77 508 läst ·
253 svar
78k läst
253 svar
Fel på tak efter hantverkare.
Be om någon slags yrkesbevis eller vad det nu kan tänkas finnas för en besiktningsman, så det inte bara är en annan hantverkare som den första hantverkaren är kompis med.
Även om besiktningsmannen anlitats av hantverkaren, så förutsatt att det verkligen är en besiktningsman så kan man ju åtminstone hoppas att han har någon form av yrkesstolthet. Det skulle ju inte se så snyggt ut ifall han godkänner bygget och så tar du dit en egen besiktningsman som konstaterar att den första inte haft någon som helst koll på grejerna.
Även om besiktningsmannen anlitats av hantverkaren, så förutsatt att det verkligen är en besiktningsman så kan man ju åtminstone hoppas att han har någon form av yrkesstolthet. Det skulle ju inte se så snyggt ut ifall han godkänner bygget och så tar du dit en egen besiktningsman som konstaterar att den första inte haft någon som helst koll på grejerna.
Kommer givetvis be om någon slags identifiering av vem han är.M MartinP666 skrev:Be om någon slags yrkesbevis eller vad det nu kan tänkas finnas för en besiktningsman, så det inte bara är en annan hantverkare som den första hantverkaren är kompis med.
Även om besiktningsmannen anlitats av hantverkaren, så förutsatt att det verkligen är en besiktningsman så kan man ju åtminstone hoppas att han har någon form av yrkesstolthet. Det skulle ju inte se så snyggt ut ifall han godkänner bygget och så tar du dit en egen besiktningsman som konstaterar att den första inte haft någon som helst koll på grejerna.
Annars betyder hans ord inte ett skit.
Vill man vara snäll, gör besiktningsmannen sitt bästa. Det du kan utgå ifrån, är att han inte är utvald på måfå.MugAssMaz skrev:
Förbered dig för att han kommer att säga: -det här ser ju bra ut. Vänta bara till våren, så kommer det att torka upp. En sådan eller liknande bedömning skall du vara beredd på.
Även ifall han för syns skull, kommer med några mindre och lattfixade anmärkningar.
Så, tänk på att du satt dig själv på pottan genom att låta din motpart välja försvarsadvokat åt dig. Så agera därefter.
Staffan
Dålig jämförelse tycker jag. TS har uppenbarligen bestämt sig för att genomföra besiktningen med besiktningsman anlitad av byggfirman först. Är ju bara att anlita en egen besiktningsman själv sedan om det behövs.Staffan2000 skrev:
Vill man vara snäll, gör besiktningsmannen sitt bästa. Det du kan utgå ifrån, är att han inte är utvald på måfå.
Förbered dig för att han kommer att säga: -det här ser ju bra ut. Vänta bara till våren, så kommer det att torka upp. En sådan eller liknande bedömning skall du vara beredd på.
Även ifall han för syns skull, kommer med några mindre och lattfixade anmärkningar.
Så, tänk på att du satt dig själv på pottan genom att låta din motpart välja försvarsadvokat åt dig. Så agera därefter.
Staffan
Vad är inte? Möjligt att ta dit en egen besiktningsman efteråt om det behövs?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 415 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 415 inlägg
Men det är ju helt uppenbart, ingen riktigt besiktningsman kommer att säga att råsponten ska vara lös oavsett vem som betalar. Säger han annat är han INTE en besiktningsman och då spelar det ingen roll vad han sagt.Staffan2000 skrev:
Först domstol och nu fotbollsmatch?Staffan2000 skrev:
Besiktningsmännen ska väl inte slåss om saken på plats? Rimligtvis skrivs väl ett protokoll som alla parter får ta del av efteråt. Som redan påpekats ska en besiktningsman besikts huset och inte argumentera för en part i en tvist.
Den gamla råsponten som ligger kvar var garanterat fuktig innan det nya lades och har torkat upp nu så den slagit sig.MugAssMaz skrev:
Varför byttes inte den gamla sprinten ut?
Blir gärna det när kunderna ska pressa prisernaR134a skrev:
Det är så mycket fusk och slarv i hantverksbranschen idag, så man törs inte anlita någon snart, och än värre kunna lita på dom dessutom. Sen finns det givetvis duktiga hantverkare också, men de verkar vara svårhittade. Hellre betalar jag för ett ordentligt utfört arbete, än får billigt ett skitjobb, då gör jag det hellre själv!