420 453 läst ·
5 717 svar
420k läst
5,7k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
När du installerade om, raderade du all cachad data som hörde till appen? Blir den korrupt av någon anledning kan det ställa till problem. Man brukar kunna välja typ "radera" och "radera samt ta bort all tillhörande data". Bara taget ur luften vad det heter, så hoppa nu inte på mig för det. 
Android 12 börjar bli gammalt och inga säkerhetsuppdateringar på 2,5 år. Kanske dags för en ny Xiaomi snart?
Android 12 börjar bli gammalt och inga säkerhetsuppdateringar på 2,5 år. Kanske dags för en ny Xiaomi snart?
Du tycker att en inte ens fyra år gammal telefonmodell ska bytas ut för att byggahus-appen slutat visa bilder i trådar?MultiMan skrev:
När du installerade om, raderade du all cachad data som hörde till appen? Blir den korrupt av någon anledning kan det ställa till problem. Man brukar kunna välja typ "radera" och "radera samt ta bort all tillhörande data". Bara taget ur luften vad det heter, så hoppa nu inte på mig för det.
Android 12 börjar bli gammalt och inga säkerhetsuppdateringar på 2,5 år. Kanske dags för en ny Xiaomi snart?
Telefonen är grymt bra och allt har fungerat tills fram för några dar sedan ( och jag har inte uppdaterat något).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ja, jag har raderat allt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I webbläsaren ser jag bilder normalt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I appen ser det ut såhär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Jag tycker inget mer än att det är dåligt med telefoner som inte får säkerhetsuppdateringar längre. Jag har själv haft Xiaomi. Bra telefoner! I dagens klimat är säkerhetsuppdateringar väldigt viktiga, men hur viktiga måste var och en bestämma.
Jag använder fortfarande flera gamla Huawei, men inte till något kritiskt utan mest för att testa saker med. Skulle aldrig själv haft en primär telefon som inte uppdaterats på flera år.
Jag använder fortfarande flera gamla Huawei, men inte till något kritiskt utan mest för att testa saker med. Skulle aldrig själv haft en primär telefon som inte uppdaterats på flera år.
@Dilato har uppdaterat operativsystemet?
Android 13 släpptes i augusti -22, du hat Android 12, nu är det Android 16, Android 17 förväntas släppas nu i juni/juli.
Edit:
Ja, MIUI är operativsystemet, det bygger på Android. Senaste MIUI verkar vara, V14.0.23.10.8.DEV (Mainland China) / 17 August 2023,
https://en.wikipedia.org/wiki/MIUI
Edit2:
https://www.mobil.se/nyheter/xiaomi-begraver-miui-efter-16-ar/1676878
Android 13 släpptes i augusti -22, du hat Android 12, nu är det Android 16, Android 17 förväntas släppas nu i juni/juli.
Edit:
Ja, MIUI är operativsystemet, det bygger på Android. Senaste MIUI verkar vara, V14.0.23.10.8.DEV (Mainland China) / 17 August 2023,
https://en.wikipedia.org/wiki/MIUI
Edit2:
https://www.mobil.se/nyheter/xiaomi-begraver-miui-efter-16-ar/1676878
Redigerat:
Min telefon (köpt för två månader sedan i Tanzania) verkar vara en importerad bastard, den har appar från softbank Japan som inte kan avinstalleras.MultiMan skrev:
Modellen ska kunna uppdateras till A15.
Allting annat funkar, BankID, Web, YouTube, nyhetsappar m.m.
Jag vågar inte fippla med den och installera os manuellt eller göra en factory reset just nu, det är för mycket jobb att installera om alla appar
Nu ska jag vara lite provocerande och fråga om de verkligen är så viktiga? Det måste finnas miljontals telefoner där det slarvas med säkerhetsuppdateringar. Hur många drabbas av detta? Det borde finnas massvis med skräckhistorier och även en hel del statistik och exempel där det gått fel. Finns det?MultiMan skrev:
Missförstå mig nu inte. Jag rekommenderar verkligen att man har de senaste säkerhetsuppdateringarna, få inte för er något annat.
Jag är dock nyfiken på vilken risk man i praktiken tar om man slarvar med detta. Vad är sannolikheten för att något ont händer och vad är det då som troligast händer? Och jag är inte så intresserade av teoretiska resonemang kring vad som kan hända, utan jag är nyfiken på verkliga händelser som relativt ofta händer. För finns inte sådana kan man faktiskt ifrågasätta hur viktigt det är med säkerhetsuppdateringar...
För att ytterligare försöka förklara vad jag är ute efter så rapporteras det mer eller mindre dagligen om främst äldre som blir lurade på olika "kreativa" sätt att använda sitt BankID felaktigt, lämna sina värdesaker till "polisen" eller skaffa en hel kennel med onödiga TV-abonnemang. Jag kommer inte ihåg en enda motsvarande rapport om någon som förlorat värde på grund av missbruk av en dåligt säkrad telefon. Det finns säkert, men är det en reell fara?
Det beror ju på. Sannolikheten i sig är inte intressant utan risken, som är sannolikheten gånger konsekvensen.
Tittar man lite bredare än bara telefoner så utnyttjas säkerhetshål hela tiden med konsekvenser av ransomeware mm. Att tro att telefoner skulle vara säkrare än något annat är rätt naivt.
iPhone hade till exempel sårbarheten forcidentry som gjorde det möjligt att installera spionprogrammet Pegasus utan att användaren klickade på något. Det har bekräftats utnyttjats av Apple själva t. ex.
Sannolikheten? Inte en aning.
Det är upp var och en hur man vill säkra sin information men att tro att något inte händer förr eller senare är väldigt naivt.
Tittar man lite bredare än bara telefoner så utnyttjas säkerhetshål hela tiden med konsekvenser av ransomeware mm. Att tro att telefoner skulle vara säkrare än något annat är rätt naivt.
iPhone hade till exempel sårbarheten forcidentry som gjorde det möjligt att installera spionprogrammet Pegasus utan att användaren klickade på något. Det har bekräftats utnyttjats av Apple själva t. ex.
Sannolikheten? Inte en aning.
Det är upp var och en hur man vill säkra sin information men att tro att något inte händer förr eller senare är väldigt naivt.
Jag har upptäckt att felet med bilder som inte kan visas finns även i webbläsare och jag har hittat en metod där jag kan fixa det.
Om/när det händer kan jag i webbläsaren markera bildens länk och välja "öppna i nytt fönster".
Då får jag, i det nya fönstret, följande prompt:
Efter att den verifierat, visas bilderna i originalfönstret ( efter refresh).
Jag befinner mig ju utomlands, kan det ha betydelse, har någon regel stramats upp??
I appen funkar det inte
det blir bara en svart skärm med en "broken link" icon när man klickar på länken
Jag misstänker att det i bakgrunden sker något med autenticitet som inte visas i appen.
Om/när det händer kan jag i webbläsaren markera bildens länk och välja "öppna i nytt fönster".
Då får jag, i det nya fönstret, följande prompt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att den verifierat, visas bilderna i originalfönstret ( efter refresh).
Jag befinner mig ju utomlands, kan det ha betydelse, har någon regel stramats upp??
I appen funkar det inte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det blir bara en svart skärm med en "broken link" icon när man klickar på länken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att det i bakgrunden sker något med autenticitet som inte visas i appen.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 812 inlägg
Så ..Per Eskilsson skrev:
If logged in
Then skip stupid check for viewing pictures
Endif
Men ni är inte ensamma
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför man inte ska kunna läsa reglerna om man är utomlands fattat inte jag...
Multitude bank där jag har massa pengar
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 812 inlägg
