P
J Json_ skrev:
Dark mode 🙏🏼 (som tidigare nämnts)
I Chrome finns dark mode, under "Theme".

P pmd skrev:
I Chrome finns dark mode, under "Theme".
Det är väl inte samma sak som att själva sajten blir dark mode?

P
N naikon skrev:
Det är väl inte samma sak som att själva sajten blir dark mode?
Det är en inställning i Chrome, så det påverkar förstås alla webbsidor. Jag har inte använt det så mycket så jag kan inte säga hur bra det fungerar, men det kanske kan vara värt att prova.

P pmd skrev:
Det är en inställning i Chrome, så det påverkar förstås alla webbsidor. Jag har inte använt det så mycket så jag kan inte säga hur bra det fungerar, men det kanske kan vara värt att prova.
Den funktionen gör bara så att själva interfacet i Chrome blir mörkt. Det gör inte automatiskt så att hemsidan blir mörk.

P
Vad är skillnaden?

P pmd skrev:
Vad är skillnaden?
Den ena fungerar bara i chrome och den andra även på andra ställen?

P pmd skrev:
Vad är skillnaden?
Skärmdump av Byggahus.se forum med handskriven text "Märkligt ljus" och markerade forumtrådar om hustillverkare och stenhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Den ena fungerar bara i chrome och den andra även på andra ställen?
Ja, det är ju bara Chrome som har Chromes inställningar. 😉

P
N naikon skrev:
[bild]
byggahus.se gör uppenbarligen något som hindrar Chrome att göra hela sidan mörk.
Samma fenomen kan man se på svt.se medan sr.se blir mörk.

P pmd skrev:
byggahus.se gör uppenbarligen något som hindrar Chrome att göra hela sidan mörk.
Samma fenomen kan man se på svt.se medan sr.se blir mörk.
Nja, det är inte riktigt så det fungerar. Bockar du i den inställningen är det enda som händer att din webbläsare begär en mörk version av hemsidan. Det är inte Chrome som har en magisk funktion som omvandlar ljust till mörkt (även om det finns vissa tredjeparts-tillägg). Finns det ingen mörk version så blir såklart serverad den vanliga versionen av hemsidan.

Det är fortfarande ägarna av hemsidan som måste bygga dark mode. Och ägarna av Byggahus verkar år efter år fortsätta av att avslå förslaget, trots att det uppenbarligen är efterfrågat...

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
P
Intressant. Det behövs tydligen inget speciellt i byggahus.se för att en webbläddrare ska kunna be om mörker. Då har väl Chrome nåt att fixa, antar jag.

Magnus E K
Vitt är den bästa färgen. Tänk om snön var svart.

• Älska
mexitegel
  • Laddar…
Dark mode finns med på att göra listan men det har aldrig prioriterats. Det är alltid något annat som är viktigare. Som till exempel förbättra sökfunktionen, fixa så att appen inte crashar, laga buggar.

Att sidan har många funktioner - och en hel del färgkoder hårdkodade på 1000-tals ställen gör att det kommer ta lite längre tid när vi väl sätter igång. Ungefär som att det tar längre tid att renovera än bygga nytt från scratch. Kanske är det därför både Google och Apple har varit långsamma med utrullning av dark mode?

Och att vi själva aldrig riktigt diggat dark mode - annat än i sovrummet när någon "bara ska" läsa, skriva eller moderera - påverkar också så klart. ;)

Men det kommer.

• Gilla
  • Älska
dilemma och 4 till
  • Laddar…
Tredje gången jag stötte på ”problemet” igår.. och tänkte fråga om det bara var jag / min mobil..

(Använder webbsidan)

De senaste gångerna när jag använt mobilen för att skicka upp några inlägg.. så har jag inte kunnat ”formatera” texten.. med färger, fetstil osv.

Den menyraden har varit grå / stängd (alltså, jag ser den.. men går inte att klicka på grejerna).

Inga sådana problem på dator eller iPad !

🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.