77 504 läst ·
253 svar
78k läst
253 svar
Fel på tak efter hantverkare.
Avsedd att användas där förbättring av undertakets ventilation mot kalla vindsutrymmen vill uppnås. Lätt att montera på alla villor med yttertak av takpannor och ryms enkelt under dessa. Så att de används här på ett papptak utan ytterligare pannor eller annat ovanpå som skydd gör nog att det regnar in vid blåst
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Googlade detta ovan...
Ska nye snickaren lägga på tegel eller plåt också?
Finns det inga ventillationsöppningar/ventiler i gavlarna, högt upp mot taket?
Det har jag på mitt hus, som haft Shingeltak (papp) i 38 år tills i fjol. Alltså med helt tät nock.
Kanske de på ditt tak är gjorda för att tåla väder, vind och direkt solljus 30 - 40 år?
Läser igenom tråden...
Det skrivs och frågas flera gånger om ventillation. Förslag om ventillationshuvar på nocken.
Ventillation av vindsutrymmet även utrymmet under pappen.
Ser ingen ventillationsöppning på gaveln. Och kanske väl det. För det blir ordentligt flöde om inget annat finns.
I vart fall om all varmluft ska ut där.
Men då tror jag bestämt att ordentliga huvar behövs på nocken.
Man kan inte stänga in luft och ånga, då bäddas det för problem.
Vad säger sista snickaren / takläggaren om detta?
Så fuktstopprarna kanske är en liten väg att gå. Men inte tillräckligt vad jag tror.
Det skrivs och frågas flera gånger om ventillation. Förslag om ventillationshuvar på nocken.
Ventillation av vindsutrymmet även utrymmet under pappen.
Ser ingen ventillationsöppning på gaveln. Och kanske väl det. För det blir ordentligt flöde om inget annat finns.
I vart fall om all varmluft ska ut där.
Men då tror jag bestämt att ordentliga huvar behövs på nocken.
Man kan inte stänga in luft och ånga, då bäddas det för problem.
Vad säger sista snickaren / takläggaren om detta?
Så fuktstopprarna kanske är en liten väg att gå. Men inte tillräckligt vad jag tror.
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Det finns tusentals liknande byggnader som klarar sig helt okej med bara ventilation i takfötterna på båda sidorna. Man behöver normalt inte ett stort luftflöde under tak och särskilt inte under ett papptak då solen får fart på luften ändå trots att det inte är öppet vid nock.
Vill man ändå göra det så finns det bra sätt som är täta mot allt förutom möjligtvis det värsta yrsnövädret.
Vill man ändå göra det så finns det bra sätt som är täta mot allt förutom möjligtvis det värsta yrsnövädret.
.
När taket värms upp, så strömmar helt naturligt luft in vid takfoten, under orignalråsponten och mellan denna och den nya råsponten. Det blir ett högre, om än litet högre lufttryck vid nocken än vid takfoten.
Så långt verkar alla vara med på tåget.
Men nu måste man försöka redan ut vart den uppvärmda och förmodligen fuktiga luften tar vägen, o h i vilken omfattning.
Utan det senaste, med mögrkstopper, så verkar det blivit som om varm luft med fukt, stigit uppåt på solsidan och sen trycks hela vägen ned till takfoten på skuggsidan. Där fukten kondeserar mot kallare ytor, än på solsidan.
Ungefär principen för en hemkokare.
Luften ska ut från takets övre punkt.
Räcker mögelstopparnas funktion för just detta. Alltså ventilera urdprungliga vindsutrymmena, samt utrymmet mellan gamla råsponten och nya?
Själv hade jag satt flera ventillationshuvar och under dessa öppnat upp för att verkligen ventilera från utrymmenna under båda råspontslagrena.
När taket värms upp, så strömmar helt naturligt luft in vid takfoten, under orignalråsponten och mellan denna och den nya råsponten. Det blir ett högre, om än litet högre lufttryck vid nocken än vid takfoten.
Så långt verkar alla vara med på tåget.
Men nu måste man försöka redan ut vart den uppvärmda och förmodligen fuktiga luften tar vägen, o h i vilken omfattning.
Utan det senaste, med mögrkstopper, så verkar det blivit som om varm luft med fukt, stigit uppåt på solsidan och sen trycks hela vägen ned till takfoten på skuggsidan. Där fukten kondeserar mot kallare ytor, än på solsidan.
Ungefär principen för en hemkokare.
Luften ska ut från takets övre punkt.
Räcker mögelstopparnas funktion för just detta. Alltså ventilera urdprungliga vindsutrymmena, samt utrymmet mellan gamla råsponten och nya?
Själv hade jag satt flera ventillationshuvar och under dessa öppnat upp för att verkligen ventilera från utrymmenna under båda råspontslagrena.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Förutsättningen att det ska kunna strömma in luft är att luft måste strömma ut via t ex en nockventilation. Värmer man TS tsk är det snarare att luft kommer tryckas ut överallt av expansionen.H Hybro skrev:
Maximalt luftflöde är inget man behöver sträva efter.
Redigerat:
Mitt tak efter fjolårets "påbygge" av Planja plåttak, liknar i stort sett ditt till funktionen
Sen tidigare Shingeltak. Råspontsluckor påtakstolarna.
Underlagspapp och Shingelskivor
Vikta pappskivor över nocken.
Med andra ord helt tätt.
Ventilerat genom luft in via takfoten, underbrädor med insektsnät.
Frikostiga öppningar hela vägen.
Ut genom gavelöppningar i vindens gavlar. Dessutom utefter hela gavlarna som s a s står fritt mot takets undersida (råsponten). Huset är timmrat.
Så här blåser det fritt.
Funkat mycket bra i 38 år.
Schingeln fick ligga kvar, som typ mycket kraftig underlagspapp.
Ovanpå vertikala ströläkt, med c-c 60 cm. Sen slutligen horisontella bärläkt för plåten. Bärläkten skruvades rakt genom ströläkt, Shingel och ned i takstolar med 125 mm skruv. Spik kryper med tiden uppåt.
Utrymmet mellan tidigare Shingeltak och nya takplåten, ventileras ut genom de kupade nockplåtarna, som ligger längst upp på nocken, efter hela husets bredd.
Takplåtarna kapades under nockplåtarna, så där är en spalt på 10 cm, som ventilerar mycket bra.
- Kanske den slutliga lösningen för dig, om det skiter sig igen?
Alltså, ventilera befintligt vindsutrymmena under tidigare råspont och mellan de båda, raspontslagren genom att på liknande sätt öppna upp en spalt hela vägen eller i delar, rakt upp genom nocken, 5 - 10 cm brett.
På med insektsnät över hela nocken längd. Och lägg slutligen på nån ventilerande nockplåt. Kolla in t ex
Planjas.
Enligt mig, en slutlig lösning på dina problem.
Sista snickaren, med mögel-
stoppers, har gjort ett jobb åt det hållet.
Sen tidigare Shingeltak. Råspontsluckor påtakstolarna.
Underlagspapp och Shingelskivor
Vikta pappskivor över nocken.
Med andra ord helt tätt.
Ventilerat genom luft in via takfoten, underbrädor med insektsnät.
Frikostiga öppningar hela vägen.
Ut genom gavelöppningar i vindens gavlar. Dessutom utefter hela gavlarna som s a s står fritt mot takets undersida (råsponten). Huset är timmrat.
Så här blåser det fritt.
Funkat mycket bra i 38 år.
Schingeln fick ligga kvar, som typ mycket kraftig underlagspapp.
Ovanpå vertikala ströläkt, med c-c 60 cm. Sen slutligen horisontella bärläkt för plåten. Bärläkten skruvades rakt genom ströläkt, Shingel och ned i takstolar med 125 mm skruv. Spik kryper med tiden uppåt.
Utrymmet mellan tidigare Shingeltak och nya takplåten, ventileras ut genom de kupade nockplåtarna, som ligger längst upp på nocken, efter hela husets bredd.
Takplåtarna kapades under nockplåtarna, så där är en spalt på 10 cm, som ventilerar mycket bra.
- Kanske den slutliga lösningen för dig, om det skiter sig igen?
Alltså, ventilera befintligt vindsutrymmena under tidigare råspont och mellan de båda, raspontslagren genom att på liknande sätt öppna upp en spalt hela vägen eller i delar, rakt upp genom nocken, 5 - 10 cm brett.
På med insektsnät över hela nocken längd. Och lägg slutligen på nån ventilerande nockplåt. Kolla in t ex
Planjas.
Enligt mig, en slutlig lösning på dina problem.
Sista snickaren, med mögel-
stoppers, har gjort ett jobb åt det hållet.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Det är omvandlat till aktiebolag: https://www.merinfo.se/foretag/NeAx-Tak-&-Bygg-AB-5592506777/2khmtuh-2028jLuddis_1 skrev:
Skjuter du alltid från höften?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


