Det är så mycket fusk och slarv i hantverksbranschen idag, så man törs inte anlita någon snart, och än värre kunna lita på dom dessutom. Sen finns det givetvis duktiga hantverkare också, men de verkar vara svårhittade. Hellre betalar jag för ett ordentligt utfört arbete, än får billigt ett skitjobb, då gör jag det hellre själv!
 
  • Gilla
Samwest och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
DonPablo R134a skrev:
Det är så mycket fusk och slarv i hantverksbranschen idag, så man törs inte anlita någon snart, och än värre kunna lita på dom dessutom. Sen finns det givetvis duktiga hantverkare också, men de verkar vara svårhittade. Hellre betalar jag för ett ordentligt utfört arbete, än får billigt ett skitjobb, då gör jag det hellre själv!
Tyvärr sant, när det gäller specifikt papptak gäller det att välja en riktig takfirma som lämnar en bra fristående garanti. Seriösa lämnar 10-15år garanti som täcker både åtgärder för att lösa problem och skador orsakade av problemet. Viktigt att man inte blir lurad att reklamationsrätten är en garanti här, garantin ska vara helt fristående så den gäller oavsett vad enskilda firman gör.

Tyvärr betyder det inte automatiskt att man får ett bekymmersfritt tak av seriös och kunnig takläggare men det hjälper.
 
  • Gilla
Player1
  • Laddar…
T tergo skrev:
ett spik är normalt om inte råsponten är breddaren 95 mm
Det stämmer om taket ska ha pannor men vid papptak är det som att be om problem!
 
  • Gilla
Mugmaz och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tyvärr sant, när det gäller specifikt papptak gäller det att välja en riktig takfirma som lämnar en bra fristående garanti. Seriösa lämnar 10-15år garanti som täcker både åtgärder för att lösa problem och skador orsakade av problemet. Viktigt att man inte blir lurad att reklamationsrätten är en garanti här, garantin ska vara helt fristående så den gäller oavsett vad enskilda firman gör.

Tyvärr betyder det inte automatiskt att man får ett bekymmersfritt tak av seriös och kunnig takläggare men det hjälper.
Tror tyvärr dock att de flesta privatpersoner tittar mer på offertpriset än på garantin.
 
  • Gilla
Samoset och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
T TurboTure skrev:
Tror tyvärr dock att de flesta privatpersoner tittar mer på offertpriset än på garantin.
Så kanske det är, det man ska förstå är att man inte betalar för garantin utan man betalar för att taket läggs enligt 2020års metoder och system som tar längre tid och kostar mer än "fuskmetoderna" från 80talet som fortfarande vissa kör på för att hålla nere priserna på nivån kunderna är "vana" med.

Nu var ju i och för sig inte detta TS problem utan det är ju något helt annat.
 
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
...och så lagt självtäck papp.
Är själv en plåttaksmänniska, så blir nyfiken: vad är fel med självtäck?
Är det just att de lagt den i takfallets riktning med rådande taklutning?
Om det nu är Glaciär 3 från byggmax så är den ner till 3gr och i monteringsanvisningen står det "Men om taket lutar brant kan det vara enklare att lägga våderna i takfallets riktning."
I min värld riktigt dålig skrivning att inte ange en takvinkel för vad som är "brant".
(inte ute efter att ifrågasätta, bara förstå :D)
 
  • Gilla
Mr.L.BKK
  • Laddar…
Rickard.
@David-O

Självtäck är helt utan fördelar mot "riktiga" papptak och finns bara för att hemmafixare ska kunna köpa något till friggebodar osv, det är inte ens billigare. 3° är helt vansinnigt och det vet tillverkarna men dom måste skriva det för att alla andra gör det för samma material. Inga som helst garantier från tillverkaren på självtäck.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Hur har det gått?
 
  • Gilla
eoarne och 1 till
  • Laddar…
S
Är det en riktig metod att skruva fast pappen som uppe vid nocken samt remsan nedanför till vänster som också verkar skruvad eller spikad. Ska inte takpapp klistras i skarvarna?
 
Rickard.
S Stego1 skrev:
Är det en riktig metod att skruva fast pappen som uppe vid nocken samt remsan nedanför till vänster som också verkar skruvad eller spikad. Ska inte takpapp klistras i skarvarna?
Pappen skruvas ner i rotet och överlappen klistras ihop, jag ser inga fel där.
 
  • Gilla
Pidde3
  • Laddar…
S
Är det bara jag som tycker det verkar saknas spik i varannan bräda typ?!
 
Nissens Nissens skrev:
Hur har det gått?
Besiktningsman ska titta på det.
Ett fel jag sett är att luftspalten är igenspikad.
Ingen luft kan komma in eller ut.
Så det är nog dyngsurt i luftspalten.
Där krokarna är fästa finns luftspalten.
Svart takränna på hus med tätad luftspalt där krokarna är fästa, risk för fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S swirve skrev:
Är det bara jag som tycker det verkar saknas spik i varannan bräda typ?!
Du ser nog rätt.
 
Nissens
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Besiktningsman ska titta på det.
Ett fel jag sett är att luftspalten är igenspikad.
Ingen luft kan komma in eller ut.
Så det är nog dyngsurt i luftspalten.
Där krokarna är fästa finns luftspalten.
[bild]
Ja, det verkar ju märkligt om de satt för luftspalten....
 
Rickard.
Är det inte öppet bakom fotbrädan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.