heller.
[bild][bild]