122 389 läst ·
480 svar
122k läst
480 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Ja. Kölhalning är en gammal fin och god tradition som nästan fallit i glömska till förmån för termosbomber.Alfredo skrev:
Själv vurmar jag lite extra för den hederliga kastrationen på allmän plats. Gärna i samband med julmarknaden, så hela familjen kan beskåda det gemytliga spektaklet. Kvinnliga elektriker bränns på bål.
Du missförstår.H have skrev:
För att göra diskussionen mindre repetitiv, skriver jag ofta mer "vardagligt". Att läsa meningsutbyten mellan fack(idioter) blir i ett publikt forum likt detta i bästa fall tråkigt. I värsta fall obegripligt.
Därför skriver jag ibland, element istället för radiator, bult istället för skruv, vrålåk istället för automobil, hojtarolja/sprit istället för C2H5OH.
Att göra en text mer lättläst var något min generation lärde sig redan i småskolan.
Det "tråkiga" med att "göra texten lättläst" är att det är lätt att feltolka det som skrivs genom dom felaktiga benämningarna. Vid "svåra" ord kan man ju förklara vad som menas så att alla får lära sig rätt vokabulär.
Ja.Om det funnits en förväxlingsrisk mellan tråd och kabel (eller bult och skruv), har du rätt, men någon sådan förelåg inte.E elmont skrev:
Även det lärde man sig i småskolan.
För att ta mitt "specialområde" så vill jag bara tala om för dig att i det här forumet råder det en stor förvirring när det gäller orden tråd och kabel, jag skulle nog vara så fräck att jag skulle påstå att det gäller merparten av medlemmarna.