ClasseClas ClasseClas skrev:
Det funkar ju inte utan den citerade OT-kommentaren måste flyttas, ej kopieras, till en annan ny tråd. Detta är ju i praktiken moderatorsjobb och inte ägnat för var och en.

Det är nog bättre att Bo får "förklara sig" istf att jag spekulerar om funktionen.
Det bygger ju på att Adams inlägg i mitt exempel ovan är off topic. Det kan ju mycket väl vara så att Adams inlägg är on topic men Bertil gör en utvikning som är off topic, men likafullt ett svar på Adams inlägg.

Och att användare skulle ges möjlighet att flytta inlägg till en nyskapad tråd tror jag inte allmänheten är mogen för.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det funkar ju inte utan den citerade OT-kommentaren måste flyttas, ej kopieras, till en annan ny tråd. Detta är ju i praktiken moderatorsjobb och inte ägnat för var och en.

Det är nog bättre att Bo får "förklara sig" istf att jag spekulerar om funktionen.
Skulle ett sätt vara att man själv kan "tagga" sitt inlägg med en OT-markering? Då kan man välja att läsa tråden med eller utan ot-inläggen...

Det är klart, det funkar inte om någon bara svarar på ett OT-inlägg utan att själv klicka i OT. Det kan dock ärvas vid "svar"/citat.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ClasseClas
kashieda kashieda skrev:
Skulle ett sätt vara att man själv kan "tagga" sitt inlägg med en OT-markering?
Nej, tror inte på det. Det är alltför många som är lika ostrukturerade som ett facebookflöde så de inser inte vad som är OT. Du har alla former av OT från tex tvångsmässigt felpåpekande av ovidkommande detaljer till allmänt OT-kommenterande, "bara för att".

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
I det forum jag har stött på funktionen har inte originalinlägget flyttats. Bara försetts med en notis om att det finns en utbruten diskussion. Jag är inte aktiv på det forumet längre, så jag kan inte visa live men en mockup skulle kunna se ut nåt sånt här:

Man kan gömma "svara i ny tråd" lite så den inte missbrukas (kanske också bara ska vara synlig för medlemmar som uppnått en viss nivå?).

Forumkommentar av en administratör med funktion för att starta ny tråd. Innehåller användarinfo, text och alternativ för interaktion såsom gilla, dela och spara.

När man svarar skapas en ny tråd med ett informativt startinlägg och det inlägg man valde att bryta ut diskussionen ifrån. Sen kan den nya OT-diskussionen fortsätta därifrån:

Diskussionsforumstråd med tre inlägg; första från "Redaktionen", andra från "Per Eskilsson", och tredje från "useless" om att fortsätta diskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det inlägg man bröt ut diskussionen ifrån ligger kvar, men med en notis om att det finns en utbruten fortsättning:

Inlägg från forum med användarnamn, tid och text om en utbruten diskussion med länk.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P
Istf för att en moderator splittar en tråd i efterhand som går OT så vill Bo kunna citera ett OT-inlägg i en tråd och samtidigt med citeringen skapa en ny tråd i samma manöver. Tror jag,
En länk från inlägget som kommenteras till det nya inlägget vore också bra. Annars det inte så lätt att upptäcka att det finns en kommentar.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Det finns nog risk att det snabbt blir oöverskådligt.
Adam skriver ett inlägg i tråden. Bertil svarar på det i en ny off-topic-tråd. Cesar svarar på Adams inlägg i originaltråden. David svarar på Adam och Cesars inlägg i ännu en ny off-topic-tråd utan att veta om att Bertils tråd redan finns. Osv osv.
Det är inte strikt nödvändigt att det skapas en ny tråd. Det nya inlägget kan med fördel läggas i en befintlig tråd om det finns någon som passar.

P pmd skrev:
Det är inte strikt nödvändigt att det skapas en ny tråd. Det nya inlägget kan med fördel läggas i en befintlig tråd om det finns någon som passar.
Inte så trivialt att hitta den tråden kanske..? På vilket sätt ska (vem?) det avgöras om vilken tråd det passar att läggas i, eller om det ska skapas en ny tråd?

Steg ett är att se som det finns en vilja att göra nåt.
Sedan är det dags att fundera på detaljerna.

Det finns många svårigheter, ja, som redan nämnts - det kan lätt gå överstyr, och hur får man vederbörande att flytta med till nya tråden istället för att fortsätta spamma originaltråden.

Man behöver också få med alla andra som bemöter vederbörande.

Flytta eller kopiera är en bra fråga. Vi kan nog inte släppa lös en funktion helt fritt där alla kan flytta på ett inlägg. Då skulle man flytta med alla berörda inlägg i så fall.
Och poängen är alltså att den nya tråden ska vara fredad, ja dess nya topic blir ju "off topic" ;)

En dellösning är kanske som useless föreslår, att bryta-ut-funktionen endast är aktiv för medlemmar med en viss lägsta poäng. Men det skulle behövas nåt bättre då man bara behöver ladda upp 1000 bilder så ligger man i topp i poängligan.

Vad jag förstår finns denna funktion redan, fast för moderatorer? Lösningen är kanske att se till att de använder den och inte bara blint svingar yxan.

En lösning behövs!

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad jag förstår finns denna funktion redan, fast för moderatorer? Lösningen är kanske att se till att de använder den och inte bara blint svingar yxan.
Det tror jag mer på.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag mer på.
Nu har det hänt tre saker med appen på android:
  1. Vid klick på reaktioner behöver jag bekräfta att jag vill använda den.
  2. Klick på "någon har svarat i tråden"/gillat inlägg eller efter att ha svarat kommer jag till "toppen av sidan" i stället för på inlägget det gäller eller sist i tråden.
  3. Jag kan inte bara "svara i tråden", utan svara på inlägg är det enda som funkar...
Vad har ni gjort?

Edit: i sann datoranda funkar det nu igen, efter att jag klagat...

Redigerat:
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
En lösning behövs!
Inte övertygad.

Jag har nog brutit ut en handfull trådar eller flyttat svar vidare till andra trådar. Som jag ser det är det redan görligt med en relativt måttlig ansträngning.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Purre
Verkar hända lite allt möjligt nu

Tvåvåningshus med garage och trädgård i solnedgång, nybyggt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Steg ett är att se som det finns en vilja att göra nåt.
Sedan är det dags att fundera på detaljerna.

Det finns många svårigheter, ja, som redan nämnts - det kan lätt gå överstyr, och hur får man vederbörande att flytta med till nya tråden istället för att fortsätta spamma originaltråden.

Man behöver också få med alla andra som bemöter vederbörande.

Flytta eller kopiera är en bra fråga. Vi kan nog inte släppa lös en funktion helt fritt där alla kan flytta på ett inlägg. Då skulle man flytta med alla berörda inlägg i så fall.
Och poängen är alltså att den nya tråden ska vara fredad, ja dess nya topic blir ju "off topic" ;)

En dellösning är kanske som useless föreslår, att bryta-ut-funktionen endast är aktiv för medlemmar med en viss lägsta poäng. Men det skulle behövas nåt bättre då man bara behöver ladda upp 1000 bilder så ligger man i topp i poängligan.

En lösning behövs!
Det finns stöd för moderatorer och admins att både flytta och kopiera en eller flera inlägg till en ny eller en befintlig tråd. Det går även att lämna ett meddelande till den eller de som har skrivit inlägget eller inläggen.

Men det är inte enkelt eller intuitivt, eftersom man måste välja mellan alla dessa alternativ, och det kan snabbt bli ganska rörigt med kvarliggande referenser som inte heller är så enkla att förstå alltid.

Sedan är det en utmaning att få diskussionen att fortsätta i den utbrutna tråden. Delvis eftersom de redan får notiser eller meddelande från tråden där de tidigare varit aktiva. Och många vill ha sista ordet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men det är inte enkelt eller intuitivt, eftersom man måste välja mellan alla dessa alternativ, och det kan snabbt bli ganska rörigt med kvarliggande referenser som inte heller är så enkla att förstå alltid.
Det verkar väldigt enkelt att radera inlägg...då kan det inte vara så svårt att flytta dem istället? Du kan väl helt enkelt ta bort radera-knappen :)
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Sedan är det en utmaning att få diskussionen att fortsätta i den utbrutna tråden. Delvis eftersom de redan får notiser eller meddelande från tråden där de tidigare varit aktiva. Och många vill ha sista ordet.
Det är ju moderatorernas jobb. De får väl flytta fler inlägg då.

Det som måste ske är slut på att radera inlägg där man lagt en del tid på att bemöta en nykomling som kommer in lite snett.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det verkar väldigt enkelt att radera inlägg...då kan det inte vara så svårt att flytta dem istället? Du kan väl helt enkelt ta bort radera-knappen :)
Jag är ingen fan av att radera.

Men det är mycket lättare att radera ett eller flera inlägg än att ta ställning till var något ska flyttas. Ofta vill man som moderator rensa upp i tråden för att få tillbaka tråden på spåret igen. Och då blir det tyvärr så att man ibland får radera både dåliga inlägg och bra svar på de mindre bra inläggen eftersom de är off topic och att det blir konstigt annars.

Jag skulle vilja ha en funktion som gör att bara den som skrivit inlägget kan se det. Då skulle admin-arbetet underlättas enormt. För så fort vi raderar något så idiotförklaras vi (av den som blivit raderad) och då ska vi förklara på vilka grunder vi har raderat. Ofta sena kvällar och nätter. Det är ohållbart.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.