Fick lagt om mitt tak våren 2019.
Har nu fått problem med att råsponten reser sig.
Dom la luftspalt och ny råspont över den gamla.
Sen underlagspapp och ytpapp.
Hantverkaren har tittat på det men vill kontakta en besiktningsman.
Han har inte själv sagt att han tänker åtgärda det utan han tror att fukten kommer inne från mitt hus.
Men det är lixom inget badhus jag har.
Så fuktigt har jag inte.

Så vad säger ni?

Nyrenoverat tak med synlig råspont som reser sig under underlags- och ytpapp vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med upphöjda delar markerade med rosa kretsar som indikerar problem med råsponten under takmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny råspont och takpapp på ett tak med synliga bucklor som indikerar problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över nylagt svart tak med underlagspapp, ställningar bredvid och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med lyft råspont som reser sig, synlig luftspalt och underlagspapp på en huskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taktäckning med synlig upphöjning på taket markerad med rosa pil, omgiven av träd och skorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyomlagt tak med underlagspapp och ytpapp på en villa, inga synliga problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött hus med nytt tak och trädäck, omgivet av grönska under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart tak med synlig upphöjning och vågformationer markerad med rosa pil, tecken på potentiella fel i takläggningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Det har rest sig på ännu fler ställen nu.
 
Vet inte om jag har missuppfattat luftspalt.
Men ska det inte vara öppet så att luften kan cirkulera?
Nu är det ju Platt tak med taktäckning och stängd luftspalt på en röd byggnad, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stängt där.
 
Även om fukt skulle komma från insidan så ska det väl mycket till för att råsponten ska slå sig. Känns som det inte riktigt är förankrat i underlaget.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Även om fukt skulle komma från insidan så ska det väl mycket till för att råsponten ska slå sig. Känns som det inte riktigt är förankrat i underlaget.
Du menar att dom inte spikat ordentligt?
 
  • Gilla
Obygd
  • Laddar…
En teori jag har är att det var blött när dom la pappen så att den svällt.
När dom lagt råsponten så la dom pressning över.
Men det kom många störtskurar innan ytpappen las.
Så vatten har kanske kommit under presseningen.
 
  • Gilla
BTott och 1 till
  • Laddar…
Ja, hur ska det annars kunna resa sig flera centimetrar.
Eller så har de inte förankrat de nya 45x45 på takstolarna och den gamla råsponten slagits sig. Har något hänt på insidan av taket?
 
Ja har det kommit fukt under så kan det ju ställa till det. Är bulorna mjuka eller hårda? Är det bara pappen som buktat sig?
 
Vad jag kan se på bilderna så ser det ut som att pappen inte är svetsad ordentligt. Kan du ta en tydligare bild? Vilken papp är det som ligger där? Mvh takläggare
 
  • Gilla
Andersh92 och 3 till
  • Laddar…
Det är hårt under så det är råsponten som sticker upp.
Kan inte se insidan.
Där som är vinkel på taket ligger nu ytpappen i luften.
Vet tyvärr inte märket på den.
 
Presenning över byggarbetsplats med säkerhetsstaket och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat platt tak med takpapp, säkerhetsräcken och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstomme under konstruktion med synliga träbjälkar och presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på del av tak med bitumenpapp, träreglar och byggställningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av takkonstruktion med tjärpapper under installation, exponerade träbjälkar och grov takspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tompafix skrev:
Ja, hur ska det annars kunna resa sig flera centimetrar.
Eller så har de inte förankrat de nya 45x45 på takstolarna och den gamla råsponten slagits sig. Har något hänt på insidan av taket?
45x45 är spikat på den gamla råsponten.
 
  • Gilla
Maxxi
  • Laddar…
Det verkar ju ha använt 45x45 på ena sedan och läkt på ena sidan om jag ser rätt på bilderna.
Måste ju nästan vara att råspåntluckan har rest sig i en skarv p.g.a. för snål spikning. Men nu gissar jag bara.
Hur många cm rör det sig om?
 
Kan ta bättre bilder ikväll.
 
Rickard.
C Christian-johansson skrev:
Vad jag kan se på bilderna så ser det ut som att pappen inte är svetsad ordentligt. Kan du ta en tydligare bild? Vilken papp är det som ligger där? Mvh takläggare
99% på att det är självtäck eller glaciär 3. Min gissning är att det har läkt in vatten i kombination med dåligt spikat. Eller bara att det är dåligt spikat.
 
  • Gilla
LarssonBygger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.