K Kirre2 skrev:
Jag köper ett hus för att bo i det. Det är ju omöjligt att veta vad som händer om 20 30 år.
Fast det hindrar inte att man önskar ett högt försäljningspris den dag det blir aktuellt. Att bli "lurad" på ytan är givetvis inget positivt. Om den nu verkligen är fel.

schnyggve schnyggve skrev:
Jag kommer att tillträda mitt nya hus om en månad. Nu har jag upptäckt att mäklaren räknat in uterummet i boarean. Så det här fallet så är huset ca 30m2 mindre än vad det står i prospektet och annat försäljningsmatreal.
Borde inte mätföretaget som hänvisar till SIS standarden veta bättre än att lägga in uterumsarean i byggarean?

Finns det något case här?
Jag kan inte tala för om du har ett case, där får du leta djupare och själv rannsaka den information du fått till dig.

Jag kan däremot beskriva hur jag gick tillväga i en sits lik din, där det dessutom handlar om knappa 8-10kvm om jag minns rätt, hur som är det ändå ett helt sovrum i storlek.

Jag hade besiktningsman, mäklare och säljare som under egen besiktning, i säljarens regi innan annonsering, där de drog till med en mätning. Mätningen var/blev fel.

I annonsen stod det tydligt att boarea, alltså inte bi-area, uppgick ”till 124kvm inmätt”.

Vi tänkte inget vidare på detta, det var fullt rimligt att vår 1-plans faktiskt hade detta mått. Under kontraktskrivning fick vi papper från lantmäteriet där det stod 89kvm, blev helt paff när min sambo ifrågasätter detta men mäklare och säljare står på sig igen och säger att ”vi har mätt, det har dessutom byggts till under -79”.

Så går det 6-7 månader och jag har totalrenoverat själv och haft hela byggbranschen i huset för diverse och vi ber mäklaren som sålde vårt förra objekt komma och kika på en värdering. Det tar 10 min efter en snabbrunda så utlåter han ”känns inte som 124kvm”. Varpå han snabbt sen börjar räkna och kommer fram till att vi under 2021, peak på kurvan dessutom, att om det fattas knappa 10kvm så har vi betalat ca 200.000 för luft.

Jag ringer och bokar in någon för att mäta som har typ av godkänd utbildning för ändamål, får fram att det fattas 8-10kvm. Blir irriterad och ringer mäklaren och säger att han löser ett möte prompt med säljarna, som jag dessutom kommer bestrida på sms efter jag lagt på.

Vi landar i förhandling och förklarar lugnt men rakt att vi accepterar inte att vi betalat för något som inte existerar och att utgångspunkt när folk går på visning ändå måste vara att man har klart för sig ungefär storlek, område, antal badrum etc som man krokar i, innan man ens går på en visning. Med andra ord är det ju en helsikes skillnad att skriva 89, 100 eller 124kvm i en annons. Der betyder även i min värld att man lockar till sig bra mycket mer spekulanter, därmed även trissad budgivning från start där återigen, marknaden fullkomligt brann under denna tiden.

Kort och gått landar vi i att de för över 50.000 rakt av efter ett nytt sidokontrakt tecknas. Är väl ändå helt ok istället för att tampas i rätten, även om jag helt ärligt tycker att det borde blivit 100k/50%….

Läs på noga, exakt vad och hur är det formulerat? Vad är det som gäller för denna typ ich del av byggnad? Stå på dig, var snäll, viktigt, men också komplett rakryggad i vad dina intentioner framöver är om ni inte gemensamt löser detta på stående fot.

• Gilla
betamax och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det hindrar inte att man önskar ett högt försäljningspris den dag det blir aktuellt. Att bli "lurad" på ytan är givetvis inget positivt. Om den nu verkligen är fel.
Nej, jag skulle såklart vara sur på mätfirman. Hatar att känna mig lurad.

Alfredo Alfredo skrev:
De flesta vill ju göra "ett bra köp" eller vad man nu ska säga.. men jag tror faktiskt inte kvadratmetrarna är det som gör att huset "ökar eller sjunker" i värde med åren - utan vad man gör med huset (underhåller, bygger om/till) och hur marknaden allmänt ter sig med tiden.. ? 🤔

Snigla Snigla skrev:
men jag tror faktiskt inte kvadratmetrarna är det som gör att huset "ökar eller sjunker" i värde med åren
Kanske de inte är avgörande men varför acceptera att bli lurad på ett så flagrant sätt?

Alfredo Alfredo skrev:
Kanske de inte är avgörande men varför acceptera att bli lurad på ett så flagrant sätt?
I många fall är det nog inte medvetet ”felskrivet” - och oftast köper man inte ett hus pga just storleken i kvadrat (även om sådana säkerligen finns med!)

Som sagt inget hus vi/jag köpt har stämt i kvadrat.. och det har ju uppkommit efter hand! Inte många som mäter upp alla cm och kontrollerar siffrorna innan de flyttat in (kommer oftast när man börjar renovera någonstans).

Jag personligen kan inte känna mig ”lurad” om jag själv varit där och tittat/petat på något 😊 då har jag ju valt det själv..

Men vi har alla olika sätt att välja boende/hus på ..bara för kvadraten inte är viktig för mig (nöjd om det känns bra när jag går runt).. så betyder det inte att den är oviktig för alla andra!

Känna sig lurad är inte kul!

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P
Med mindre avvikelser som kan förklaras av olika på hur man mäter och hur även obrukbara ytor tas med i korrekt mätning och nästa husköpare mäter rum för rum och räknar bort alla ytor som 5 garderober i hallen och skorsten osv och kanske har tillkommit extra garderober.
Det har funnits olika metoder och att skatteverket har fel uppgifter är trots allt rätt vanligt..

Här finns lite info från skatteverket hur man mäter..Sen i specialfall som uppvärmda inglasade uterum så är det bara en topp på isberget.. Det finns orsaker att även firmor som håller på med såna här mätningar kommer fram till andra resultat.. när man börjar kolla mer på konstiga fall så finns det rätt spretiga rättsfall på olika grejer..
tex att innnerväggar inte ska räknas bort om dom är under 30 cm tjocka.. skorsten räknas bara bort bitvis.. trapphus avräknas inte alls fast golv saknas osv osv

Det kanske ger några aha upplevelser till några i tråden..

https://www.skatteverket.se/privat/...rforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html

Det är ingen komplett info men relativt lättläst och lättfattad men det är bara toppen av isberget om man börjar fördjupa sig i ämnet och att det bitvis är lite konstiga regler..

D Davspa skrev:
Jag kan inte tala för om du har ett case, där får du leta djupare och själv rannsaka den information du fått till dig.

Jag kan däremot beskriva hur jag gick tillväga i en sits lik din, där det dessutom handlar om knappa 8-10kvm om jag minns rätt, hur som är det ändå ett helt sovrum i storlek.

Jag hade besiktningsman, mäklare och säljare som under egen besiktning, i säljarens regi innan annonsering, där de drog till med en mätning. Mätningen var/blev fel.

I annonsen stod det tydligt att boarea, alltså inte bi-area, uppgick ”till 124kvm inmätt”.

Vi tänkte inget vidare på detta, det var fullt rimligt att vår 1-plans faktiskt hade detta mått. Under kontraktskrivning fick vi papper från lantmäteriet där det stod 89kvm, blev helt paff när min sambo ifrågasätter detta men mäklare och säljare står på sig igen och säger att ”vi har mätt, det har dessutom byggts till under -79”.

Så går det 6-7 månader och jag har totalrenoverat själv och haft hela byggbranschen i huset för diverse och vi ber mäklaren som sålde vårt förra objekt komma och kika på en värdering. Det tar 10 min efter en snabbrunda så utlåter han ”känns inte som 124kvm”. Varpå han snabbt sen börjar räkna och kommer fram till att vi under 2021, peak på kurvan dessutom, att om det fattas knappa 10kvm så har vi betalat ca 200.000 för luft.

Jag ringer och bokar in någon för att mäta som har typ av godkänd utbildning för ändamål, får fram att det fattas 8-10kvm. Blir irriterad och ringer mäklaren och säger att han löser ett möte prompt med säljarna, som jag dessutom kommer bestrida på sms efter jag lagt på.

Vi landar i förhandling och förklarar lugnt men rakt att vi accepterar inte att vi betalat för något som inte existerar och att utgångspunkt när folk går på visning ändå måste vara att man har klart för sig ungefär storlek, område, antal badrum etc som man krokar i, innan man ens går på en visning. Med andra ord är det ju en helsikes skillnad att skriva 89, 100 eller 124kvm i en annons. Der betyder även i min värld att man lockar till sig bra mycket mer spekulanter, därmed även trissad budgivning från start där återigen, marknaden fullkomligt brann under denna tiden.

Kort och gått landar vi i att de för över 50.000 rakt av efter ett nytt sidokontrakt tecknas. Är väl ändå helt ok istället för att tampas i rätten, även om jag helt ärligt tycker att det borde blivit 100k/50%….

Läs på noga, exakt vad och hur är det formulerat? Vad är det som gäller för denna typ ich del av byggnad? Stå på dig, var snäll, viktigt, men också komplett rakryggad i vad dina intentioner framöver är om ni inte gemensamt löser detta på stående fot.
Att man får säljaren att kapitulera och föra över pengar sådär är ju egentligen inget bevis för att man har rätt i sak och att det skulle hålla i rätten är ju långt ifrån solklart..

Många har ju inte ens 50 000 på kontot så jag tror du hade tur att motparten ville köpa problemet ur världen.. och man kan lika gärna ha en motpart som inte är fullt så intresserad av att köpa bort problemet..där du måste bevisa att du kan vinna i en rättsal i värsta fall.. Har man otur är värdeskillnaden för den felaktiga uppgiften för liten för att det ens ska finnas en skada i den felaktiga uppgiften..

Hela alltihopa kan ju gå lite hur som i rätten och det kostar snabbt stora pengar i kostnader att driva frågan och risken är stor att det inte går som man tänkt sig i rätten..och att rättegångskostnaderna snabbt kan överstiga summan man försöker slåss om..

Den risken finns för båda sidor så beroende på vad som står i köpkontrakt osv osv osv kan spela stor roll för utfallet..Om ingen ger sig innan det går ända till rätten..

Att man känner sig lurad är inte samma sak som att det går enkelt att vinna i rätten..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Med mindre avvikelser som kan förklaras av olika på hur man mäter och hur även obrukbara ytor tas med i korrekt mätning och nästa husköpare mäter rum för rum och räknar bort alla ytor som 5 garderober i hallen och skorsten osv och kanske har tillkommit extra garderober.
Det har funnits olika metoder och att skatteverket har fel uppgifter är trots allt rätt vanligt..

Här finns lite info från skatteverket hur man mäter..Sen i specialfall som uppvärmda inglasade uterum så är det bara en topp på isberget.. Det finns orsaker att även firmor som håller på med såna här mätningar kommer fram till andra resultat.. när man börjar kolla mer på konstiga fall så finns det rätt spretiga rättsfall på olika grejer..
tex att innnerväggar inte ska räknas bort om dom är under 30 cm tjocka.. skorsten räknas bara bort bitvis.. trapphus avräknas inte alls fast golv saknas osv osv

Det kanske ger några aha upplevelser till några i tråden..

[länk]

Det är ingen komplett info men relativt lättläst och lättfattad men det är bara toppen av isberget om man börjar fördjupa sig i ämnet och att det bitvis är lite konstiga regler..

Att man får säljaren att kapitulera och föra över pengar sådär är ju egentligen inget bevis för att man har rätt i sak och att det skulle hålla i rätten är ju långt ifrån solklart..

Många har ju inte ens 50 000 på kontot så jag tror du hade tur att motparten ville köpa problemet ur världen.. och man kan lika gärna ha en motpart som inte är fullt så intresserad av att köpa bort problemet..där du måste bevisa att du kan vinna i en rättsal i värsta fall.. Har man otur är värdeskillnaden för den felaktiga uppgiften för liten för att det ens ska finnas en skada i den felaktiga uppgiften..

Hela alltihopa kan ju gå lite hur som i rätten och det kostar snabbt stora pengar i kostnader att driva frågan och risken är stor att det inte går som man tänkt sig i rätten..och att rättegångskostnaderna snabbt kan överstiga summan man försöker slåss om..

Den risken finns för båda sidor så beroende på vad som står i köpkontrakt osv osv osv kan spela stor roll för utfallet..Om ingen ger sig innan det går ända till rätten..

Att man känner sig lurad är inte samma sak som att det går enkelt att vinna i rätten..
Jag har aldrig någonsin hävdat att det är rätt, enkelt eller att det för den delen skulle hålla i en rättegång. Vi är överens om många punkter, men jag anser inte att man bara ska låta sig köras över med en ångvält när det kommer till den förmodligen största privata affär man gör i livet.

I min mening så är det ganska svart och vitt, om man ger ut information formulerad som ”precis såhär är det” då får man stå sitt kast om det sen visar sig vara fel. Det är bättre att formulera sig, som den mäklaren som gjorde fel i vårat fall gjorde, till att man som köpare bör mäta själv om man vill vara säker.

Det är väl samma med installationer, material och annat ting som berör bostaden, är man osäker är det väl bättre att förmedla det och såeldes får köparen göra sin undersökningsplikt på de delar som anses vara relevanta.

Även om man ger ut information formulerad som "precis såhär är det" så förväntas köparen upptäcka om den är uppenbart fel.

"Huset är rött" på ett vitt hus
"Huset har 220 kvm boarea och 0 kvm biarea" på ett hus som har källare, uterum och garage

Så i fallet i den här tråden är det rätt intressant hur stor biarea som uppgavs.

P
Just i frågan om kvadratmeter så har ju reglerna ändrats flera ggr över sista 50 åren och det leder till att det finns fel i många register.. Så i det fallet så är det nog klokt att man som säljare ser till att införa en rad om att uppgiften kommer från skatteverket . och är exakta storlek på ytor viktigt för köparen så rekommenderas en korrekt mätning enligt dagens regler.. Sen till på det så kan ju mindre invändiga ändringar förändra hur vissa ytor mäts och därmed förändra ytan även där man gjort rätt.. ibland medvetet men ofta omedvetet skulle jag vilja säga..

En stor del av problemet är ju att frågelistan samlar uppgifter och man vet inte vilka som är av noll betydelse för köparen och vilka som feltolkas och vilka som är av skyhög betydelse.. Men bästa tipset till säljare och mäklare är ju alla ggr att försöka att inte lämna uppgifter som tolkas som utfästelser utan mer svävande svar..

Sen är vissa mäklare seriösa och vid köp att förklara alla punkter i kontraktet inklusive frågelista och vad som menas men den infon har ju alla köpare "glömt" den dagen en möjlighet att tvinga på säljaren några krav för nån luddig punkt som tydligen går att misstolka..

Men jag tror vi framöver kommer se mindre utfästelser i framtida frågelistor

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
JA boarean såklart. har uppdaterat
Biaria, i så fall, oftast.

Vi var med om det motsatta; att boarean är 15kvm större än vad prospektet angav. Det är dessutom ett parhus, så tittar jag på värderingen på booli så är mina grannars hus 15kvm större och värderat 1,3 milj högre.

Så när TS i framtiden ska låta värdera huset så gissar jag att detta misstag kommer att påverka.

• Gilla
Davspa
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Så i det fallet så är det nog klokt att man som säljare ser till att införa en rad om att uppgiften kommer från skatteverket
Fast uppgiften hos Skatteverket har ju husägaren med stor sannolikhet skickat in och då garanterat att dessa uppgifter är korrekta. Denna uppgift förekommer i taxeringsuppgifterna man regelbundet får skicka in till SKV. Anser man att SKVs uppgifter är korrekta skickar man inte in, men då accepterar man ju att dessa uppgifter är korrekta eftersom man har skyldighet att anmäla saker som inte stämmer.

Så även om man som husägare utan att ha en aning om SKVs siffror stämmer godkänt detta så har man ju i princip skrivit på att de stämmer. Rent juridiskt lär man stå som ansvarig för att uppgifterna stämmer.

• Gilla
Davspa
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Fast uppgiften hos Skatteverket har ju husägaren med stor sannolikhet skickat in och då garanterat att dessa uppgifter är korrekta. Denna uppgift förekommer i taxeringsuppgifterna man regelbundet får skicka in till SKV. Anser man att SKVs uppgifter är korrekta skickar man inte in, men då accepterar man ju att dessa uppgifter är korrekta eftersom man har skyldighet att anmäla saker som inte stämmer.

Så även om man som husägare utan att ha en aning om SKVs siffror stämmer godkänt detta så har man ju i princip skrivit på att de stämmer. Rent juridiskt lär man stå som ansvarig för att uppgifterna stämmer.
Finns många som inte känner skillnad om det är 15 kvadrat fel på 150 kvadrat och så länge man inte mäter och kan alla regler så är ju risken att det återigen ändras till en nymätt men felaktig siffra igen..
Och börjar man ska tolka regler likt det men halvdant vinterbonade uterum med isolering och uppvärmning där små ändringar kan göra vilken sida man hamnar så är det långt ifrån självklart hur relgerna ska tolkas..
Till och med företag som är specialicerade gör ibland fel när man räknar med eller tar bort ytor från bo area..

Jag har aldrig ändrat såna siffror om jag inte ändrat på huset utan tidigare ägares siffror har fått stå orörda..hur rätt eller fel dom än är..

Dessutom så är brevet skatteverket skickar ut inte skickat som rekommenderat så mottagningskontroll saknas och det finns inget bevis att jag tagit emot och godkänt eller har kunskapen om den data som skatteverket har.. det brevet kan lika gärna kommit bort så nej jag är knappast pga att skatteverket har viss data automatiskt jurdiskt bunden till att dom siffrorna är rätt gentemot en som köper mitt hus..

Även om du har visst rätt i att skatte tekniskt har man viss skyldighet att se till att datan stämmer så är det inte samma sak som att en köpare automatiskt kan lita på uppgiften..

En liten rad i köpekontraktet när man säljer hus är tillräckligt för att skydda säljaren mot felet..Osäkerheten..
"Husets boarea och bi area är gamla uppgifter från skatteverket, Om exakt yta enligt dagens regler är viktiga för köparen så rekommenderas att köparen låter mäta upp bostaden.."

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Jag har aldrig ändrat såna siffror om jag inte ändrat på huset utan tidigare ägares siffror har fått stå orörda..hur rätt eller fel dom än är..
Inte jag heller. Men jag är fullt medveten om att ifall SKV skulle göra en kontroll och något inte stämmer så får jag ta smällen ifall de t.e.x. upptaxerar huset och jag får betala lite extra fastighetsavgift för de senaste åren, eller vad nu påföljden blir. Att säga att man inte hade någon aning eller litade på någon annan som inte heller hade någon aning hjälper antagligen inte.

P polaris78 skrev:
"Husets boarea och bi area är gamla uppgifter från skatteverket, Om exakt yta enligt dagens regler är viktiga för köparen så rekommenderas att köparen låter mäta upp bostaden.."
Då skulle jag fråga säljaren varför han inte lämnat korrekta uppgifter till SKV. Och nog insett att man inte kan lita särskilt mycket på vad säljaren säger.
Istället för att dra till med en siffra man uppenbarligen inte har en aning om ifall den stämmer kan man ju vara ärlig och säga att man inte vet boytan, men att huset är X x Y meter. Eller så ser man till att mäta boytan med ok noggrannhet.
.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.