Mikael_L
Du är på rätt spår där.
Genom att mäta både med kontakt mellan noll och jordskena, och utan kontakt (t.ex. genom att slå av JFB eller bryta kopplingen mellan) och jämföra dessa resultat så kommer man förbi risken att bli lurad av ev fuljordningar (nollning).

Det finns fortfarande vissa risker att man kan ha någon ytterligare koppling till sann jord som spökar och ställer till det, t.ex. via vattenledningsrör av metall i marken utanför huset osv.

Det är helt enkelt väldigt klurigt att genom endast mätning bli 100% säker på att en skyddsjord är korrekt inkopplad.

Det var lite därför jag skulle velat se hur Petri66 tänker, om det finns något nytt att lära sig.

Jag brukar säga och tänka att det inte går genom endast mätning, för att nå 100% säkerhet måste ledare och kopplingar följas bakåt tills man har koll på allt.
Men å andra sidan, själv nöjer jag mig för det mesta med en hög sannolikhet, jag kräver inte 100% visshet.
Det är anläggningens allmänna skick, om det är jag själv som dragit saker och ting osv osv, som får avgöra var jag lägger ambitionsnivån.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.