D Dilato skrev:
Glöm inte sladd och ledning 😉
Otroligt hur alla eltrådar drar iväg åt olika håll. Men varför du nu börjar prata om rally förstår jag inte?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
För att ta mitt "specialområde" så vill jag bara tala om för dig att i det här forumet råder det en stor förvirring när det gäller orden tråd och kabel, jag skulle nog vara så fräck att jag skulle påstå att det gäller merparten av medlemmarna.
Alla har vi "specialområden", men inte blir vi idioter för det. Lite miljöskadade kanske. Men inte idioter.
På nittiotalet jobbade jag på SJ.
Likväl förstod jag utan problem vad de ofrälste syftade på när de sade: -Stins, blijettklipparen, tågets strömkabel, Räls, tågbana, strömstolpar, plattform, tågschauffören etc etc istället för de korrekta termerna.

Är elektriker från en annan planet? För det är väl ändå de här två trådarna, sladdarna, ledarna, tötarna, kablarna, vajrarna vi diskuterar. Två stycken som tydligt syns på bild och svårligen kan förväxlas med något annat oberoende av epitet?

Hand som håller elektrisk kabel med märkning, visas framför en vägguttag med flera ledningar, inklusive en jordad gröngul kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
4774 och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Alla har vi "specialområden", men inte blir vi idioter för det. Lite miljöskadade kanske. Men inte idioter.
Likväl förstod jag utan problem vad de ofrälste syftade på när de sade: -Stins, blijettklipparen, tågets strömkabel, Räls, tågbana, strömstolpar, plattform, tågschauffören etc etc istället för de korrekta termerna.

Är elektriker från en annan planet? För det är väl ändå de här två trådarna, sladdarna, ledarna, tötarna, kablarna, vajrarna vi diskuterar. Två stycken som tydligt syns på bild och svårligen kan förväxlas med något annat oberoende av epitet?

[bild]
När jag läste for första gången rubriken "fel färg på kabel" så tänkte jag : Vadå för fel färg, den vanligaste är väl vit och sen finns det svart och faluröd...gul-grön kabel har jag aldrig sett...enligt hur ordet kabel definieras inom elbranchen....

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

[bild]
Att sätta "hittepånamn" på saker gör det väl knappast tydligare vad man menar än om man använder dom vedertagna benämningarna, och då är det väl både enklare och bättre att "folk" lär sig vad det heter än att man hittar på namn som ingen vet vad det betyder/menas. Ska man lära sig en ny sak är det väl bäst att lära sig det som är riktigt på en gång.

• Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
Precis, man lägger en kabel inte en ledare….

mexitegel mexitegel skrev:
Precis, man lägger en kabel inte en ledare….
Man kan även avskeda en ledare som dragit en kabel.

Vill man inte förstå, så vill man inte.

• Haha
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Man kan inte avskeda en ledare om hen inte dragit kabeln avsikligt livsfarligt...Här ännu ett exempel om bristfällig kunskap om termer/språk...avskeda är inte samma som säga upp...

Intet Intet skrev:

Ja, men att dra en kabel är något helt annat än att lägga en kabel.

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
H have skrev:
Man kan inte avskeda en ledare om hen inte dragit kabeln avsikligt livsfarligt...Här ännu ett exempel om bristfällig kunskap om termer/språk...avskeda är inte samma som säga upp...
Ändå vet alla vad som avses. Så var är problemet?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Det har varit expertsvar och gissningar om vart annat i denna tråd. En som inte kan anklagas för att gissa är Elsäkerhetsverket:

Din fråga: Är det tillåtet att använda gul-grön ledare som tändtråd om man märker ledaren med exv. svart slang i båda ändarna? Det kan t.ex. gälla anslutning av ett ljusrelä. Att arbetet är behörighetskrävande utgår jag ifrån.

Svar: Det korta svaret är nej. Färgkombinationen grönt och gult ska användas för att identifiera skyddsledare. Denna färgkombination ska inte användas för andra ändamål.

SS 436 40 00, utg. 4 ”Elinstallationsreglerna” avsnitt 514.3.1.Z2

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
Peffekt
C Claes Owe skrev:
Det har varit expertsvar och gissningar om vart annat i denna tråd. En som inte kan anklagas för att gissa är Elsäkerhetsverket:

Din fråga: Är det tillåtet att använda gul-grön ledare som tändtråd om man märker ledaren med exv. svart slang i båda ändarna? Det kan t.ex. gälla anslutning av ett ljusrelä. Att arbetet är behörighetskrävande utgår jag ifrån.

Svar: Det korta svaret är nej. Färgkombinationen grönt och gult ska användas för att identifiera skyddsledare. Denna färgkombination ska inte användas för andra ändamål.

Perfekt Claes, nu begravde du tråden långt långt ner 😂💪.
Tror inte det kommer fler kommentarer nu 😅.
God fortsättning på alla elnissar ! 😊

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:

Om man helt skalar bort den synliga gulgröna isoleringen och ersätter den med ny (krymp) slang i en icke-förväxlingsbar annan färg, är det då ok?

Eller är bara det fenomenet att kabeln någonstans inuti sin yttre kapsling är gröngul tillräckligt för att man måste dra helt ny kabel trots att det inte finns någon förväxlingsrisk?

Exempel:
Ett skymningsrelä som styr en lampa via en kopplingsbox.

Nolla blå kopplad till både lampan och går också vidare till reläet.

Synlig utanpåliggande treledare från kopplingsboxen brun fas ,blå nolla,gröngul (som blir tändtråd) från boxen till reläet där fas och nolla strömförsörjer reläet, och gröngul blir tändtråd tillbaka lampan.

Om man lasergraverar kabeln med texten "Varning! denna kabel är inte avsedd för allmän strömförsörjning" räcker det?

Hela grejen bottnar i frågan:
Finns det treledare motsvarande vanlig ekk 3g där ingen av kablarna är gröngul?

Redigerat:
D Dilato skrev:
Om man helt skalar bort den synliga gulgröna isoleringen och ersätter den med ny (krymp) slang i en icke-förväxlingsbar annan färg, är det då ok?

Eller är bara det fenomenet att kabeln någonstans inuti sin yttre kapsling är gröngul tillräckligt för att man måste dra helt ny kabel trots att det inte finns någon förväxlingsrisk?

Exempel:

Synlig utanpåliggande treledare från kopplingsboxen brun fas ,blå nolla,gröngul (som blir tändtråd) från boxen till reläet där fas och nolla strömförsörjer reläet, och gröngul blir tändtråd tillbaka lampan.

Om man lasergraverar kabeln med texten "Varning! denna kabel är inte avsedd för allmän strömförsörjning" räcker det?

Vad jobbig du är. Elsäkerhetsverket har ju svarat att gulgrön ledare bara får användas för att identifiera skyddsledare. Tror du att Elsäkerhetsverket tycker att det blir någon skillnad att först skala ledaren och sedan träda på den svarta slangen.

• Haha
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Exempel:

Gällande EKK. "G" i 3G betyder ju just att kabeln innehåller grön/gul ledare, så en EKK 3G finns inte utan grön/gul ledare.
EKK fanns (iaf förr) utan grön/gul ledare och den hette då EKK 3X1,5 , 4X1,5 , 5X1,5 osv....så en sådan kan man träffa på.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Gällande EKK. "G" i 3G betyder ju just att kabeln innehåller grön/gul ledare, så en EKK 3G finns inte utan grön/gul ledare.
EKK fanns (iaf förr) utan grön/gul ledare och den hette då EKK 3X1,5 , 4X1,5 , 5X1,5 osv....så en sådan kan man träffa på.
Det är bara amatörer som skulle mixtra med den gul/gröna ledaren. En elektriker väljer naturligtvis 4G 1,5. Dessutom får ju amatören inte ens göra installationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.