P
L lbgu skrev:
Då skulle jag fråga säljaren varför han inte lämnat korrekta uppgifter till SKV. Och nog insett att man inte kan lita särskilt mycket på vad säljaren säger.
Istället för att dra till med en siffra man uppenbarligen inte har en aning om ifall den stämmer kan man ju vara ärlig och säga att man inte vet boytan, men att huset är X x Y meter. Eller så ser man till att mäta boytan med ok noggrannhet.
.
Dom flesta människor skiter i det och hoppas att skatteverket också skiter i det och det är väl egentligen rätt sällsynt att skatteverket är ute och mäter upp bostäder pga regeländringarna..
Troligen är lönsamheten fullständigt noll eller rejält minus.. det kostar mer att jaga folk om 8-14 kvadratmeter än det drar in i skatt för några år bakåt i tiden..

Haft med skatteverket att göra några ggr medans vi hade eget företag och dom är mycket tråkigare att ha att göra med när dom tror att man försöker lura dom emot när det bara blivit fel.. även om man har skyldighet att lämna korrekta uppgifter så har det ju viss betydelse varför det är fel.. Det finns ju liksom få människor som har stenkoll på alla regler och specialfall som har andra uppgifter i sitt vardagsliv. även om det inte fråntar allt ansvar..så är det en rimlig förklaring

Fairlane
Rent krasst så spelar det ingen som helst roll för vad skatten blir om man ändrar uppgifter i boyta/biytaför en väldigt stor mängd personer. Med ett taxeringsvärde över lite drygt 1,3 miljoner så har man ändå maxavgift. Inte tar man in någon som mäter om huset, sin inte ändrats, bara för att när avgiften ändå blir densamma.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Dom flesta människor skiter i det och hoppas att skatteverket också skiter i det och det är väl egentligen rätt sällsynt att skatteverket är ute och mäter upp bostäder pga regeländringarna..
Troligen är lönsamheten fullständigt noll eller rejält minus.. det kostar mer att jaga folk om 8-14 kvadratmeter än det drar in i skatt för några år bakåt i tiden..
Jag håller med om att risken för att något hemskt händer om SKV har fått felaktig uppgift är minimal. Men oavsett det så gäller att man inte ger en uppgift till en person man ämnar göra affär med som man misstänker är felaktig.

Om man själv aldrig mätt boarean och vet med sig att regler för mätning av boarea har ändrats så kan man vara rätt säker på att den gamla uppgiften som finns är felaktig. Att medvetet ge en siffra man själv har anledning att tro är falsk är ett ruttet beteende när man gör affärer med folk. Så i det läget är det mycket bättre att ärligt uppge att man inte känner till boarean, men att husets mått är ..... Tänk också på att ifall du har någon friskrivning angående måttet så syns inte denna på de platser där folk ser måttet, typ i en kolumn på Hemnet..
Sen vet jag tyvärr att folk ofta utan problem ljuger spekulanter rätt upp i ansiktet ifall de tror att de kan tjäna några kronor på det. En viss procent av befolkningen saknar helt moraliska spärrar för det. Själv skulle jag t.ex. inte funka särskilt bra som telefonförsäljare eller säljare på t.ex. Elgiganten av den anledningen. Men massor med folk har sådana jobb. Jag påstår absolut inte att min moral är perfekt. När det gäller t.ex.Skatteverket har jag inga problem att lura dem, men jag gör det inte med en privatperson som vill köpa något av mig. Kanske därför jag har sådana problem med telefonförsäljare eftersom jag vet direkt att detta är en oärlig människa som ringer och stör mig.

Vore intressant att höra mer från TS. Jag fick uppfattningen att huset var uppmätt nyligen, oklart om det var säljare eller köpare som gjort det och vilka utfästelser säljaren gjorde. Så diskussionen om gamla siffror från Skatteverket tror jag faller i just det här fallet.

P
Det kan ju faktiskt ibland även vara så att den nya mätningen säger 10 kvadrat mer än den gamla.

Antar att då köparen naturligtvis tar upp plånboken och betalar dessa kvadratmeter till säljaren...
Eftersom det anses normalt åt andra hållet..
Konstigt när "fel" bara ska ersättas åt ena hållet...

Eller var det inte lika noga då..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Huset är mätt enl SS 21054:2020.
Denna sammafattning är tydlig. uterum ingår inte.
https://gotland.se/download/18.77d939c18afea4fb126d77/1697034624544/Matbroschyr.pdf

Uterummet i fråga har singelglas i skjutdörrar och ett kanalplast tak. Det är inte klassat "vinter" och man behöver gå genom en altandörr för att komma ut. Så det är mer som en inglasad altan. Naturligtvis så skillanden inte så att arean inte finns utan att en del av boarean defacto är biarea. Biarea har ju också ett värde men lägre än boarea.

Så vad har mäklaren/säljarens svarat när du har påpekat att den angivna boarean är för stor?

För övrigt så har du väl lagt ett bud på fastigheten inklusive alla byggnader och annat som finns på marken. Så att kräva en prissänkning på 1.600.000 skulle troligen aldrig hålla i rätten.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur stor boarea och biarea har huset? Finns det tillräckligt mycket annan biarea för att det inte ska vara uppenbart att uterummet inte räknats som biarea?

P polaris78 skrev:
Det kan ju faktiskt ibland även vara så att den nya mätningen säger 10 kvadrat mer än den gamla.

Antar att då köparen naturligtvis tar upp plånboken och betalar dessa kvadratmeter till säljaren...
Eftersom det anses normalt åt andra hållet..
Konstigt när "fel" bara ska ersättas åt ena hållet...

Eller var det inte lika noga då..
Det är väl inget konstigt. Det är ju säljaren som är ansvarig för beskrivningen av objektet. Är objektet då sämre än beskrivet är det rätt givet att köparen kan ställa krav på kompensation.
Men om säljaren beskrivit objektet som lite sämre än det var så tycker du alltså att köparen ska kompensera säljaren för det. Problemet är att det är säljaren som missat, då får säljaren givetvis stå för konsekvenserna av sitt misstag. Men du kanske bara skämtade, har svårt att tro att någon skulle tycka så på riktigt.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hur stort är huset? Borde du ha förstått att boytan var fel?
Det kan vara mycket svårt för ovan husspekulant att ha någon som helst uppfattning om det sämmer el inte

P
schnyggve schnyggve skrev:
Huset är mätt enl SS 21054:2020.
Denna sammafattning är tydlig. uterum ingår inte.
[länk]

Uterummet i fråga har singelglas i skjutdörrar och ett kanalplast tak. Det är inte klassat "vinter" och man behöver gå genom en altandörr för att komma ut. Så det är mer som en inglasad altan. Naturligtvis så skillanden inte så att arean inte finns utan att en del av boarean defacto är biarea. Biarea har ju också ett värde men lägre än boarea.
Jag skulle prata med företaget som mätt och varit på plats och kollat.. Har dom nu faktiskt gjort fel så är det ett bra bevis att dom erkänner det.. och man vet hur felet uppstått osv

Den där pdf på 3 sidor är ett litet litet infoblad om ett ämne som är en hel bok att läsa, plus en massa rättsfall och ändå finns det gränsfall där små ändringar kan göra att det tippar åt ena eller andra hållet..

Att det ofta inte är så krångligt beror på att dom flesta uterum inte har nån uppvärmningskälla (åtminstone inte som är tänkt att användas mer permanent)

Att läsa dom där 3 sidorna och säga att mätföretaget har gjort fel är nog inte så sannolikt att det är hela sanningen

Det finns problem med just inglasade uterum där uppvärmningsmöjlighet i vissa fall gör ytan till boarea under vissa vilkor .att sitta här och gissa och tro är obra om du vill dra det vidare du måste vara helt 100% säker på att det är en felaktig uppgift.. bråkar du vidare och har fel och säljaren har rätt så kan ju hela problemet vända och plötsligt står du där med skadeståndsansvar för du hoppat av en husaffär utan nåt vettigt skäl.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om köparen har giltig grund för hävning ska handpenningen återbetalas.
Den riktiga boyta finns väl på lantmäteriet

Fairlane
J Jonna Andreasen-Fälth skrev:
Den riktiga boyta finns väl på lantmäteriet
Nej, där finns ett värde infört, men två identiska hus kan ha olika värden. Det kanske låter märkligt, men mätmetoder har ändrat genom åren och om ägarna till ett av husen mätt om med nya metoder så kan de få ett annat värde som de sen rapporterar in.

Ett annat problem är såklart om något förändrats, exempelvis en tillbyggnad, som inte redovisats.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett annat problem är såklart om något förändrats, exempelvis en tillbyggnad, som inte redovisats.
Ytterligare ett problem är att med tanke på hur liberala en del är att använda denna uppgift även om den troligtvis är felaktig så kan man ju misstänka att någon som vill få sitt hus att säljas för ett högre pris själv lägger till ett antal m3 när taxeringsuppgiften skickas in. Sen kan man ju hänvisa till dessa siffror som någon sorts sanning. Möjligtvis ett enkelt och relativt riskfritt sätt att tjäna några 100k.

• Gilla
MatKal123
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Ytterligare ett problem är att med tanke på hur liberala en del är att använda denna uppgift även om den troligtvis är felaktig så kan man ju misstänka att någon som vill få sitt hus att säljas för ett högre pris själv lägger till ett antal m3 när taxeringsuppgiften skickas in. Sen kan man ju hänvisa till dessa siffror som någon sorts sanning. Möjligtvis ett enkelt och relativt riskfritt sätt att tjäna några 100k.
Möjligt, men förmodligen rätt ovanligt. För den som gillar konspirationsteorier så är det nog däremot rätt vanligt. 😉

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.