ClasseClas
Tokslut Tokslut skrev:
Min gen4 iPad från 2010 som svullnade upp nu i vintras kunde jag inte installera nya saker på sedan flera år pga. ålder, IOSen stödde helt enkelt inte det. Hur lyckas du hålla en telefon igång är min fråga? Det logiska är väl kanske att de gör mer för telefonmjukvaran skall fungera då det sålts bra många fler av dom kanske🤔
Jag har en Ipad air från 2015 med 16GB minne totalt. Den rymmer inte mer än IOS + webbläsaren numera. Byggahus funkar felfritt på den med Duckduckgo som webbläsare.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Grävde fram min 12 år gamla Nexus 5 m. Android 6.0.1 från elektronikkyrkogården och installerade samtliga tillgängliga uppdateringar (vilket tog en evighet).
Surfade sen in på BH och skrev det här inlägget, det går ganska segt men förövrigt ser det precis ut som vanligt.
Chrome 106.0.5249.126

Unikt namn
findus42 findus42 skrev:
På luren har jag Safari som jag undviker att uppdatera då det inte går att göra utan att uppdatera hela luren; vilket i princip aldrig gör något bättre. Chrome via app som jag kan uppdatera.
Min uppfattning är att alla browsers i Ajfone använder safari under huven.
Så om Chrome uppdateras och "förutsätter" att nyare Safari finns kan det säkert bli konstigheter.

Om du uppdaterar telefonen (och safari) till senaste version är chanserna större att det funkar bra.

Men det var länge sen jag läste mig på om apple, så deras ovija att släppa in andra browsers kan ha ändrats.

BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Min uppfattning är att alla browsers i Ajfone använder safari under huven.
Så om Chrome uppdateras och "förutsätter" att nyare Safari finns kan det säkert bli konstigheter.

Om du uppdaterar telefonen (och safari) till senaste version är chanserna större att det funkar bra.

Men det var länge sen jag läste mig på om apple, så deras ovija att släppa in andra browsers kan ha ändrats.
Det verkar fortfarande gälla enligt det här:
"But due to Apple’s rules, every browser on iOS must use WebKit, the same engine Safari uses."
  • "Chrome on iPhone is Safari in disguise, just with Google’s interface.
  • No real Chrome features like the full V8 JavaScript engine.
  • Performance is identical to Safari—not faster, not smoother."
https://news-nest.com/2025/12/09/wh...ce-before-using-google-chrome-on-your-iphone/
https://forestvpn.com/en/blog/web-browsing/is-chrome-on-ios-actually-safari/

• Wow
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@Per Eskilsson

På jobbet i dag. Svarar från dator. Urgammal Win med Edge. Fungerar på den.

Min lur: Iphone 6s
Modellnr MN112QN/A
Kört några år med Iphone 11. avskyvärd. Glas runtom och inga knappar. Hopplös med inställningar. Allt tog längre tid med den. Gick tillbaka t 6s efter att ha kastat elvan i sjön...

Javaskript aktivt och har alltid varit det.

Januari 2026 började Youtube dubbas till Tyska. Valt Engelska som språk på luren.

Tålde inte Tyskan så, tog hem Chrome för Youtube. Löste det problemet.
För några veckor sedan ha Byggahus gradvis slutat att fungera. 24 mars kunde jag skriva ett inlägg senast på luren.

mvh Findus
Jag kan kolla om jag har en modernare iphone än en iphone 11 liggandes i en byrålda. I sånt fall skulle jag kunna skicka den till dig. Men bara om du tror att du kan tänka dig använda den.

Själv har jag en iphone 16 Pro och jag tycker att alla iphones från och med iphone 12 är okej och iphone 14 bra.

• Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det kan jag köpa, men jag tror verkligen inte att det är fallet, och även om det var det skulle det inte förklara att det sker i appen.
Och jag behöver inte logga in igen, jag är fortsatt inloggad hela tiden.

Tycker för övrigt att det är rätt tydligt om man surfar privat eller inte:
[bild]
Ikväll igen. Appen, ajfån, fortfarande inloggad. Alltså ca 2 dagar sedan jag senast fick svara på frågan om kakor. Även då var det ajfån appen det handlade om.
Cookies popup på en smartphone-app med information om användardata och två knappar: "Acceptera" och "Inställningar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tveksamt tveksamt skrev:
Ikväll igen. Appen, ajfån, fortfarande inloggad. Alltså ca 2 dagar sedan jag senast fick svara på frågan om kakor. Även då var det ajfån appen det handlade om.
[bild]
Och igen när jag öppnar appen på plattan två timmar senare.. Fortfarande inloggad, iPad, appen.

tveksamt tveksamt skrev:
Själv stör jag mig på att jag har börjat få frågan om kakor mest hela tiden.
Även fast jag använder samma enhet (min mobil exempelvis) kan jag få frågan om kakor och mina preferenser för dessa flera gånger i veckan..
Vi tror att vi har hittat orsaken till felet och hoppas kunna släppa en buggfix under morgondagen. Om allt går som planerat kommer följande åtgärdas.

1. Fix så att "Citera" visas på markerad text och därmed inte krockar med kontextmenyn
2. Buggfix som gör att cookievarningen inte dyker upp igen var 48h timma

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Buggfix som gör att cookievarningen inte dyker upp igen var 48h timma
Kanske ointressant men jag får aldrig dessa frågor. Varken på dator eller med app på såväl iOS som Android

Alfredo Alfredo skrev:
Kanske ointressant men jag får aldrig dessa frågor. Varken på dator eller med app på såväl iOS som Android
Typiskt. Inte ens när det går fel får du vara med.

• Haha
  • Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
1. Fix så att "Citera" visas på markerad text och därmed inte krockar med kontextmenyn
🙏

Alfredo Alfredo skrev:
Du är ju inne 24/7 så det finns väl ingen chans att detta dyker upp för dig…. Själv har jag fått förfrågan två gånger på mobilen den senaste tiden.

R roli skrev:
Du är ju inne 24/7 så det finns väl ingen chans att detta dyker upp för dig…. Själv har jag fått förfrågan två gånger på mobilen den senaste tiden.
Ja kanske finns det en koppling till hur ofta man använder forumet och då hoppas jag att min kommentar kan ge ett litet bidrag till felsökningen. 😀 Sen fick jag faktiskt frågan idag i appen på iOS så riktigt så enkelt är det tydligen inte...

Alfredo Alfredo skrev:
Ja kanske finns det en koppling till hur ofta man använder forumet och då hoppas jag att min kommentar kan ge ett litet bidrag till felsökningen. 😀 Sen fick jag faktiskt frågan idag i appen på iOS så riktigt så enkelt är det tydligen inte...
Fick den också idag igen.. 🤥

Fix så att "Citera" visas på markerad text och därmed inte krockar med kontextmenyn
Tog mig på riktigt tre försök att se det. Vanans makt är stor, eller så är det koffeinbrist. Blir bra det där. 👍☕️

Skärmbild av en diskussionstråd på ett forum med kommentarer om app-buggar och cookievarningar. Text är markerad för att citera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.