32 252 läst ·
97 svar
32k läst
97 svar
Fel area upptäckt innan tillträde
Ja ju mer man läser på olika ställen så desto mer hårklyverier blir det med just uterum som är inglasade och möjliga att värma upp.. på vissa ställen låter det som det krävs fullgod isolering och på andra verkar det räcka med att det är i nån form isolerat och möjligt att värma upp.. Att värmen går att stänga av spelar liksom ingen roll.. det verkar vara isoleringsnivå och möjlighet till att värma upp... med flera detaljer runt hur man når rummet från huset..ventiallation osv osv
Så bästa svaret om mätfirman gjort fel får man troligen av den firman som mätt och besökt huset och att få dom att förklara varför dom anser att det inglasade uterummet faktiskt räknas som boarea..
Tråkigt att driva på och det visar sig att dom gjort rätt med dom exakta förutsättningar som gäller på det huset..plötsligt kan man stå där och själv som köpare vara skadeståndskyldg mot säljaren istället
Behövs som det verkar tydligare information om uterummet och huset för att kunna avgöra om det ens finns ett fel i boarea
Så bästa svaret om mätfirman gjort fel får man troligen av den firman som mätt och besökt huset och att få dom att förklara varför dom anser att det inglasade uterummet faktiskt räknas som boarea..
Tråkigt att driva på och det visar sig att dom gjort rätt med dom exakta förutsättningar som gäller på det huset..plötsligt kan man stå där och själv som köpare vara skadeståndskyldg mot säljaren istället
Behövs som det verkar tydligare information om uterummet och huset för att kunna avgöra om det ens finns ett fel i boarea
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Vad krävs för att omvandla uterummet till boarea? Kanske billigare än 1.6M?
H hempularen skrev:ARN prövar inte tvister som gäller köp av fastigheter eller bostadsrätter.
I mitt fall, det var jag som vann i ARN, var det själva tjänsten som mäklaren utförde som ARN prövade. Som jag förstått ett ovanligt fall men mäklaren bedömdes ha brustit i sin tjänst. Min rekommendation är att börja med att ta kontakt med mäklaren och försök nå en förlikning. I vårt fall var mäklaren ointresserad av det varför vi drev det via ARN.Q qvirre skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Ett generellt råd: Vet du inte, tror eller killgissar håller du lämpligen dina åsikter/tankar för dig själv.Bo Lundqvist skrev:
Nej, det är inte besvärligt. Besiktning har inget med saken att göra. Areamätning görs inte på en besiktning utan är en separat tjänst. Se även kommentar i. Nästa stycke. Det är för övrigt det normala tillvägagångssättet att FÖRST skriva avtal (med besiktningsklausul) och DÄREFTER, inom en stipulerad tid besiktiga.
TS har inte lagt upp/citerat avtalet men normalt finns i avtalet en skrivning om att uppmätt area inte garanteras och att om arean är viktig för köparen uppmanas köparen att själv ordna mätning, vilket lämpligen görs innan besiktningsfristen löper ut.
Det aktuella fallet är svårbedömt då alla avtal och andra omständigheter är okända, men generellt har avvikande area inte bedömts som tillräcklig för att hävda fel/ersättningsskyldighet/prisnedsättning. Priset på en fastighet har av rättsliga instanser bedömts bero på mer än bara arean. Säger dock inte att det är omöjligt men då behöver man veta mer.
En process om prisnedsättning är dock en separat process om inte säljare rakt av går med på det. Att bara hoppa av köpet är inte att rekommendera. Det är ett solklart kontraktsbrott som kan stå TS mycket dyrt.
Nja att bara hoppa av köpet utan motivering är ett solklart kontraktsbrott.Thomas59 skrev:
Om man ska hoppa av med hänvisning till felaktig area är det inte solklart längre.
Precis som du säger så är det flera saker som spelar in.
Några exempel
Area skillnad , 30kvm av 210 är inte lika mycket värt som 30kvm av 90. Har därvid betydelse.
Ev besiktningsklausul och tidfrist på denna.
Hur informationen om area sagts av säljaren personligen
Hur mäklaren formulerat prospekt och avtal.
Hur allt detta påverkar köpet.
Dock att hoppa av är svårare att göra utan att det blir kontraktsbrott än det är att få skadestånd pga felaktig area. Ett skadestånd / ersättning / nedsättning av köpeskilling är betydligt lättare att få till.
Så just i TS fall är det värt att kolla med fastighetsjurist om det faktiskt ligger till i TS fall.
Även om det kostar en del pengar och utfallet skulle bli "Tråkigt men finns inget att göra, inte ens skadestånd" så skulle jag tycka att det är värt det. Bara om inte annat för att få en professionell åsikt och då kunna mentalt släppa det.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Ja, kontakta en fastighetsjurist är det enda rådet i detta läge. Ev också kolla rättsskydd i hemförsäkringen, men osäker på om det täcker rådgivning dock.M MrDizzy skrev:Nja att bara hoppa av köpet utan motivering är ett solklart kontraktsbrott.
Om man ska hoppa av med hänvisning till felaktig area är det inte solklart längre.
Precis som du säger så är det flera saker som spelar in.
Några exempel
Area skillnad , 30kvm av 210 är inte lika mycket värt som 30kvm av 90. Har därvid betydelse.
Ev besiktningsklausul och tidfrist på denna.
Hur informationen om area sagts av säljaren personligen
Hur mäklaren formulerat prospekt och avtal.
Hur allt detta påverkar köpet.
Dock att hoppa av är svårare att göra utan att det blir kontraktsbrott än det är att få skadestånd pga felaktig area. Ett skadestånd / ersättning / nedsättning av köpeskilling är betydligt lättare att få till.
Så just i TS fall är det värt att kolla med fastighetsjurist om det faktiskt ligger till i TS fall.
Även om det kostar en del pengar och utfallet skulle bli "Tråkigt men finns inget att göra, inte ens skadestånd" så skulle jag tycka att det är värt det. Bara om inte annat för att få en professionell åsikt och då kunna mentalt släppa det.
Mycket felaktigheter i tråden att man bara kan hoppa av, att man blir bara av med handpenningen etc.
Är intresserad av hur mätintyget ser ut. Om det inte finns någon biarea så borde TS bli misstänksam när han ser uterummet och då ställa frågan.
Är intresserad av hur mätintyget ser ut. Om det inte finns någon biarea så borde TS bli misstänksam när han ser uterummet och då ställa frågan.
Jag tror att TS får "gilla läget". Denne har köpt ett hus och säkerligen inte betalat utifrån antalet kvadratmeter utan endast av anledningen att denne tycker att huset är bra att bo i och att detta är prisvärt. Gillar men inte läget så avbryt köpet
Nej.G G.L. skrev:
Det är inte alls att "bara" avbryta köpet. Då kan TS bli ersättningskylldig för kostnader säljaren har haft.
Det KANSKE går avbryta utan kostnad ... men väldig speciella omständighter behövs (lite förenklat). Det kan fastighetsjurister svara på.
Det är större sannolikhet att TS kan få skadestånd än att det går avbryta köpet. Detta borde en fastighetsjurist med kunna svara på om det går.
Är det anlitat ett mätföretag? Mäklaren brukar ju bara skriva vad som står i taxeringen eller vad säljaren uppger, jag litar aldrig på denna information utan ser det som min undersökningsplikt att isf anlita ett företag eller mäta själv.schnyggve skrev:
Jag kommer att tillträda mitt nya hus om en månad. Nu har jag upptäckt att mäklaren räknat in uterummet i boarean. Så det här fallet så är huset ca 30m2 mindre än vad det står i prospektet och annat försäljningsmatreal.
Borde inte mätföretaget som hänvisar till SIS standarden veta bättre än att
schnyggve skrev:
Jag kommer att tillträda mitt nya hus om en månad. Nu har jag upptäckt att mäklaren räknat in uterummet i boarean. Så det här fallet så är huset ca 30m2 mindre än vad det står i prospektet och annat försäljningsmatreal.
Borde inte mätföretaget som hänvisar till SIS standarden veta bättre än att lägga in uterumsarean i byggarean?
Finns det något case här?
Själv undrar jag mest (nyfiken) vad du är ute efter egentligen?schnyggve skrev:
Borde inte mätföretaget som hänvisar till SIS standarden veta bättre än att lägga in uterumsarean i byggarean?
Finns det något case här?
Förutsätter att ni varit på visning av huset, alltså varit fysiskt där och kollat in det.. och känt efter om det passade er / om ni gillade det?
Och sedan antar jag att ni tyckte om det, eftersom ni verkar ha lagt bud på det?
I den storleken som det var.. (som ni varit och vandrat runt i och tyckt det varit okej) ?
SÅ egentligen, vad spelar det för roll om huset är 30 m2 mer (eller mindre) på pappret?
Vill ni hoppa av köpet? (kommit på att ni inte vill bo där)
...eller vill ni bara åt lite extra pengar?
(har köpt flera hus och inget har stämt i m2, det vi bor i nu var mer fel än i ert fall.. pga snedtaket på övervåningen.. som är användbart men eg har lite för lågt till tak på sidorna för att räknas som boarea.. vilket de gjorde när det såldes)
Ts är säkert ute efter lite rabatt. Jag tänker som du och när vi köpte vårt hus stämde ytan förmodligen inte av samma anledning som du anger, men det spelar väl ingen roll.Snigla skrev:
Själv undrar jag mest (nyfiken) vad du är ute efter egentligen?
Förutsätter att ni varit på visning av huset, alltså varit fysiskt där och kollat in det.. och känt efter om det passade er / om ni gillade det?
Och sedan antar jag att ni tyckte om det, eftersom ni verkar ha lagt bud på det?
I den storleken som det var.. (som ni varit och vandrat runt i och tyckt det varit okej) ?
SÅ egentligen, vad spelar det för roll om huset är 30 m2 mer (eller mindre) på pappret?
Vill ni hoppa av köpet? (kommit på att ni inte vill bo där)
...eller vill ni bara åt lite extra pengar?
(har köpt flera hus och inget har stämt i m2, det vi bor i nu var mer fel än i ert fall.. pga snedtaket på övervåningen.. som är användbart men eg har lite för lågt till tak på sidorna för att räknas som boarea.. vilket de gjorde när det såldes)
Köper man däremot huset som en investering för att sälja igen om nåt år har det ju såklart betydelse.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
…inte bara kostnader som säljaren REDAN HAFT, utan även kommande kostnader som drabbar säljaren med anledning av”avhoppet”, samt i värsta fall även den förlust som säljaren gör om huset sedan måste säljas till ett lägre pris än det som TS och säljaren avtalat. Kan således bli rejält dyrt.M MrDizzy skrev:Nej.
Det är inte alls att "bara" avbryta köpet. Då kan TS bli ersättningskylldig för kostnader säljaren har haft.
Det KANSKE går avbryta utan kostnad ... men väldig speciella omständighter behövs (lite förenklat). Det kan fastighetsjurister svara på.
Det är större sannolikhet att TS kan få skadestånd än att det går avbryta köpet. Detta borde en fastighetsjurist med kunna svara på om det går.
Kontakta omedelbart en fastighetsjurist.