C Cold Gin skrev:
Ok du är bäst. Ingen protest. All ära till dig.
Gick kursen häromveckan... 8-14 en timme lunch och man får ha böckerna vid provet...
Så den är mer ett krav från försäkringsbolag....
Men vad det gäller papptak så skulle jag lyssna på Rickard här ovanför...
 
Mja.. "Heta Arbeten"-certifikatet är lurigt..

Om den som utför arbetet inte har det och utför någon form av arbete där det finns brandrisk kan denne inte hållas ansvarig vid en eventuell brand..

Har man däremot certifikatet kan man (eller det företag man jobbar åt) hållas ansvarig i det fallet en brand uppstår..

Så som husägare är det att föredra att utföraren har certifikatet, för utföraren kan motsatsen vara att föredra..
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Mja.. "Heta Arbeten"-certifikatet är lurigt..

Om den som utför arbetet inte har det och utför någon form av arbete där det finns brandrisk kan denne inte hållas ansvarig vid en eventuell brand..

Har man däremot certifikatet kan man (eller det företag man jobbar åt) hållas ansvarig i det fallet en brand uppstår..

Så som husägare är det att föredra att utföraren har certifikatet, för utföraren kan motsatsen vara att föredra..
Precis därför jag skrev som jag gjorde för ts är husägaren. Jag vet att det är en endagars kurs och personligen skulle jag helst anlita någon som har gått kursen än inte. Eftersom jag är husägare. Du sållar bort några stolpskott om man tar någon som gått kursen.

Men jag håller naturligtvis med i att välja ett företag med gott rykte och med ett försäkringsbolag. Helst ett lokalt då kan du ta reda på skvaller osv.
 
Redigerat:
Staffans2000
C Cold Gin skrev:
Du sållar bort några stolpskott om man tar någon som gått kursen.
Efter mycket långvariga och intensiva studier, är det dags för examinering. Inlåsta i en vecka i var sin bunker, utan andra hjälpmedel än en gåspenna och den tjocka, tätskrivna luntan med frågor, sållas agnarna från vetet. Många var kallade, men endast de svårknäckta, av det rätta virket, bestod prövningen!

Var det så det gick till, egentligen?

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Heter kursen på riktigt Heta arbeten? På vilken after work med grabbgänget bestämdes det? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Heter kursen på riktigt Heta arbeten? På vilken after work med grabbgänget bestämdes det? :crysmile:
Inte kurs, certifikat ;)
 
C Cold Gin skrev:
Precis därför jag skrev som jag gjorde för ts är husägaren. Jag vet att det är en endagars kurs och personligen skulle jag helst anlita någon som har gått kursen än inte. Eftersom jag är husägare. Du sållar bort några stolpskott om man tar någon som gått kursen.

Men jag håller naturligtvis med i att välja ett företag med gott rykte och med ett försäkringsbolag. Helst ett lokalt då kan du ta reda på skvaller osv.
Gick den där kursen för typ tio år sen, och man lär sig en del nyttigt..

Som husägare skulle jag också tillse att den som utför arbete (där risk för brand föreligger) har certifikatet och framförallt har försäkring..
 
Violina Violina skrev:
Inte kurs, certifikat ;)
Vet inte om det var bättre. "Jag är certifierad i Heta arbeten." Om inte det är en raggningsreplik så vet jag inte vad. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
plåtrickard och 5 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vet inte om det var bättre. "Jag är certifierad i Heta arbeten." Om inte det är en raggningsreplik så vet jag inte vad. :crysmile:
:rofl::rofl::rofl::rofl:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vet inte om det var bättre. "Jag är certifierad i Heta arbeten." Om inte det är en raggningsreplik så vet jag inte vad. :crysmile:
Varför finns det inte en emoj som gör vågen? Vill ha den nu!:rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Kanske därför man får så lite "action" - certifikatet är utgånget :thinking::seenoevil::poop:
 
  • Gilla
  • Haha
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Kanske därför man får så lite "action" - certifikatet är utgånget :thinking::seenoevil::poop:
Verkar inte göra någon skillnad med ett nytaget heller...:thinking:
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Kan vi hålla oss till topic?
Det är ingen chatt här.
 
  • Ledsen
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Kan vi hålla oss till topic?
Det är ingen chatt här.
Att vi leker med varandra medans vi väntar på dig, i en tråd som redan är löst, är väl inte mycket att bli purken över?

Staffan
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
dannedd och 2 till
  • Laddar…
För att sammanfatta det hela.
Rätta mig om jag har fel, eller har missat något.
Råsponten ska spikas med två spik när det är papp.
Råspont saknar spik i huvudtaget.
Felaktig ventilation av luftspalt, borde luftas i nocken.
Igenspikad luftspalt.
Pappen borde läggas horisontell för att minimera utsatta skarvar vid vinkel.
Pappen borde svetsas, ej klistras.
Hängrännor lutar in mot huset.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.