77 508 läst ·
253 svar
78k läst
253 svar
Fel på tak efter hantverkare.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Mja.. "Heta Arbeten"-certifikatet är lurigt..
Om den som utför arbetet inte har det och utför någon form av arbete där det finns brandrisk kan denne inte hållas ansvarig vid en eventuell brand..
Har man däremot certifikatet kan man (eller det företag man jobbar åt) hållas ansvarig i det fallet en brand uppstår..
Så som husägare är det att föredra att utföraren har certifikatet, för utföraren kan motsatsen vara att föredra..
Om den som utför arbetet inte har det och utför någon form av arbete där det finns brandrisk kan denne inte hållas ansvarig vid en eventuell brand..
Har man däremot certifikatet kan man (eller det företag man jobbar åt) hållas ansvarig i det fallet en brand uppstår..
Så som husägare är det att föredra att utföraren har certifikatet, för utföraren kan motsatsen vara att föredra..
Precis därför jag skrev som jag gjorde för ts är husägaren. Jag vet att det är en endagars kurs och personligen skulle jag helst anlita någon som har gått kursen än inte. Eftersom jag är husägare. Du sållar bort några stolpskott om man tar någon som gått kursen.Violina skrev:
Mja.. "Heta Arbeten"-certifikatet är lurigt..
Om den som utför arbetet inte har det och utför någon form av arbete där det finns brandrisk kan denne inte hållas ansvarig vid en eventuell brand..
Har man däremot certifikatet kan man (eller det företag man jobbar åt) hållas ansvarig i det fallet en brand uppstår..
Så som husägare är det att föredra att utföraren har certifikatet, för utföraren kan motsatsen vara att föredra..
Men jag håller naturligtvis med i att välja ett företag med gott rykte och med ett försäkringsbolag. Helst ett lokalt då kan du ta reda på skvaller osv.
Redigerat:
Efter mycket långvariga och intensiva studier, är det dags för examinering. Inlåsta i en vecka i var sin bunker, utan andra hjälpmedel än en gåspenna och den tjocka, tätskrivna luntan med frågor, sållas agnarna från vetet. Många var kallade, men endast de svårknäckta, av det rätta virket, bestod prövningen!C Cold Gin skrev:
Var det så det gick till, egentligen?
Staffan
Heter kursen på riktigt Heta arbeten? På vilken after work med grabbgänget bestämdes det? 
Gick den där kursen för typ tio år sen, och man lär sig en del nyttigt..C Cold Gin skrev:Precis därför jag skrev som jag gjorde för ts är husägaren. Jag vet att det är en endagars kurs och personligen skulle jag helst anlita någon som har gått kursen än inte. Eftersom jag är husägare. Du sållar bort några stolpskott om man tar någon som gått kursen.
Men jag håller naturligtvis med i att välja ett företag med gott rykte och med ett försäkringsbolag. Helst ett lokalt då kan du ta reda på skvaller osv.
Som husägare skulle jag också tillse att den som utför arbete (där risk för brand föreligger) har certifikatet och framförallt har försäkring..
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
För att sammanfatta det hela.
Rätta mig om jag har fel, eller har missat något.
Råsponten ska spikas med två spik när det är papp.
Råspont saknar spik i huvudtaget.
Felaktig ventilation av luftspalt, borde luftas i nocken.
Igenspikad luftspalt.
Pappen borde läggas horisontell för att minimera utsatta skarvar vid vinkel.
Pappen borde svetsas, ej klistras.
Hängrännor lutar in mot huset.
Rätta mig om jag har fel, eller har missat något.
Råsponten ska spikas med två spik när det är papp.
Råspont saknar spik i huvudtaget.
Felaktig ventilation av luftspalt, borde luftas i nocken.
Igenspikad luftspalt.
Pappen borde läggas horisontell för att minimera utsatta skarvar vid vinkel.
Pappen borde svetsas, ej klistras.
Hängrännor lutar in mot huset.
Redigerat: