Snigla Snigla skrev:
Tredje gången jag stötte på ”problemet” igår.. och tänkte fråga om det bara var jag / min mobil..

(Använder webbsidan)

De senaste gångerna när jag använt mobilen för att skicka upp några inlägg.. så har jag inte kunnat ”formatera” texten.. med färger, fetstil osv.

Den menyraden har varit grå / stängd (alltså, jag ser den.. men går inte att klicka på grejerna).

Inga sådana problem på dator eller iPad !

🤔
Har du provat att klicka på knappen som aktiverar formateringsfunktionerna?


Textredigeringsfält på forum med ikon för formateringsfunktion markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Efter:

En bild av en inläggsruta på ett diskussionsforum där man kan skriva svar, inklusive knappar för formatering och filuppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tredje gången jag stötte på ”problemet” igår.. och tänkte fråga om det bara var jag / min mobil..

(Använder webbsidan)

De senaste gångerna när jag använt mobilen för att skicka upp några inlägg.. så har jag inte kunnat ”formatera” texten.. med färger, fetstil osv.

Den menyraden har varit grå / stängd (alltså, jag ser den.. men går inte att klicka på grejerna).

Inga sådana problem på dator eller iPad !

🤔
Såg samma häromdagen och verkar vara lika fortfarande.
Android och app.

[Edit]

Det var det som useless ovan tipsar om som jag bommat mao. 😇
 
Jag fattar inte ens varför den knappen finns...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag fattar inte ens varför den knappen finns...
Jag tycker den knappen är jättebra, med att den har minne...
Om någon tryckt på den av misstag och inte känner till funktionen, så blir det jobbigt eftersom om man stänger editorn (med krysset uppe till höger) och öppnar editorn på nytt så den fortfarande aktiv.
 
Snigla Snigla skrev:
Inga sådana problem på dator eller iPad !
Inställningen sparas idag lokalt i din enhet i din webbläsare.

Det är därför det kan se olika ut i din mobil, i din dator, i din surfplatta eller i appen. Detta är ibland förvirrande.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag fattar inte ens varför den knappen finns...
Det gör det om inte annat lättare att editera citat, i synnerhet om man råkat få in dem i fel ordning eller delat upp dem fel.

Om det finns någon nytta med att ha kodläget som grundinställning låter jag vara osagt. För de allra flesta vore det nog bra att alltid börja i presentationsläget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det finns någon nytta med att ha kodläget som grundinställning låter jag vara osagt. För de allra flesta vore det nog bra att alltid börja i presentationsläget.
Kodläget ska inte vara grundinställningen. Däremot tror jag att "visa ej knapprad"-läget (det som syns om du klickar på bokstaven A nere i vänstra hörnet) är default.

Anledningen till att vi valt att göra så är att vi vill förenkla för newbies, så att de ser färre alternativ, inspirerade av andra system som messenger, youtube, teams, skype, google chat, facebook, instagram och inte upplever systemet som krångligt. Om det är rätt eller fel val kan man ju fråga sig.
 
Jag tror man skulle haft en Trash 🗑️ can som slängde hela inlägget som syns (tömmer editorn) och det sparade, samt återställde grafiskt textläge.

Är man Newbie, gott fel, citerat flera ggr eller bara råkat ångra sig, så är det lite svårt att radera inlägget. Tex raderar inte Radera + (klick på höger)X inlägget.

Får väl vägas mot att inte göra det för lätt att radera det man skrivit av misstag .
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Kodläget ska inte vara grundinställningen.
Vad jag kan se ligger det dock kvar efter att man bytt till det, även om man startar om appen eller svarar i en annan tråd. Mitt förslag är att det ska behöva slås på separat varje gång man öppnar en svarsruta.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror man skulle haft en Trash 🗑️ can som slängde hela inlägget som syns (tömmer editorn) och det sparade, samt återställde grafiskt textläge.

Är man Newbie, gott fel, citerat flera ggr eller bara råkat ångra sig, så är det lite svårt att radera inlägget. Tex raderar inte Radera + (klick på höger)X inlägget.

Får väl vägas mot att inte göra det för lätt att radera det man skrivit av misstag .
Vi har skrivit upp att vi vill förbättra editorn - bland annat fixa så att man kan radera citat genom att klicka på ett kryss uppe i citatets högra hörn och att "radera utkast" också tömmer fältet - men vi har inte prioriterat det och har väl hoppats att det kommer en uppdatering av editorn snart så att vi slipper göra ännu mer special som ibland är svårt att underhålla.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad jag kan se ligger det dock kvar efter att man bytt till det, även om man startar om appen eller svarar i en annan tråd. Mitt förslag är att det ska behöva slås på separat varje gång man öppnar en svarsruta.
Ja, det ligger kvar i den enheten men om du byter tillbaka till "wysiwyg" genom att klicka en gång till på [ ] så kommer det att ligga kvar i den enheten.

Men jag tror jag förstår hur du menar. Har bara inte tänkt på det. Bra förslag. Får fundera på hur enkelt det är att genomföra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Inställningen sparas idag lokalt i din enhet i din webbläsare.

Det är därför det kan se olika ut i din mobil, i din dator, i din surfplatta eller i appen. Detta är ibland förvirrande.
Såå.. oavsett om det nu sparar sig efter man valt en gång.. så måste man först aktivera tre saker / tre steg bara för att komma åt att formatera texten?? 😳🤔

Inmatningsruta på forumet byggahus.se med knappar för textformatering, bilduppladdning och skicka-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först det där "A" nere i hörnet.. för att överhuvudtaget få fram menyn.. som då inte funkar..

Diskussionsforumsgränssnitt med redigeringsfält, texten "hej hopp" skriven och olika ikoner för redigering och uppladdning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lista ut varför hela menyn som man valt att klicka fram.. är grå och inte fungerar... (?)

Inmatningsfält på en diskussionsplattform med formateringsalternativ och texten "hej hopp".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen OM man nu skulle.. mot all förmodan.. komma på att de där små "klamrarna" lossar menyn.. så ska man klicka på dessa.. för att SEDAN.. kunna använda menyn.. 😳 ?

.. och det anses vara lätt och förståeligt? (användarvänligt?)

Hade ju inte kommit på det själv direkt.. (därav mitt inlägg om att något var fel/konstigt...) hade inte Mr useless sagt något om de där "klamrarna".. hade jag fortfarandeinte kommit längre haha

Jaja.. om det nu "nollar" sig någon gång igen, så vet jag vad jag ska göra 😊👍

(men jag lägger in en litet önskemål på att faktiskt.. ja.. göra det lite mer användarvänligt.. för de som är ännu kassare än jag på subtila gömda menyer.. jag som ändå jobbar med datorer dagligen haha)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Såå.. oavsett om det nu sparar sig efter man valt en gång.. så måste man först aktivera tre saker / tre steg bara för att komma åt att formatera texten??
Vilka tre steg? Det räcker väl att klicka på klamrarna? Första gången på en ny enhet måste man iofs klicka på det understrukna A nere till vänster, men då behöva man å andra sidan inte klicka på klamrarna, så det är fortfarande bara ett klick...

Men jag håller med om att det inte är så intuitivt.
 
useless useless skrev:
Vilka tre steg? Det räcker väl att klicka på klamrarna? Första gången på en ny enhet måste man iofs klicka på det understrukna A nere till vänster, men då behöva man å andra sidan inte klicka på klamrarna, så det är fortfarande bara ett klick...

Men jag håller med om att det inte är så intuitivt.
Första steget var från..

Svarsruta på forum med knappar för textformatering, emoji, och bilduppladdning samt 'Skicka'-knapp.

Här fanns ju inte menyn alls (uppe)...

Då var man tvungen att klicka på A:et nere i hörnet (sen efter den gången typ.. har den hållit sig öppen, om jag inte stänger den igen.. på samma A)

Gränssnitt för att svara i en diskussionstråd med textredigeringsverktyg, uppladdningsalternativ och skicka-knapp.

Här har man öppnat den menyn..
Sen kom man ju till att menyn var då grå / icke klickbar..

Då fick man som steg två hitta de där klamrarna för att ”öppna/väcka” menyn.. och klicka på den.

Sen som steg tre.. får man ju välja det man vill göra (färger, understrykningar osv)

😊

(Det är ju just första gången något ska vara lätt och smidigt.. för att varaä användarvänligt - man ska inte behöva tänka / klicka runt / leta .. det ska.. ”servera sig själv” för att locka kvar besökaren)
 
Snigla Snigla skrev:
Första steget var från..

[bild]

Här fanns ju inte menyn alls (uppe)...

Då var man tvungen att klicka på A:et nere i hörnet (sen efter den gången typ.. har den hållit sig öppen, om jag inte stänger den igen.. på samma A)

[bild]

Här har man öppnat den menyn..
Sen kom man ju till att menyn var då grå / icke klickbar..

Då fick man som steg två hitta de där klamrarna för att ”öppna/väcka” menyn.. och klicka på den.

Sen som steg tre.. får man ju välja det man vill göra (färger, understrykningar osv)

😊

(Det är ju just första gången något ska vara lätt och smidigt.. för att varaä användarvänligt - man ska inte behöva tänka / klicka runt / leta .. det ska.. ”servera sig själv” för att locka kvar besökaren)
Det är det inbyggda intelligenstestet för att få använda byggahus.se. Var glad att du klarade det till slut med lite hjälp.... ❤️
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.