Staffans2000
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Tack, du är guld värd.
Visade dina svar för snickaren.
15 minuter senare var han hos mig.
Han ska göra om det.
Erkände att det var fel.
Allt jag ville höra var att han ska göra om det.
Tack så mycket för hjälpen.
Till vilken adress ska jag skicka kanelsnäckor?;)
Där hade du tur som en tokig!
Takläggarens pompösa svar, skulle lika gärna kunna givit dig gråa hår och en tom plånbok ifall snickarens (eventuellt vänskapskorrupte) besiktningsman givit grönt ljus för taket eller föreslagit några mindre ändringar. Då hade uppförsbacken varit lång för dig! Men nu är det bara för dig att hålla tummarna att taket blir omlagt på ett korrekt sätt utan genvägar.
Som sagt! Man skall ha tur ibland också:D.

Staffan


Staffan
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Staffan2000 Du glömde:

Walth%C3%A9ry.png

"Starke Staffan är inte bara stark, han är snäll också."
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
MultiMan MultiMan skrev:
@Staffan2000 Du glömde:

[bild]

"Starke Staffan är inte bara stark, han är snäll också."
Så sant och dessutom mycket ödmjuk!
 
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Där hade du tur som en tokig!
Takläggarens pompösa svar, skulle lika gärna kunna givit dig gråa hår och en tom plånbok ifall snickarens (eventuellt vänskapskorrupte) besiktningsman givit grönt ljus för taket eller föreslagit några mindre ändringar. Då hade uppförsbacken varit lång för dig! Men nu är det bara för dig att hålla tummarna att taket blir omlagt på ett korrekt sätt utan genvägar.
Som sagt! Man skall ha tur ibland också:D.

Staffan


Staffan
Nu verkar dom flesta ta en besiktningsmans ord som det sista som gäller, tyvärr är sanningen den omvända, vi rings ofta ut vid tvister , där en besiktningsman ev gjort en fel bedömning, då kommer vi in i bilden, ofta ut ringda via mäklare som vill ha ett andra utlåtande. kan vara allt från att besiktningsman dömer ut ett badrum för han tycker trösken är för låg, då tar vi upp monteringsanvisning från ex Kiilto som är använt, där står inte tröskelhöjd med utan höjden på uppviket i själva uppviket i tätskikt . om plattsättaren dubbelkistrat för att just få en låg tröskel saknar då betydelse för själva tröskel höjd.

Därför säger jag till TS att besiktningsmannen ska bara dokumentera skadorna som uppkommit, huruvida besiktningsman tycker luftningar är rätt ska han då kunna ge en bedömning till varför skador uppstått, då till dessa resningar i ändsponten, om dom relatera till luftningen eller vart han tror problemet härstammar ifrån.

Därför står det vid husbesiktningars utlåtande , detta behöver en fördjupad undersökning, vem kommer då in i bilden om inte även proffsen, då för vi har alla utbildningar som besiktningsman saknar.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Är nyfiken på utfallet från besiktningen.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Det ska göras om.
 
Rickard.
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Det ska göras om.
Att samma firma kan åtgärda råsponten och öpnna luftning eller vad nu domen blev borde inte vara några större problem sålänge viljan att nu göra rätt är på plats.

Men vettefan om det är så smart att låta dom få ett nytt försök på pappen... Du ska såklart ha ett riktigt papptak med 10-15års garanti från en seriös takfirma och ingen "gör det själv" produkt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Att samma firma kan åtgärda råsponten och öpnna luftning eller vad nu domen blev borde inte vara några större problem sålänge viljan att nu göra rätt är på plats.

Men vettefan om det är så smart att låta dom få ett nytt försök på pappen... Du ska såklart ha ett riktigt papptak med 10-15års garanti från en seriös takfirma och ingen "gör det själv" produkt.
Pappen ska svetsas.
Jag godkänner inget annat.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Staffans2000
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Pappen ska svetsas.
Jag godkänner inget annat.
Vet firman om det och går de med på det?

Staffan
 
Ja herregud. Vad är det här för gubbar? Vem spikar en ny råspont på ett sånt stort område med en luftspalt på 45 mm(om jag förstod rätt)? Spelar ju ingen roll om det är 20, 45 eller 90 mm. Jag har aldrig sett nåt sånt här. Men det kanske inte är helt ovanligt? Skulle ju vara om man har fläkt som skapar undertryck. Gör man sig besväret att riva bort gamla pappskiktet av olika anledningar så byter man ju bara de delar av råsponten som är kass eller all råspont om det är så pass mycket. Kanske 1-2 dagar extra jobb för 1-2 gubbar. Inga pengar i sammanhanget. Riktig takfirma lägger inte självtäck. Men nu när dom gått med på att lägga om taket. Se nu till att dom skickar dit en gubbe som har cert på heta arbeten och en riktig plåtgubbe.
 
Redigerat:
Rickard.
C Cold Gin skrev:
som har cert på att svetsa
Vars får man tag på ett sådant?

Mvh takläggare med 8isch år inom tak och utvändiga tätskikt.
 
  • Gilla
  • Haha
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars får man tag på ett sådant?

Mvh takläggare med 8isch år inom tak och utvändiga tätskikt.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars får man tag på ett sådant?

Mvh takläggare med 8isch år inom tak och utvändiga tätskikt.
I ett corn flakes paket om du har riktigt tur. Du vet vad jag menar. Jag syftar på säkerhetsutbildningen 'heta arbeten'. Den brukar man få bevis för, i alla fall förr. Kanske slutat med det nu förtiden. Menar inte ett cert där det står "du är pappläggare nu".
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars får man tag på ett sådant?

Mvh takläggare med 8isch år inom tak och utvändiga tätskikt.
Jag har ändrat i texten nu. Kom inte på vad det hette först men kom på efter ett tag. Menade ju så klart 'heta arbeten' kursen. Chansen är i alla fall större att en gubbe som gått den kursen är seriös hantverkare eller anställd av seriös firma.
 
Rickard.
C Cold Gin skrev:
Du vet vad jag menar. Jag syftar på säkerhetsutbildningen 'heta arbeten'.
Heta arbeten är en endagskurs som precis vem som helst får ta och 95-99% som går den är inte takläggare så nej jag förstod inte vad du menade. Kursen berör oss i ungefär 10 minuter för den delen.

Det som är viktigt är att firman är kopplat till ett bra fristående garanti system med ett bra material och har ett bra ryckte.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Heta arbeten är en endagskurs som precis vem som helst får ta och 95-99% som går den är inte takläggare så nej jag förstod inte vad du menade. Kursen berör oss i ungefär 10 minuter för den delen.

Det som är viktigt är att firman är kopplat till ett bra fristående garanti system med ett bra material och har ett bra ryckte.
Ok du är bäst. Ingen protest. All ära till dig.
 
  • Älska
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.