Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Chrome har slutat stödja möjligheten att inaktivera javascript i mobiler
Fast @findus42 använder senaste Chrome:
findus42 findus42 skrev:
I absolut senaste versionen av Chromeapp på Iphone är Byggahus onavigerbar för mig.

Jag misstänker att han har inaktiverat javascript (eller kanske använder ett tillägg i Chrome som inaktiverar javascript) och att han sedan uppgraderat sitt operativ och sin Chrome app men att javascriptet fortfarande är inaktiverat (och kanske inte så enkelt går att aktivera).

Jag misstänker att han har inaktiverat javascript
Då kanske ett bra råd till @findus42 kan vara att helt avinstallera Chrome, kanske starta om telefonen, och därefter installera om Chrome på nytt?

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ja, jag försöker bara förstå vad orsaken till problemet är (och hur vanligt felet är).

Det är inte säkert att felet dök just nu utan har funnits ett tag men ingen har upptäckt eller rapporterat det. Kanske var det länge sedan han uppdaterade operativet i iphone innan denna uppdatering?

Första reaktionen är att hans mobil är "för gammal". Men en äldre mobil innebär normalt långsammare svarstiden, inte avsaknad av funktionalitet, vilket inaktivering av javascript gör.

Själv stör jag mig på att jag har börjat få frågan om kakor mest hela tiden.
Även fast jag använder samma enhet (min mobil exempelvis) kan jag få frågan om kakor och mina preferenser för dessa flera gånger i veckan..

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Kör du webbläsaren i "inkognito"/"privat"?
Gör du det så sparas inga kokor på enheten.

Demmpa Demmpa skrev:
Kör du webbläsaren i "inkognito"/"privat"?
Gör du det så sparas inga kokor på enheten.
I telefonen kör jag (nästan) uteslutande med appen.
Men jag upplever liknande på plattan (app) och två olika datorer. Ingen där inkognito/privat används (till just detta).

tveksamt tveksamt skrev:
Själv stör jag mig på att jag har börjat få frågan om kakor mest hela tiden.
Även fast jag använder samma enhet (min mobil exempelvis) kan jag få frågan om kakor och mina preferenser för dessa flera gånger i veckan..
Det är jättelätt att man råkat börja surfa i privat läge och sedan fortsatt göra det. Det har blivit ännu vanligare sedan senaste ios-uppdateringarna (tyvärr).

Senast igår beklagade min bättre hälft att hon hela tiden måste logga in på sajten x och y. När jag kollade över hennes axel så såg jag att hon råkat börja surfa inkognito och när hon växlade över till vanligt läge så funkade allt igen.

Det är bra att Apple värnar om vår integritet men det är dåligt om de ger oss en sämre användarupplevelse.

Här är det enklare att starta en ny privat flik än något annat på grund av närhet, upplevd klickyta, ordval och val av ikon.

• Meny med alternativen "Ny flik" och "Ny privat flik" markerade i grönt och rött, med bokmärkes- och delningsalternativ synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är jättelätt att man råkat börja surfa i privat läge och sedan fortsatt göra det. Det har blivit ännu vanligare sedan senaste ios-uppdateringarna (tyvärr).

Senast igår beklagade min bättre hälft att hon hela tiden måste logga in på sajten x och y. När jag kollade över hennes axel så såg jag att hon råkat börja surfa inkognito och när hon växlade över till vanligt läge så funkade allt igen.

Det är bra att Apple värnar om vår integritet men det är dåligt om de ger oss en sämre användarupplevelse.

Här är det enklare att starta en ny privat flik än något annat på grund av närhet, upplevd klickyta, ordval och val av ikon.
Det kan jag köpa, men jag tror verkligen inte att det är fallet, och även om det var det skulle det inte förklara att det sker i appen.
Och jag behöver inte logga in igen, jag är fortsatt inloggad hela tiden.

Tycker för övrigt att det är rätt tydligt om man surfar privat eller inte:
Webbläsarens gränssnitt visar att privat surfning är aktiverad med 8 öppna flikar, samt exempel på webbsidor relaterade till skidutrustning och skolmåltider.

@Per Eskilsson

På jobbet i dag. Svarar från dator. Urgammal Win med Edge. Fungerar på den.

Min lur: Iphone 6s
Modellnr MN112QN/A
Kört några år med Iphone 11. avskyvärd. Glas runtom och inga knappar. Hopplös med inställningar. Allt tog längre tid med den. Gick tillbaka t 6s efter att ha kastat elvan i sjön...

Javaskript aktivt och har alltid varit det.

Januari 2026 började Youtube dubbas till Tyska. Valt Engelska som språk på luren.

Tålde inte Tyskan så, tog hem Chrome för Youtube. Löste det problemet.
För några veckor sedan ha Byggahus gradvis slutat att fungera. 24 mars kunde jag skriva ett inlägg senast på luren.

mvh Findus

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Frågan är väl om det är rimligt att förvänta sig att allt ska fungera på en telefon som lanserades för över tio år sedan. Jag förstår mig verkligen inte på de som byter lur varje år men samtidigt får man kanske inse att det finns en gräns när bäst före är passerat.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
DEt är rimligt att en vanlig webbläsare fungerar. Även på 6s. Den går att uppdatera. Har G4.
Byggahus fungerade för en månad sedan. Min fråga är för att reda ut om det har gjorts förändringar specifikt på Byggahus.
Luren fungerar på andra sajter.

Att sökningar suger har ju inte med webbläsaren att göra. Det är en feature för att leda till sponsrade träffar. Säkert också AI assistans som försöker ge mig vad jag redan är uttråkad av.

Hälsar Findus

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det är rimligt att en vanlig webbläsare fungerar. Även på 6s.
Det kan man tycka. Man kan också tycka att det är rimligt att en över tio år gammal telefon är rätt oanvändbar idag.

Personligen hamnar nog mitt tyckande någonstans mittemellan...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Min gen4 iPad från 2010 som svullnade upp nu i vintras kunde jag inte installera nya saker på sedan flera år pga. ålder, IOSen stödde helt enkelt inte det. Hur lyckas du hålla en telefon igång är min fråga? Det logiska är väl kanske att de gör mer för telefonmjukvaran skall fungera då det sålts bra många fler av dom kanske🤔

findus42 findus42 skrev:
...
Sista iOS som du kan ha är 15.8.7 som släpptes 11 mars 2026 efter upptäckt av allvarlig säkerhetslucka, även 15.8.6 släpptes för att täppa säkerhetsluckor, 26 januari 2026.
https://support.apple.com/sv-se/100100
Apple underhåller normalt bara de två senaste iOS alltså iOS 18 & 26.

Bli säker-podden, Nikka Systems Sverige, 21:44 in i podden,

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.