420 380 läst ·
5 717 svar
420k läst
5,7k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag tror att "in a minute" i just detta fall är felöversatt till "om en liten stund".
Att "in a minute" är ett idiom dvs ett bildligt uttryck där ordens sammansatta betydelse är annorlunda än varje enskilt ords betydelse (som t.ex. "myror i brallan" = vara rastlös).
Sannolikt härstammar "in a minute" här från "in a New York minute" som betyder en otroligt kort tid.
En bättre översättning är "alldeles nyss", "för några sekunder sedan", "just nu" eller "precis nu".
Jag har ändrat nu.
Att "in a minute" är ett idiom dvs ett bildligt uttryck där ordens sammansatta betydelse är annorlunda än varje enskilt ords betydelse (som t.ex. "myror i brallan" = vara rastlös).
Sannolikt härstammar "in a minute" här från "in a New York minute" som betyder en otroligt kort tid.
En bättre översättning är "alldeles nyss", "för några sekunder sedan", "just nu" eller "precis nu".
Jag har ändrat nu.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Ska vi förbereda oss för en härdsmälta snart? 🤓Per Eskilsson skrev:
@13th Marine @useless @Per Eskilsson Felet beror på att dom relativa tidsfraserna ("Om en liten stund", osv) renderas av webbläsaren med Javascript. Vad som händer är att webbläsaren använder enhetens egen klocka för att jämföra en tid som sparats av vår server. Där kan det bli fel ibland på några sekunder så det ser ut som att inlägget skapades i framtiden.
Varför överhuvudtaget använda relativa tidsangivelser? Dels är de inte persistenta, och dels är det lättare att relatera(!) till en enkel, och absolut, tidstämpel.cnils skrev:
@13th Marine @useless @Per Eskilsson Felet beror på att dom relativa tidsfraserna ("Om en liten stund", osv) renderas av webbläsaren med Javascript. Vad som händer är att webbläsaren använder enhetens egen klocka för att jämföra en tid som sparats av vår server. Där kan det bli fel ibland på några sekunder så det ser ut som att inlägget skapades i framtiden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Jo, till och från är det så. Är det riktigt illa kan man behövs avinstallera sppen och ladda ner den igen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Iphone. Måttliga problem just nu, men periodvis havererar det. Då är den samlade erfarenheten att det ofta hjälper att installera om appen.
Det har avhandlats i den här och liknande trådar ett otal gånger.
Det har avhandlats i den här och liknande trådar ett otal gånger.
Mugmaz skrev:
Plus på den. Den brukar dyka upp med jämna mellanrum. Söker man i tråden har jag för mig att första gången var typ 10 år sen. @Per Eskilsson har nog svarat att de ska titta på det vid tillfälle, fråga är bara när det blir 😊J Json_ skrev:
