77 502 läst ·
253 svar
78k läst
253 svar
Fel på tak efter hantverkare.
Det är så mycket fusk och slarv i hantverksbranschen idag, så man törs inte anlita någon snart, och än värre kunna lita på dom dessutom. Sen finns det givetvis duktiga hantverkare också, men de verkar vara svårhittade. Hellre betalar jag för ett ordentligt utfört arbete, än får billigt ett skitjobb, då gör jag det hellre själv!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
Tyvärr sant, när det gäller specifikt papptak gäller det att välja en riktig takfirma som lämnar en bra fristående garanti. Seriösa lämnar 10-15år garanti som täcker både åtgärder för att lösa problem och skador orsakade av problemet. Viktigt att man inte blir lurad att reklamationsrätten är en garanti här, garantin ska vara helt fristående så den gäller oavsett vad enskilda firman gör.R134a skrev:
Det är så mycket fusk och slarv i hantverksbranschen idag, så man törs inte anlita någon snart, och än värre kunna lita på dom dessutom. Sen finns det givetvis duktiga hantverkare också, men de verkar vara svårhittade. Hellre betalar jag för ett ordentligt utfört arbete, än får billigt ett skitjobb, då gör jag det hellre själv!
Tyvärr betyder det inte automatiskt att man får ett bekymmersfritt tak av seriös och kunnig takläggare men det hjälper.
Tror tyvärr dock att de flesta privatpersoner tittar mer på offertpriset än på garantin.Rickard.ag skrev:
Tyvärr sant, när det gäller specifikt papptak gäller det att välja en riktig takfirma som lämnar en bra fristående garanti. Seriösa lämnar 10-15år garanti som täcker både åtgärder för att lösa problem och skador orsakade av problemet. Viktigt att man inte blir lurad att reklamationsrätten är en garanti här, garantin ska vara helt fristående så den gäller oavsett vad enskilda firman gör.
Tyvärr betyder det inte automatiskt att man får ett bekymmersfritt tak av seriös och kunnig takläggare men det hjälper.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
Så kanske det är, det man ska förstå är att man inte betalar för garantin utan man betalar för att taket läggs enligt 2020års metoder och system som tar längre tid och kostar mer än "fuskmetoderna" från 80talet som fortfarande vissa kör på för att hålla nere priserna på nivån kunderna är "vana" med.T TurboTure skrev:
Nu var ju i och för sig inte detta TS problem utan det är ju något helt annat.
Är själv en plåttaksmänniska, så blir nyfiken: vad är fel med självtäck?DanielPinjegård skrev:
Är det just att de lagt den i takfallets riktning med rådande taklutning?
Om det nu är Glaciär 3 från byggmax så är den ner till 3gr och i monteringsanvisningen står det "Men om taket lutar brant kan det vara enklare att lägga våderna i takfallets riktning."
I min värld riktigt dålig skrivning att inte ange en takvinkel för vad som är "brant".
(inte ute efter att ifrågasätta, bara förstå
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
@David-O
Självtäck är helt utan fördelar mot "riktiga" papptak och finns bara för att hemmafixare ska kunna köpa något till friggebodar osv, det är inte ens billigare. 3° är helt vansinnigt och det vet tillverkarna men dom måste skriva det för att alla andra gör det för samma material. Inga som helst garantier från tillverkaren på självtäck.
Självtäck är helt utan fördelar mot "riktiga" papptak och finns bara för att hemmafixare ska kunna köpa något till friggebodar osv, det är inte ens billigare. 3° är helt vansinnigt och det vet tillverkarna men dom måste skriva det för att alla andra gör det för samma material. Inga som helst garantier från tillverkaren på självtäck.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
