C Christian-johansson skrev:
Vad jag kan se på bilderna så ser det ut som att pappen inte är svetsad ordentligt. Kan du ta en tydligare bild? Vilken papp är det som ligger där? Mvh takläggare
Det finns ju fler avvikelser på taket, ytskiktet är ju inte profsigt lagt på ngt sätt! Är Ts helt säker på att det är en Utbildad ”pappläggare” som gjort jobbet?
 
T TechChad skrev:
Tips: nästa gång du tänkt anlita en takläggare/snickare, anlita sjuksköterska istället.
Resultatet blir troligen inte sämre och du kommer ha slängt mindre pengar i sjön!
Jag undrar hur mycket fick du betala för denna ”proffs ” hjälp? Det finns tyvärr många fifflare!
Hur mycket kan kosta en kvm tak omläggning?
 
Tror det är fukt som kommer under ifrån, något med luftspalten. Kondens. Sen kan det ju även vara dåligt spikat. Borde inte ha med att göra om det regnade under montage och så händer det här typ 1-2 år senare om jag fattat rätt.

Har varit med på ett jobb där takstolarna stod på ett betongvalv som det fanns en del snö kvar på när yttertaket kom på. Senare sattes värmen på i huset.

Gissa vad som hände när snön smälte? Blev en ny skateboards park på taket.
 
L Loobo skrev:
Det finns ju fler avvikelser på taket, ytskiktet är ju inte profsigt lagt på ngt sätt! Är Ts helt säker på att det är en Utbildad ”pappläggare” som gjort jobbet?
Nej det är ingen riktig pappläggare som utfört detta arbete. Kolla bara hur dom avslutat pappen ner mot fotplåten, där ska pappen gå hela vägen ut. Jag förstår inte Vf folk spekulerar om kondens när det är fritt fram för vatten att gå rakt in i skarvarna på pappen då dom inte är svetsade. Det är bara riva upp hela taket och göra om allt från grunden.
 
  • Gilla
Andersh92 och 3 till
  • Laddar…
C Christian-johansson skrev:
Nej det är ingen riktig pappläggare som utfört detta arbete. Kolla bara hur dom avslutat pappen ner mot fotplåten, där ska pappen gå hela vägen ut. Jag förstår inte Vf folk spekulerar om kondens när det är fritt fram för vatten att gå rakt in i skarvarna på pappen då dom inte är svetsade. Det är bara riva upp hela taket och göra om allt från grunden.
Får hoppas att besiktningsmannen håller med.
 
Viktigaste är att få en fungerande luftning. Smiter det upp fuktig luft i luftningen som inte har någonstans att ta vägen så fryser det under kalla nätter och värre blir det om värme från huset läcker upp. När det börjar töa smälter det och resulterar ofta i vattenskador.
 
L Loobo skrev:
Det finns ju fler avvikelser på taket, ytskiktet är ju inte profsigt lagt på ngt sätt! Är Ts helt säker på att det är en Utbildad ”pappläggare” som gjort jobbet?
Nej det är inte pappläggare.
Snickaren hyrde in polacker som gjorde jobbet.
Jag trodde att han själv skulle göra det.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Får hoppas att besiktningsmannen håller med.
Ta reda på vilken papp som ligger där. Om det är köpt i svensk bygghandel är det säkert mataki eller Icopal. Då kan du vända dig direkt ut till leverantören och be att en taktekniker kommer ut och kolla på utförandet.
 
C Christian-johansson skrev:
Ta reda på vilken papp som ligger där. Om det är köpt i svensk bygghandel är det säkert mataki eller Icopal. Då kan du vända dig direkt ut till leverantören och be att en taktekniker kommer ut och kolla på utförandet.
Tittar på lite bilder.
Delvis suddig bild av byggmaterial med synliga isoleringsrör och stålställning mot röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Tittar på lite bilder.
[bild]
Det är underlagspappen, har du någon bild på rullarna som dom använt som ytpapp? Såhär blir oftast resultatet med billig arbetskraft från öst.
 
  • Arg
Alebaleportocale
  • Laddar…
C Christian-johansson skrev:
Det är underlagspappen, har du någon bild på rullarna som dom använt som ytpapp? Såhär blir oftast resultatet med billig arbetskraft från öst.
Nä tyvärr har jag inte det.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Nej det är inte pappläggare.
Snickaren hyrde in polacker som gjorde jobbet.
Jag trodde att han själv skulle göra det.
Hur vet du att det var andra än svenskar ? , blanda inte folk i säcken!!
 
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Hur vet du att det var andra än svenskar ? , blanda inte folk i säcken!!
För att jag träffade dom och dom pratade inte svenska.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
C Christian-johansson skrev:
Ta reda på vilken papp som ligger där. Om det är köpt i svensk bygghandel är det säkert mataki eller Icopal. Då kan du vända dig direkt ut till leverantören och be att en taktekniker kommer ut och kolla på utförandet.
Eftersom det är skruvat är det säkert mataki eller Trebolit. Deras tekniker kommer knappast komma ut och kolla på detta tak dock då dom inte har något med självtäck att göra. Men eventuellt kanske företagen kan hjälpa till lite med underlag om det är felaktigt gjort. Vad är det med pappen som inte är gjort rätt?
 
  • Gilla
onestream
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
För att jag träffade dom och dom pratade inte svenska.
Fördöm inte folk på det viset!!!!
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.