77 508 läst ·
253 svar
78k läst
253 svar
Fel på tak efter hantverkare.
Om, jag skriver om, hantverkaren har en partisk besiktningsman och TS har eller inte har en besiktningsman på plats så blir väl inte hantverkarens besiktningsmans besiktning ogiltigtStaffan2000 skrev:
Kan Mao inte bli 1-0 till Ts i det läget. Bara 1-1 eller 2-0.
Om båda besiktningarna görs korrekt kan det bli 2-0, 1-1, 0-2 beroende på utfall.
Om en besiktning görs korrekt kan det bli 1-0 eller 0-1.
Ojoj, nu kan vi snart lämna in en bombentttomten skrev:
Om, jag skriver om, hantverkaren har en partisk besiktningsman och TS har eller inte har en besiktningsman på plats så blir väl inte hantverkarens besiktningsmans besiktning ogiltigt
Kan Mao inte bli 1-0 till Ts i det läget. Bara 1-1 eller 2-0.
Om båda besiktningarna görs korrekt kan det bli 2-0, 1-1, 0-2 beroende på utfall.
Om en besiktning görs korrekt kan det bli 1-0 eller 0-1.
Anser en besiktningsman att råspont ska se ut som ett sadeltak så ska han nog inte vara besiktningsmanRickard.ag skrev:
Här ska byggföretaget stå för felet, denna takkonstruktionen avviker från byggstandarder, man ska inte bygga på detta sätt , er snickare har på så sätt sålt på er fel lösning och är skyldig att räta till problemet som uppstått.MugAssMaz skrev:
Ni behöver inte ora er för vad besiktningsman säger, få bara besiktningsman att dokumentera vad som hänt med taket, att den rest sig och att skarvar på takpappen är öppna. då har han dokumenterat felet.
Vill inte snickaren räta till felet så använder ni er hemförsäkring och stämmer byggaren på kostnader ett annat företag tar för att fixa till felet.
Det är snickarens lösning som är problemet, taket har fungerat förut, han sålde på er en vad han trodde var en lösning, med andra ord han chansa att det skulle fungera, men visa sig inte fungera. om han hävdar annat be snickaren plocka fram konstruktion lösningen som stödjer byggsättet det har utförts på.
Luftning sker normalt vid takfot, bara för att man normalt bygger så utgör inte det en garanti för snickaren att allt är rätt utfört. hitta en lösning som stödjs av svensk byggnorm med två lager av ändspont kommer bli svårt för snickaren.
Sånt svar gillar jag.T Takläggare skrev:Här ska byggföretaget stå för felet, denna takkonstruktionen avviker från byggstandarder, man ska inte bygga på detta sätt , er snickare har på så sätt sålt på er fel lösning och är skyldig att räta till problemet som uppstått.
Ni behöver inte ora er för vad besiktningsman säger, få bara besiktningsman att dokumentera vad som hänt med taket, att den rest sig och att skarvar på takpappen är öppna. då har han dokumenterat felet.
Vill inte snickaren räta till felet så använder ni er hemförsäkring och stämmer byggaren på kostnader ett annat företag tar för att fixa till felet.
Det är snickarens lösning som är problemet, taket har fungerat förut, han sålde på er en vad han trodde var en lösning, med andra ord han chansa att det skulle fungera, men visa sig inte fungera. om han hävdar annat be snickaren plocka fram konstruktion lösningen som stödjer byggsättet det har utförts på.
Luftning sker normalt vid takfot, bara för att man normalt bygger så utgör inte det en garanti för snickaren att allt är rätt utfört. hitta en lösning med två lager av ändspont kommer bli svårt för snickaren.
Tack.
Ja tråden har spårat ut, någon måste kliva in och ge rätt svar, här har vi en hantverkare som uppenbart gjort något fel, taket reser på sig , huruvida det är spikat spelar ingen roll, om rätt storlek på luftningen som löper över huset är rätt, spelar inte heller någon roll , vad som spelar roll är om det han utfört och tagit betalt för håller vad snickaren lovat, snickaren är utbildad och ska kunna såna här saker, nu har ni fått ett avvikande resultat och alla vill hänvisa det är ert fel, ni har ett gammalt hus? helt befängt.MugAssMaz skrev:
Felet ligger hos företaget som utfört jobbet.
Vad snickaren skulle ha gjort var att såga bort den gamla ändsponten, han hade kunnat såga på var sida om takstolen om han ville lämna spik ränderna på takstolarna ,sedan en två tum två på takstolen (om det behövdes rätas ut) sedan monterat den nya ändsponten, då skulle ni fått en mer öppen vind , den hade även kunnat ventileras ut via gavlarna då huset har en vind. samt att ni fått en förbättrad luftning i hela vinden, även från takfot.
Såga på var sida av takstolen går snabbt och det gamla taket skulle vart nere på mindre än en dag, då dom ändå rivit bort den gamla takpappen.
Ren och skär lathet från snickarens sida, som nu resultera i ett kostsamt fel, där han nu får göra om större delen av jobbet.
Såga på var sida av takstolen går snabbt och det gamla taket skulle vart nere på mindre än en dag, då dom ändå rivit bort den gamla takpappen.
Ren och skär lathet från snickarens sida, som nu resultera i ett kostsamt fel, där han nu får göra om större delen av jobbet.
Är tyvärr inte vind på hela mitt hus.T Takläggare skrev:Vad snickaren skulle ha gjort var att såga bort den gamla ändsponten, han hade kunnat såga på var sida om takstolen om han ville lämna spik ränderna på takstolarna ,sedan en två tum två på takstolen (om det behövdes rätas ut) sedan monterat den nya ändsponten, då skulle ni fått en mer öppen vind , den hade även kunnat ventileras ut via gavlarna då huset har en vind. samt att ni fått en förbättrad luftning i hela vinden, även från takfot.
Såga på var sida av takstolen går snabbt och det gamla taket skulle vart nere på mindre än en dag, då dom ändå rivit bort den gamla takpappen.
Ren och skär lathet från snickarens sida, som nu resultera i ett kostsamt fel, där han nu får göra om större delen av jobbet.
Original 30 kvm är med vind.
Sen har huset byggts ut efterhand med takåskonstruktion.
Med höjningen på takstolen 2 tum 2 .MugAssMaz skrev:
Först skulle han ha sågat bort ändsponten , där isoleringen ligger emot den gamla ändsponten monterat en board sedan 2 tum 2 som luftning så långt in det behövs innan den är ovanför isoleringen, man får då en luftspalt som leder in i den öppna delen av vinden, då hade ni fått mer volym i vinden och bättre förutsättningar för att ventilera ut allt via gavlarna, nu har ni inte den möjligheten, nu leds luften bara upp till nock via 42 mm luftning men har svårt att ta sig ut, vilket kan vara orsaken till resning av ändsponten, men detta är inte erat problem, utan byggarens, det är han som presenterat denna lösning som nu inte fungerar.
Skulle han gjort rätt och riktigt skulle den säkert fungerat.
Beror svällningen av fukt, som vid dålig täckning av taket, även det är byggarens fel och inte kundens.
Tack, du är guld värd.T Takläggare skrev:Med höjningen på takstolen 2 tum 2 .
Först skulle han ha sågat bort ändsponten , där isoleringen ligger emot den gamla ändsponten monterat en board sedan 2 tum 2 som luftning så långt in det behövs innan den är ovanför isoleringen, man får då en luftspalt som leder in i den öppna delen av vinden, då hade ni fått mer volym i vinden och bättre förutsättningar för att ventilera ut allt via gavlarna, nu har ni inte den möjligheten, nu leds luften bara upp till nock via 42 mm luftning men har svårt att ta sig ut, vilket kan vara orsaken till resning av ändsponten, men detta är inte erat problem, utan byggarens, det är han som presenterat denna lösning som nu inte fungerar.
Skulle han gjort rätt och riktigt skulle den säkert fungerat.
Beror svällningen av fukt, som vid dålig täckning av taket, även det är byggarens fel och inte kundens.
Visade dina svar för snickaren.
15 minuter senare var han hos mig.
Han ska göra om det.
Erkände att det var fel.
Allt jag ville höra var att han ska göra om det.
Tack så mycket för hjälpen.
Till vilken adress ska jag skicka kanelsnäckor?
Hur du ska se på felet, ni hade ett tak som fungerat, taket var gammalt och behövdes renoveras, ni gjorde en överenskommelse med snickaren om åtgärder, han sålde sedan på er en lösning han trodde var rätt och riktig?MugAssMaz skrev:
Ryggåstak är en riskkonstruktion, där man ofta tittar närmare på isolertjocklek och ångspärr från husets befintliga förutsättningar , dessa är grunden och detta är byggarens uppgift att se till att allt blir rätt utfört om inte ni aktivt gått in och förändrat något?
Har ni inte aktivt gått in och förändrat något i byggarens förslag till lösning så är inte felet ert , snickaren har inte sålt på er rätt lösning.
Snickaren har en skyldighet att utföra åtgärderna så det fungerar utifrån förutsättningarna, fattas ångspärr så ska han ta reda på om huset har en ordentlig ångspärr, osv. han ska även kunna göra en ventilerad nock , där man fäller ner en luftkanal från samtliga uppkommande luftningar kan ventileras ut via antingen huv på nocken eller ut via gavlar.
Klarar han inte av att göra denna bedömning ska han anlita en konstruktör som hjälper han med lösningen eller helt enkelt inte ta på sig uppdraget. nu ligger ni inom tiden för reklamation , felet åtgärdas inte av försäkringsbolag, utan av företagaren.