417 865 läst ·
5 681 svar
418k läst
5,7k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Administrator
· Skåne
· 6 789 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 789 inlägg
Jag läste och skrev fel.P PappasHammare skrev:
Prova att gå in i inställningar > Lösenord… > Redigera > Ange lösenord > Inaktivera (Verifikationskod via app) > Bekräfta > Aktivera > Ta bort det gamla i Authenticator > +-tecknet i Authenticator > Scanna QR-kod > Ange kod
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 402 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 402 inlägg
Tack...Per Eskilsson skrev:
Under de senaste 180 dagarna har jag skaffat ny telefon.
MInns inte om jag behövde göra något då.. Tror ByggaHus kontot fanns kvar efter jag installerat Auth appen igen
Administrator
· Skåne
· 6 789 inlägg
Vi har förbättrat sökfunktionen i tysthet.Nötegårdsgubben skrev:
En nyhet som vi inte berättat om är att du kan göra en exakt sökning genom att sätta fnuttar ("sökfras") runt sökbegreppet. Det kan vara värt att testa för att få mer exakta träffar.
Sedan har vi skapat ett avancerat sökformulär där man kan söka i rubriker, ange författare, tidsperiod, delforum och sortering.
@Mikael_L kanske vill komma till något specifikt inlägg snabbt genom att söka på "mikael_l ajn" eller använda det avancerade sökformuläret för att komma till ett annat inlägg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan kan vi också boosta vissa sökresultat. Testa gärna söka på "tanzania", "katt", "öl", "humor", "verktygstips", "stigens" eller "verktstadstråd" så förstår du hur jag menar. Och säg till om jag ska boosta något.
Ytterligera några småförbättringar är att du kan välja om du vill söka på hela sajten, enbart i tråden du befinner dig i eller i delforumet.
Och när du sorterar på datum så får du direktlänkar till inläggen för att du ska få behöva göra så få klick som möjligt.
Logga in
Skapa konto
En svaghet med sökfunktionen är att den idag inte klarar av felstavningar, synonymer, operatorer som AND, OR och minus. En annan utmaning är att vi inte alltid är nöjda med relevansordningen.
Jag har noterat att sökresultatet blir bättre, men inte utforskat hur bra.
En annan iakttagelse är att Googles search AI-läge ibland gör "AI sammanfattningar" där den länkar inlägg från @Bo.Siltberg som källa.
Vet inte om det beror på mina preferenser, att jag googlat in på byggahus.se många gånger, eller om det är ett AI fenomen?
🤔
En annan iakttagelse är att Googles search AI-läge ibland gör "AI sammanfattningar" där den länkar inlägg från @Bo.Siltberg som källa.
Vet inte om det beror på mina preferenser, att jag googlat in på byggahus.se många gånger, eller om det är ett AI fenomen?
🤔
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Allt som skrivs på internet är väl fakta... 
Vad är det där boosta? Är det att ni väljer vilka resultat som ska visar på andra grunder än hur väl de passar mina sökord så är det i mitt tycke inte bra. Kommersiella eller redaktionella.Per Eskilsson skrev:
Vi har förbättrat sökfunktionen i tysthet.
En nyhet som vi inte berättat om är att du kan göra en exakt sökning genom att sätta fnuttar ("sökfras") runt sökbegreppet. Det kan vara värt att testa för att få mer exakta träffar.
Sedan har vi skapat ett avancerat sökformulär där man kan söka i rubriker, ange författare, tidsperiod, delforum och sortering.
@Mikael_L kanske vill komma till något specifikt inlägg snabbt genom att söka på "mikael_l ajn" eller använda det avancerade sökformuläret för att komma till ett annat inlägg?
[bild][bild][bild]
Sedan kan vi också boosta vissa sökresultat. Testa gärna söka på "tanzania", "katt", "öl", "humor", "verktygstips", "stigens" eller "verktstadstråd" så förstår du hur jag menar. Och säg till om jag ska boosta något.
Ytterligera några småförbättringar är att du kan välja om du vill söka på hela sajten, enbart i tråden du befinner dig i eller i delforumet.
[bild]
Och när du sorterar på datum så får du direktlänkar till inläggen för att du ska få behöva göra så få klick som möjligt.
[bild]
En svaghet med sökfunktionen är att den idag inte klarar av felstavningar, synonymer, operatorer som AND, OR och minus. En annan utmaning är att vi inte alltid är nöjda med relevansordningen.
Sökning i forum föredrar jag att det sökt objektivt, att det är uppenbart vinklade svar när jag googlar, shoppar eller söker hotellrum för att sälja det sajten tjänar mest på kan jag köpa. Men när man söker information ska det inte vinklas beroende på hur mkt någon kan tjäna på det. I forum, för ägaren lever på medlemmarnas bidrag, bör man hålla detta strikt anser jag. Framförallt om man har hög svansföring om "på konsumentens sida"
Leder bara till likriktning och vinstjakt.
Visst , många är säkert ute efter humortråden men man styrs bort från alla andra trådar med humor som kunde varit bättre .
Nja, 🙄. Enligt AI så är tex inte lagtexter om byggregler inte fakta eller någon "sanning" för byggregler övetrumfas av tolkningar och missuppfattningar påb kunmunetnas hemsidor.Bo.Siltberg skrev:
Så i AI världen, så kan sanning publicerad på webben ignoreras om annan felaktig info, tex på kommunens byggsidor har flera förekomster.
🤷♂️
Administrator
· Skåne
· 6 789 inlägg
Att vi kan boosta betyder bara att vi kan tilldela specifika forumtrådar, delforum, tester, artiklar, jämförelser, ämnen och tjänster högre pagerank än vad vår sökalgoritm lyckas med.Tomtom79 skrev:
Vad är det där boosta? Är det att ni väljer vilka resultat som ska visar på andra grunder än hur väl de passar mina sökord så är det i mitt tycke inte bra. Kommersiella eller redaktionella.
Sökning i forum föredrar jag att det sökt objektivt, att det är uppenbart vinklade svar när jag googlar, shoppar eller söker hotellrum för att sälja det sajten tjänar mest på kan jag köpa. Men när man söker information ska det inte vinklas beroende på hur mkt någon kan tjäna på det. I forum, för ägaren lever på medlemmarnas bidrag, bör man hålla detta strikt anser jag. Framförallt om man har hög svansföring om "på konsumentens sida"
Leder bara till likriktning och vinstjakt.
Visst , många är säkert ute efter humortråden men man styrs bort från alla andra trådar med humor som kunde varit bättre .
En utmaning som vi har är att tunt innehåll, kortare och nyare inlägg tyvärr ofta syns högre upp än tyngre (mer relevant) i vår relevanssökning.
Idag sorterar vi sökresultatet i relevansordning som default när man söker i den globala sökfunktionen högst upp. Men om man istället söker i en forumtråd eller i ett delforum så är defaultsorteringen efter datum.
Säg gärna till om du tycker att någon sökning inte verkar fungera som tänkt.
Om vi till exempel inte hade boostat spisbibeln så hade Bo Siltbergs förnämliga "Spisbibel" inte dykt upp förrän på sidan 2, och de allra flesta går inte dit.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det går att stänga av AI i Googlesökningar genom att använda denna sök-URL:blackarrow skrev:
https://www.google.com/search?udm=14&q=%s
Kanske bra att märka sådana boostade trådar då? Vanligt att det är märkt vilka som är "rekommenderade", sponsrade, nålade eller liknande.Per Eskilsson skrev:
Att vi kan boosta betyder bara att vi kan tilldela specifika forumtrådar, delforum, tester, artiklar, jämförelser, ämnen och tjänster högre pagerank än vad vår sökalgoritm lyckas med.
En utmaning som vi har är att tunt innehåll, kortare och nyare inlägg tyvärr ofta syns högre upp än tyngre (mer relevant) i vår relevanssökning.
Idag sorterar vi sökresultatet i relevansordning som default när man söker i den globala sökfunktionen högst upp. Men om man istället söker i en forumtråd eller i ett delforum så är defaultsorteringen efter datum.
Säg gärna till om du tycker att någon sökning inte verkar fungera som tänkt.
Om vi till exempel inte hade boostat spisbibeln så hade Bo Siltbergs förnämliga "Spisbibel" inte dykt upp förrän på sidan 2, och de allra flesta går inte dit.
[bild]
Klicka här för att svara