Alfredo Alfredo skrev:
Det du kallar "hitta vägar" kan jag lika gärna kalla att man försöker att visa på brister i "lagstiftningen". Jag tycker det tydliga förbud som tidigare fanns i Elsäkerhetsverkets föreskrifter var utmärkt och borde återinföras.

Nästan alla här är rörande överens om att det är korkat att använda gulgrön fel. Vore det inte bra om även "lagstiftningen" var glasklar. Sen kan naturligtvis någon tycka att den är tillräckligt klar men diskussionen här tycker jag tyder på att det finns utrymme för (fel)tolkning. Och det är väl olyckligt?
Oavsett så får ju bara elektriker dra och koppla sådan kabel och om inte ens dom begriper utan ett uttryckligt förbud i lag så vet jag inte...

D Dilato skrev:
om inte ens dom begriper utan ett uttryckligt förbud i lag så vet jag inte...
De allra flesta begriper nog men det finns alltid några enstaka odugliga och lata idioter.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
De allra flesta begriper nog men det finns alltid några enstaka odugliga och lata idioter.
Hörrö sluta upp med det språket! Denna tråd är för dom troende!!!😉😂

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hörrö sluta upp med det språket! Denna tråd är för dom troende!!!😉😂
Dom däringa troende håller väl till i elkyrkan hoppas jag, för det är där man tror enligt källa.
Vit byggnad med rött tak och detaljer, samt närbild på en ingång med bågformad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte exakt vilka du syftar på men jag finner det väldigt intressant att ett uttryckliga förbud i en föreskrift från Elsäkerhetsverket tagits bort. Vet du bakgrunden till det?
Det är ju direkt inget konstigt med det. Som Bo skriver ska såna detaljstyrningar bort och flyttas till praxis, standarder och sen slutligen med "nödutgången" via att nå motsvarande nivå och dokumentera, riskbedöma.

Som någon underlig lek kan det så klart hållas på att som en del gör försöka få det till att de metoderna skulle kunna appliceras på TS fall det är i praktiken inte möjligt. Samma leksinne kan så klart även användas som nu på slutet med gul-grön eller grön-gul där det sistnämnda är vad som anges i standard för ledare av den typen TS visar. Har flera gånger varit uppe i forumet precis som det mesta annat som krävs för frågorna här men givetvis börjar vi med nya ark och kritor till.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Oavsett så får ju bara elektriker dra och koppla sådan kabel och om inte ens dom begriper utan ett uttryckligt förbud i lag så vet jag inte...
Även vanliga personer får byta strömställare, uttag och viss belysning så det får man aldrig glömma.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Även vanliga personer får byta strömställare, uttag och viss belysning så det får man aldrig glömma.
Jepp, men det finns inget att koppla fel om det är gjort rätt från början.😉

Redigerat:
Intet Intet skrev:
Skriv gärna hur det gick!
En kort uppdatering gällande reklamationen. Efter ett stort antal påminnelser på mail och telefon så hade jag idag en elektriker här som drog om tändtråden och då med rätt färg.

Dock så hävdade han att installationen inte var farlig och att de hade märkt tändtråden. Jag svarade att färgstandarden ska följas och att jag förväntar mig en korrekt installation när man anlitar en hantverkare.

Redigerat:
  • Gilla
datja och 20 till
  • Laddar…
A
Bra sagt. Tycker du har helt rätt. Det är det minsta du ska kunna förvänta dig.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A asundelius skrev:
Jag svarade att färgstandarden ska följas och att jag förväntar mig en korrekt installation när man anlitar en hantverkare.
Vad svarade han på det?

Mikael_L
J jonaserik skrev:
Varför driva något till sin spets, bättre då att säga, kom och gör om i stället. Är den elektrikern anställd eller är det innehavaren själv. Då kan det nog bli en pekpinne så dom gör rätt nästa gång.
De fortsätter göra fel på fler ställen, tills någon dör eller så ...

Jag har en gång anmält en firma, de hade dragit 230 i telefontråd (mellan tryckknapp och push-dim-ingången på dimmerpuck).
Ja det var en massa fler fel också, jag orkar inte räkna upp allt.
Det var en snickarfirma, som inte fanns med i elsäkerhetsverkets register, men firman hade SNI-koden för elinstallationer samt skrev att de utförde elarbeten på sin hemsida.

Två månader senare var företaget avregistrerat, men jag vet inte om det berodde på min anmälan.
Nu är det förhoppningsvis bara för husägare och elektriker lite här och var, att rätta till hundratals felaktiga och farliga installationer, men att det inte tillkommer nya, innan deras dåliga avtryck här i samhället är borta.

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fick jag bestämma skulle regeln vara att den som använder gulgrön till något annat än skyddsjord så blir det års fängelse och sen livslångt förbud att röra något som har med elinstallationer att göra.

• Gilla
G.L. och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fick jag bestämma skulle regeln vara att den som använder gulgrön till något annat än skyddsjord så blir det års fängelse och sen livslångt förbud att röra något som har med elinstallationer att göra.
Jag har för mig att idioter och galningar inte blev skalperade och dödade av indianerna, så det finns iaf någon fördel med att dra gulgrönt som fas eller nolla......
/Workingclasshero

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Lugn. Det är endast ett problem av akademisk natur. Det går tydligt att se såväl på märkningen som anslutningspunkten att det inte är en jordkabel.
Frågan är väl hur ser det ut i andra änden?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Klart, perfekt ! 😊

Mikael_L Mikael_L skrev:
så blir det års fängelse och sen livslångt förbud att röra något som har med elinstallationer att göra.
Jag tycker mitt straff var roligare. 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.