32 252 läst ·
97 svar
32k läst
97 svar
Fel area upptäckt innan tillträde
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Nr 1 här är givetvi att höra med säljare och mäklare hur de vill hantera detta. Kommer de fram till ett förslag på lösning som känns värt att förhandla om så kör den vägen.
Om det inte är uppenbart att ni kan komma överens så bör du kontakta advokat eller jurist omgående.
Att ex. du bara ensidigt vägrar betala fullt pris på tillträdesdagen kan bli oerhört dyrt, det kan ge hävningsskäl för säljaren, med saftigt skadeståndskrav mot dig. Så låt en jurist ge råd om hur du kan agera vid tillträdet. Det kan kännas rimligt att om säljaren inte levererar en vara i enlighet med avtalet (mindre yta) så borde jag kunna ha rätt att betala mindre. Men det skall ses som två olika delar. Ni har ett avtal om köp där säljaren levererar ett hus. och du en summa pengar. Om det avtalet bryts (för att du inte betalar), så är det en separat fråga från att säljaren har levererat en felaktig vara till dig, och bör kompensera dig för det.
Om det inte är uppenbart att ni kan komma överens så bör du kontakta advokat eller jurist omgående.
Att ex. du bara ensidigt vägrar betala fullt pris på tillträdesdagen kan bli oerhört dyrt, det kan ge hävningsskäl för säljaren, med saftigt skadeståndskrav mot dig. Så låt en jurist ge råd om hur du kan agera vid tillträdet. Det kan kännas rimligt att om säljaren inte levererar en vara i enlighet med avtalet (mindre yta) så borde jag kunna ha rätt att betala mindre. Men det skall ses som två olika delar. Ni har ett avtal om köp där säljaren levererar ett hus. och du en summa pengar. Om det avtalet bryts (för att du inte betalar), så är det en separat fråga från att säljaren har levererat en felaktig vara till dig, och bör kompensera dig för det.
Kollar man på yttermåtten endast så behöver man ca 13x13 m byggarea för ett hus med två plan för att skillnaden i potentiell boarea diff på ca 30m² om ytterväggarna är 10 cm kontra 40 cm. Så är det ett stort hus kanske man inte ser det med blotta ögat och svårt att avgöra att bara kolla yttermått.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Säkert korrekt i sak men de behandlar tvister med mäklaren uppenbarligen. I fallet jag länkade till ovan "dömdes" mäklaren att betala tillbaka 300 ksek för ett liknande fall.H hempularen skrev:
Stora mäklarhus följer troligen utfallet från ARN.
Om man köper något som är mindre än vad det är sagts så är det nog så att man känner sig lurad. Hus värderas ju ofta till stor del av storleken, så ska man sälja huset och då uppger korrekt mått så lär ju priset bli lägre av den anledningen. Man använder ju t.o.m. kvadratmeterpriser för att jämför hus, så den verkliga ytan har bevisligen betydelse.J Johan_jo skrev:
Tänk om du köper en guldtacka och det heter att den är på 10 kg. Du tittar och känner på den och tycker det känns bra, sen när du kommer hem och kontrollväger den så upptäcker du att den väger 9 kg. Jag skulle nog se det som ett problem, men kanske inte du för du tyckte ju den var fin när du köpte den.
Om jag bara räknar på kvadratmeterpriset och drar av (vilket såklart inte är tillämpligt rakt av) så är det bara 1,6 miljoner....yonna skrev:
Det här är den viktiga första frågan som TS bör besvara. Häver TS köpet för omförhandling så finns tex. alltid risken att säljaren kommer överens med en annan budgivare.Workingclasshero skrev:
För att beräkna värdeskillnaden hade jag bett en helt annan mäklare om en värdering av skillnaden då huset enligt senare kommentar nog handlar om en ansenlig summa pengar i någon dyr region där folk faktiskt betalar delvis enligt kvadratmeter även för hus.
😮schnyggve skrev:
Det var inte lite!!
I detta fall är det värt att kolla med en fastighetsjurist även om resultatet blir rena pengar ut och inget vettigt går göra.
Enl en sabb sökning så kanske ni kan hävda skadestånd.
I 4 kap. 19 § st. 1 jordabalken (JB) stadgas att en köpare har rätt till prisavdrag eller hävning om fastigheten avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. Ett fel kan också ge köparen rätt till skadestånd, om felet beror på försummelse eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren utlovat.
https://www.familjensjurist.se/frag...ighet/skadestand-pa-grund-av-fel-i-fastighet/
Men hur det är i verkligheten med detta i just ert fall ... ingen aning, varvid jag hänvisar till fastighetsjurist
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 139 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 139 inlägg
När jag köpte mitt hus hade säljaren anlitat en mätfirma som hade inkluderat ca 30 m2 där det var mindre än 2 m i takhöjd i boarean. Innan köpet gick igenom begärde jag ut kommunens uppgifter och när det inte stämde med mäklarens uppgifter så kontaktade jag säljaren och vi kom överens om att de också skulle bekosta fiberanslutningen som egentligen inte ingick i köpet. Jag tyckte det var en okej deal, jag hade ju trots allt sett och varit inne i huset. Dvs prata med mäklare /säljare och se hur ni kan komma överens om kompensation.
Hur har felet uppkommit?
Är det ett gammalt hus som ändrats och grejats och man har en gammal uppgift från nån av alla olika mätmetoder som gällt under olika år?
På vissa köpekontrakt så har man med rader som säger ex" 180 m2 boyta men sen en rad som säger att det är en gammal uppgift och om exakt boyta enligt dagens regler är av intresse för köparen så får köparen låta mäta upp huset.."
Hur vet man att det är just uterummet som mätits och räknats in i boarea?
Exakta texter i kontrakt kan göra dag och natt skillnad om man har ett case eller inte alls
Det har ju över åren funnits olika regler för hur man mäter boarea och exakt vad som räknas bort och inte så det har ju viss betydelse för hur felet uppkommit.. att med flit lämna fel uppgift är ju sämre än att det finns en logisk förklaring.. och exakt vad man nu själv vill göra åt problemet..
Att säljaren skulle pruta 1.6 miljoner tvivlar jag på att det kommer hända då går man nog hellre vidare med en annan köpare istället..
Är det ett gammalt hus som ändrats och grejats och man har en gammal uppgift från nån av alla olika mätmetoder som gällt under olika år?
På vissa köpekontrakt så har man med rader som säger ex" 180 m2 boyta men sen en rad som säger att det är en gammal uppgift och om exakt boyta enligt dagens regler är av intresse för köparen så får köparen låta mäta upp huset.."
Hur vet man att det är just uterummet som mätits och räknats in i boarea?
Exakta texter i kontrakt kan göra dag och natt skillnad om man har ett case eller inte alls
Det har ju över åren funnits olika regler för hur man mäter boarea och exakt vad som räknas bort och inte så det har ju viss betydelse för hur felet uppkommit.. att med flit lämna fel uppgift är ju sämre än att det finns en logisk förklaring.. och exakt vad man nu själv vill göra åt problemet..
Att säljaren skulle pruta 1.6 miljoner tvivlar jag på att det kommer hända då går man nog hellre vidare med en annan köpare istället..