M maria01 skrev:
hur bytter man till dark mode
Man väljer det i webläsaren.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Samma sak gäller eg "light mode" också ju.. vissa färger syns sämre än andra (mot bakgrunder/menyer osv).

Får jag fråga varför du gillar dark mode? generellt alltså :)
Bekvämare för ögat? energisparning på dina enheter?

Jag blev jätteglad när det introducerades.. (väntade spänt på att det skulle komma in iPhone/iPad/Mac världen när de började prata om det).. för jag är ganska ljuskänslig, så jag tänkte det skulle vara perfekt (jag gjorde ju oftast mina skärmar mörka osv iaf).

Men det blev inte riktigt som jag föreställt mig (tyckte det blev jobbigare av någon outgrundlig anledning jag inte kunde sätta fingret på), jag hade det bara en vecka sedan ställde jag om alla enheter igen 🤔😳
Jag har önskat dark mode länge. Använder det mycket på kvällarna, tycker det är mycket bekvämare för ögonen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
I Firefox får man installera ett tillägg så man kan tvinga fram dar mode även på sidor som inte tillåter det (Byggahus.se t ex). Varför har byggahus ens bestämt att jag inte ska få köra dark mode i min webläsare?

Snigla Snigla skrev:
Får jag fråga varför du gillar dark mode? generellt alltså :)
Bekvämare för ögat? energisparning på dina enheter?
Absolut!
Jag gillar det på kvällen främst, när det är mörkt i omgivningen, men till viss del även annars.
En fördel jag verkligen gillar är att skärmen inte behöver lysa upp så förbannat, exempelvis när någon ligger och sover bredvid.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jag har min mobil på mörkt läge och läser på byggahus via den, funkar finfint! (Använder ej appen)

Kör mörkt läge på alla program i datorn där det går typ outlook/word/Excel osv, tycker det är så otroligt mycket skönare för ögonen än en stor blaffig vit ruta som nästan bländar.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Är verkligen dark mode viktigare än att kunna använda olika färger i inlägg?
Varken "dark mode" eller färgade bokstäver tillför ökad läslighet, tycker jag. Eventuellt är jag mer för färgade bokstäver än dark mode, men den som färglägger sina bokstäver bör tänka efter noga. Vissa kombinationer av färg på bokstäver och färg på bakgrund är mycket svårlästa för en del personer.

Screenshot 2026-06-29 at 17.22.32.png

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eventuellt är jag mer för färgade bokstäver än dark mode, men den som färglägger sina bokstäver bör tänka efter noga.
Snart 40 tusen inlägg och jag hade inte ens noterat att det funnits ett supportat sätt för färgad text. 😳 Inget jag saknar med andra ord. 😀

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag gillar att forumet är så oerhört textdrivet. Skulle gärna se att det gick att få ännu lite större text i iphoneappen då ögonen i synnerhet på morgonen är lite för trötta för att orka med utan glasögon annars.

Av motsvarande skäl tycker jag att dark mode är rimligt att prioritera framför färger. Det ger läsaren valmöjligheter hur texten ska tas emot snarare än skribenten att formatera.

Jag fattar att det är tråkigt för vissa. Själv tyckercjag att det är ”illa nog” när någon insisterar på att skriva fetstilt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Av motsvarande skäl tycker jag att dark mode är rimligt att prioritera framför färger. Det ger läsaren valmöjligheter hur texten ska tas emot snarare än skribenten att formatera.
Det är ju enkelt att få dark mode via en inställning i webläsare.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är därför markup är att föredra framför typsättning och layout.
emfas<det här är viktigt>
ger läsaren mycket större kontroll än
det här är viktigt
eller
det här är viktigt

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju enkelt att få dark mode via en inställning i webläsare.
Ja, fast det hjälper ju inte oss som använder appen.

Men min poäng var dock inte att jag bryr mig om just dark mode, utan att jag tycker att det är rimligt att ta bort skribenters påverkan på färgval.

P pmd skrev:
Det är därför markup är att föredra framför typsättning och layout.
Ja, fast vi pratar om en konsumentsida. Det är ju inte som om var och en kommer sätta sina egna mallar för hur strukturerad data ska läsas, så att det finns en layout är i sig inte dåligt.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Färgknappen har tyvärr fått stryka på foten till fördel för den kommande darkmode-uppdateringen som är nära förestående.
Jag använder ofta en annan textfärg för att markera att en viss text jag lägger in inte är min egen. Visst skulle jag kunna lägga in texten som ett citat istället, men det känns inte riktigt som rätt format för den typen av innehåll. Om möjligheten till färgval försvinner permanent skulle jag istället vilja se något annat sätt att enkelt accentuera ett textstycke.
Det är ju oftast inte färgerna i sig man är ute efter, utan bara att kunna göra en del av texten lite avvikande från resten...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.