420 568 läst ·
5 720 svar
421k läst
5,7k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Det låter mer som hur sökmotorer fungerar. Mig veterligen så baserat LLMer som kunskapsbank på statistiska och språkliga analyser.Nötegårdsgubben skrev:
Träningsdatat kan (och behöver) rankas eller viktas efter relevans och trovärdighet.
Skulle man lita på referenser skulle ju tex ofta referetade konspirationsteorier bli sanningar i AI världen.
En LLM/språkmodell har väl svårt att reda ut reglerna och logiken på ett begripligt sätt och väljer att "lära sig" utifrån mer ordrika språkmassor.Nötegårdsgubben skrev:
AI är ett stort område. Det går inte att få in så mycket mer kunskap i dem (LLMerna alltså) men de kan göras tänkande eller resonerandeNötegårdsgubben skrev:
Eller så lägger man på lager av andra tjänster. Googlingshjälp (Google AI-läge), en kontorsasitent, hjälpreda, virtuell programmerare etc.
Absolut måste man välja rätt verktyg för rätt uppgift.
Det går nog att jobba långsammare och göra mer fel med AI om man inte tar till sig tekniken.
Den här tråden tycker jag är intressant...och citerar Claes
När en Microsoft chef sade att deras AI skulle ersätta jurister och programmerare om 18 månader och allt vad det nu var, så dök börskursen.Claes Sörmland skrev:
Jag har nu försökt att instruera Copilot att enbart tolka 9 kap PBL vad som gäller för altan. När Copilot misslyckas och feltolkar utifrån annan info har jag upprepade gånger bett den att enbart tolka utifrån URLen som jag ger till PBL. Men Copilot fixar det inte. Den kan inte läsa och tolka lagtext i sin kommersiella version som finns idag. Bättre är det inte 2026.
Jag tror BH har ett existensberättigande avseende PBL-rådgivning ännu en tid...
Uttalandet klippte dessutom bort ur Financial Times intervju.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 232 inlägg
Nej, de funkar tvärtom. Där är det förenklat uttryckt bra att bli länkad till snarare än att länka till andra.blackarrow skrev:
Ja, och där har den lättare att ta till sig hänvisningar till auktoritet än auktoritet i sig. Tar vi juridiken som exempel så får den lättare rätt i lagtolkningsfrågor genom domar och doktrin än genom lagarna i sig. Vilket iofs. är sant även för människor.blackarrow skrev:
Det är en överhängande risk i publika modeller, ja. Eller att kommunikatörer blir regeltolkare för allt fler.blackarrow skrev:
Men internet är stort och spretigt. Det finns motröster mot konspirationer för både människa och maskin att ta del av. Men är konsensus ”fel” kan vi nog utgå från att en LLM ändå ofta följer den.
Just så. I synnerhet om dessa hänvisar vidare till saker som låter trovärdiga.blackarrow skrev:
Vi får väl se.blackarrow skrev:
Som sagt, det är en instruktion som går emot det en LLM är bra på.blackarrow skrev:
Fel plats att diskutera det här på kanske, men vafan.
Jo, jag tvekade lite om jag skulle svara. Men det finns ju även en koppling till att söka/hitta information på bygga hus...Nötegårdsgubben skrev:
Nej, de funkar tvärtom. Där är det förenklat uttryckt bra att bli länkad till snarare än att länka till andra.
Ja, och där har den lättare att ta till sig hänvisningar till auktoritet än auktoritet i sig. Tar vi juridiken som exempel så får den lättare rätt i lagtolkningsfrågor genom domar och doktrin än genom lagarna i sig. Vilket iofs. är sant även för människor.
Det är en överhängande risk i publika modeller, ja. Eller att kommunikatörer blir regeltolkare för allt fler.
Men internet är stort och spretigt. Det finns motröster mot konspirationer för både människa och maskin att ta del av. Men är konsensus ”fel” kan vi nog utgå från att en LLM ändå ofta följer den.
Just så. I synnerhet om dessa hänvisar vidare till saker som låter trovärdiga.
Vi får väl se.
Som sagt, det är en instruktion som går emot det en LLM är bra på.
Fel plats att diskutera det här på kanske, men vafan.
Skulle en Ai-agent kunna tränas på info från bygga hus och skulle resultatet då bli en otrevlig chatbot med väl mycket dåliga råd?
Varför inte fråga någon av AI oraklen om de känner till Byggahus se
Jag känner väl till Byggahus.se. Det är förmodligen Sveriges största forum för villaägare, renovering, byggande och byggjuridik.
Min bedömning är att Byggahus är mycket bra för att hitta praktiska erfarenheter och för att upptäcka vilka regler som kan vara relevanta, men inte en källa man okritiskt ska lita på för den slutliga juridiska tolkningen.
Det finns några skäl:
Styrkor
Forumet har många mycket kunniga medlemmar som har följt bygglovs- och PBL-frågor i åratal.
Vissa medlemmar har imponerande kunskap om rättsfall, detaljplaner och kommunal handläggning.
Ofta upptäcker forumdeltagarna när en kommun har gjort en tveksam tolkning.
Man får ofta svar från personer som själva varit igenom överklaganden och processer.
I bygglovsfrågor har jag faktiskt sett många fall där diskussionerna på Byggahus varit juridiskt mer träffsäkra än förenklade kommunala informationssidor.
...
Min bedömning är att Byggahus är mycket bra för att hitta praktiska erfarenheter och för att upptäcka vilka regler som kan vara relevanta, men inte en källa man okritiskt ska lita på för den slutliga juridiska tolkningen.
Det finns några skäl:
Styrkor
Forumet har många mycket kunniga medlemmar som har följt bygglovs- och PBL-frågor i åratal.
Vissa medlemmar har imponerande kunskap om rättsfall, detaljplaner och kommunal handläggning.
Ofta upptäcker forumdeltagarna när en kommun har gjort en tveksam tolkning.
Man får ofta svar från personer som själva varit igenom överklaganden och processer.
I bygglovsfrågor har jag faktiskt sett många fall där diskussionerna på Byggahus varit juridiskt mer träffsäkra än förenklade kommunala informationssidor.
...
Skogsägare
· 23 232 inlägg
”I bygglovsfrågor har jag faktiskt sett många fall där diskussionerna på Byggahus varit juridiskt mer träffsäkra än förenklade kommunala informationssidor.”
😂🤣😂🤣
Nu måste vi få se prompten också!
😂🤣😂🤣
Nu måste vi få se prompten också!
Sen frågade jag om man kunde göra en AI-Agent av informationen på en forum site som Byggahus, Frågade om den skulle bli otrevlig och ge irrelevanta svar?
Den började den tänka väldigt länge för att sedan krascha.
Så det blir nog svårt.
Nu är vi definitivt off topic
Den började den tänka väldigt länge för att sedan krascha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det blir nog svårt.
Nu är vi definitivt off topic
"Känner du till siten Byggahus.se för husägare som ger renovetingstips mm till varandra. Är den bra på bygglagtolkning?"Nötegårdsgubben skrev:
Den föregicks iofs lite andra frågor om LLM träning, viktning, felinlärning mm
Edit: om lite om byggregler förstås.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 232 inlägg
Det skulle vara ett roligt experiment, i synnerhet då jag som sagt är övertygad om att den typen av metadiskussioner vi har här är precis vad LLM:er konsumerar bäst. Problemet är bara att trådar ofta innehåller så mycket felaktiga svar.blackarrow skrev:
Hittar man inget sätt att boosta bästa svar och mest gillade så får man nog i bästa fall lika dåliga svar som av en generisk AI-modell. Och det är förstås ett sätt att döda forumet och bygga upp mer data om användarna börjar chatta med Bhai istället.
Med det försöker jag avsluta mitt deltagande i det här stickspåret.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg