77 502 läst ·
253 svar
78k läst
253 svar
Fel på tak efter hantverkare.
Så deras stängda luftspalt har förvärrat situationen?T Takläggare skrev:Vid så lite luftning och så tätt tak brukar vi göra 2 huvar som hjälper luftningen, dessa placeras på nocken, gärna med en dragförbättrare så man skapar ett undertryck (suger ut luften) som sätter fart på cirkulationen.
Nu måste luften tryckas från ena sidan , upp via nocken och sedan ner och ut vid andra takfoten , detta brukar fungera dåligt vid gamla hus som släpper ut mycket värme via taket, mycket troligt är det just kondens som bildas, värmen stannar under ändsponten har ingenstans att ta vägen.
Man brukar lämna öppningar i reglarna uppe vid nocken ( luftningen fortsätter löpa ) så luften kan cirkulera ut via takstosarna med dragförbättrare.
Just nu har du mest troligt stilla stående luft som är varm i luftningen, vilket orsakar problemet att ändsponten sväller.
Skulle dom bara struntat i luftspalten och lagt pappen på den gamla råsponten?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det beror väl på hur väl ventilerad vinden är. Den fuktiga luft som kommer upp på vinden skall ju helst ventileras bort innan den kan kondensera på undersidan av den kalla råsponten på vinden. Lägger man en luftspalt på utsidan av råsponten, så har den nog begränsad nytta.MugAssMaz skrev:
Först måste man vet varför dom spika på luftningen, utgår att huset inte hade någon luftning sedan förut ? isoleringen gick ända upp mot gamla ändsponten ,därför regla man upp med 2" 2" och ändspont igen.MugAssMaz skrev:
Ser ut att vara en gammal stuga, mest troligt ingen ångtätning (plast)i huset?
Verkar som dom har rullat på en mataki självtäck ,man bränner inte dessa skarvar då, kan vara så att det tränger in vatten som får sponten att svälla, skarvarna var ganska öppna, men bästa gissningen är just kondens, då luftningarna inte fungerar, vid låglutande tak brukar vi slå 70 mm luftning på liknande tak men ett krav på huvar som får luften att cirkulera.
Nä ingen luftspalt tidigare och ingen plast från början.T Takläggare skrev:Först måste man vet varför dom spika på luftningen, utgår att huset inte hade någon luftning sedan förut ? isoleringen gick ända upp mot gamla ändsponten ,därför regla man upp med 2" 2" och ändspont igen.
Ser ut att vara en gammal stuga, mest troligt ingen ångtätning (plast)i huset?
Verkar som dom har rullat på en mataki självtäck ,man bränner inte dessa skarvar då, kan vara så att det tränger in vatten som får sponten att svälla, skarvarna var ganska öppna, men bästa gissningen är just kondens, då luftningarna inte fungerar, vid låglutande tak brukar vi slå 70 mm luftning på liknande tak men ett krav på huvar som får luften att cirkulera.
Men huset är utbyggt och då sattes plast i väggar och tack.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
Ska vi fortsätta gissa så lägger jag min gissning på att det är felaktigt spikat. Råspont kan slå sig så där om man glömmer att spika helt utan fukt varken innifrån eller utifrån men jag har aldrig någonsin sett rätt spikad råspont slå sig lös på det där sättet oavsett hur blöt den är. Givetvis utesluter det inte att det också är något annat problem.
Enda sättet att få veta är ju att öppna och kolla.
Enda sättet att få veta är ju att öppna och kolla.
Så vi kan konstatera att hantverkarna gjort fel och inte mitt hus som är "fel"?
På det gamla taket låg det shingel och det var jämnt.
Men det hade läckt in på vissa ställen så därför byttes taket.
Hantverkarna fick byta lite av den gamla råsponten då den blivit fuktskadad.
På det gamla taket låg det shingel och det var jämnt.
Men det hade läckt in på vissa ställen så därför byttes taket.
Hantverkarna fick byta lite av den gamla råsponten då den blivit fuktskadad.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
Ser ut att vara missat lite här och där men jag vet ju inte om det var klart här. Hur bred är enskilda brädorna? Har inte på minnet att jag sett luckor med 95mm brädor men jag jobbar aldrig med dom så det är nog bara en känsla.





