Be om någon slags yrkesbevis eller vad det nu kan tänkas finnas för en besiktningsman, så det inte bara är en annan hantverkare som den första hantverkaren är kompis med.

Även om besiktningsmannen anlitats av hantverkaren, så förutsatt att det verkligen är en besiktningsman så kan man ju åtminstone hoppas att han har någon form av yrkesstolthet. Det skulle ju inte se så snyggt ut ifall han godkänner bygget och så tar du dit en egen besiktningsman som konstaterar att den första inte haft någon som helst koll på grejerna.
 
M MartinP666 skrev:
Be om någon slags yrkesbevis eller vad det nu kan tänkas finnas för en besiktningsman, så det inte bara är en annan hantverkare som den första hantverkaren är kompis med.

Även om besiktningsmannen anlitats av hantverkaren, så förutsatt att det verkligen är en besiktningsman så kan man ju åtminstone hoppas att han har någon form av yrkesstolthet. Det skulle ju inte se så snyggt ut ifall han godkänner bygget och så tar du dit en egen besiktningsman som konstaterar att den första inte haft någon som helst koll på grejerna.
Kommer givetvis be om någon slags identifiering av vem han är.
Annars betyder hans ord inte ett skit.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Staffans2000
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Kommer givetvis be om någon slags identifiering av vem han är.
Annars betyder hans ord inte ett skit.
Vill man vara snäll, gör besiktningsmannen sitt bästa. Det du kan utgå ifrån, är att han inte är utvald på måfå.
Förbered dig för att han kommer att säga: -det här ser ju bra ut. Vänta bara till våren, så kommer det att torka upp. En sådan eller liknande bedömning skall du vara beredd på.
Även ifall han för syns skull, kommer med några mindre och lattfixade anmärkningar.

Så, tänk på att du satt dig själv på pottan genom att låta din motpart välja försvarsadvokat åt dig. Så agera därefter.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vill man vara snäll, gör besiktningsmannen sitt bästa. Det du kan utgå ifrån, är att han inte är utvald på måfå.
Förbered dig för att han kommer att säga: -det här ser ju bra ut. Vänta bara till våren, så kommer det att torka upp. En sådan eller liknande bedömning skall du vara beredd på.
Även ifall han för syns skull, kommer med några mindre och lattfixade anmärkningar.

Så, tänk på att du satt dig själv på pottan genom att låta din motpart välja försvarsadvokat åt dig. Så agera därefter.

Staffan
Dålig jämförelse tycker jag. TS har uppenbarligen bestämt sig för att genomföra besiktningen med besiktningsman anlitad av byggfirman först. Är ju bara att anlita en egen besiktningsman själv sedan om det behövs.
 
Staffans2000
N nybyggarn3 skrev:
Dålig jämförelse tycker jag. TS har uppenbarligen bestämt sig för att genomföra besiktningen med besiktningsman anlitad av byggfirman först. Är ju bara att anlita en egen besiktningsman själv sedan om det behövs.
Nej. Det är det inte.
 
Vad är inte? Möjligt att ta dit en egen besiktningsman efteråt om det behövs?
 
Staffans2000
Därför att en besikningsman redan sagt vad som gäller. Kommer en till och säger tvärs om, står det 1-1. Inte 1-0 till TS.

Staffan
 
  • Gilla
Nephew och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att en besikningsman redan sagt vad som gäller. Kommer en till och säger tvärs om, står det 1-1. Inte 1-0 till TS.

Staffan
Men det är ju helt uppenbart, ingen riktigt besiktningsman kommer att säga att råsponten ska vara lös oavsett vem som betalar. Säger han annat är han INTE en besiktningsman och då spelar det ingen roll vad han sagt.
 
Staffans2000
I den bästa av världar, har du rätt. Men bor vi där?

Staffan
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att en besikningsman redan sagt vad som gäller. Kommer en till och säger tvärs om, står det 1-1. Inte 1-0 till TS.

Staffan
Först domstol och nu fotbollsmatch?
Besiktningsmännen ska väl inte slåss om saken på plats? Rimligtvis skrivs väl ett protokoll som alla parter får ta del av efteråt. Som redan påpekats ska en besiktningsman besikts huset och inte argumentera för en part i en tvist.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att en besikningsman redan sagt vad som gäller. Kommer en till och säger tvärs om, står det 1-1. Inte 1-0 till TS.

Staffan
Det gör det väl om båda kommer dit samtidigt också?
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Staffans2000
Nej. Nu ger jag upp! Vill du inte förstå, så vill du inte!

Staffan "Den gråhårige"
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Vet inte om jag har missuppfattat luftspalt.
Men ska det inte vara öppet så att luften kan cirkulera?
Nu är det ju [bild] stängt där.
Den gamla råsponten som ligger kvar var garanterat fuktig innan det nya lades och har torkat upp nu så den slagit sig.

Varför byttes inte den gamla sprinten ut?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Nu ger jag upp! Vill du inte förstå, så vill du inte!

Staffan "Den gråhårige"
Staffan med Trabanten
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Det är så mycket fusk och slarv i hantverksbranschen idag, så man törs inte anlita någon snart, och än värre kunna lita på dom dessutom. Sen finns det givetvis duktiga hantverkare också, men de verkar vara svårhittade. Hellre betalar jag för ett ordentligt utfört arbete, än får billigt ett skitjobb, då gör jag det hellre själv!
Blir gärna det när kunderna ska pressa priserna:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.