Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi tror att det amerikanska datumformatet kommer från ditt operativsystem.
Appen på min androidplatta visar i alla fall dagens datum korrekt.

Forumsökgränssnitt på androidplatta med datumfält inställda på 2025-12-01.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
ClasseClas
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi tror att det amerikanska datumformatet kommer från ditt operativsystem.
Nope.
Windows 10. Firefox 145.0.2 (senaste).
Windows 10 inställningsskärm för region och språk, inställd på Sverige med datumformat och kalenderval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Däremot blir det korrekt i MS Edge på samma dator.
Forumsökningsfunktion med filter för datum, antal svar och forumkategori samt val för sortering och visning av resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul kul...
 
ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Appen på min androidplatta visar i alla fall dagens datum korrekt.

[bild]
På min androidtelefon med Duckduckgo blir det så här
Forumsöksidan på Byggahus.se visad på en Android-telefon med Duckduckgo. Hemsidans sökfilter och alternativ syns.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nope.
Windows 10. Firefox 145.0.2 (senaste).
[bild]
Däremot blir det korrekt i MS Edge på samma dator.
[bild]

Kul kul...
Det verkar alltså bli fel i Firefox. Hittade detta svar:

"To decouple Firefox display language from the regional format used for dates, time, etc., just set the flag intl.regional_prefs.use_os_locales to true.

To do this, open a new tab in Firefox, type about:config in the address bar and hit enter, proceed to agree to the warning message and use the search bar to find intl.regional_prefs.use_os_locales. Toggle the flag value to true and restart the browser…"
https://superuser.com/questions/175...-firefox-without-changing-the-language-in-fir
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det verkar alltså bli fel i Firefox. Hittade detta svar:

"To decouple Firefox display language from the regional format used for dates, time, etc., just set the flag intl.regional_prefs.use_os_locales to true.

To do this, open a new tab in Firefox, type about:config in the address bar and hit enter, proceed to agree to the warning message and use the search bar to find intl.regional_prefs.use_os_locales. Toggle the flag value to true and restart the browser…"
[länk]
GULDSVAR!
Forumsökningssida med sökfält, filter för datum och antal svar, samt forumkategorier att välja mellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det funkade. Tack!
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den senaste veckan har jag flera gånger drabbats av att nånting fastnar när man ska skicka in ett nytt inlägg. När man klickar på "Skicka" blir knappen utgråad,
Nyss hände det mig. Knappen utgråad:
Förhandsgranska av forumssvar med citerat inlägg om vattenproblem utanför brunnen och fråga om den andra brunnen är tillräcklig.

Trots att inlägget redan har skapats:
Diskussion om vatten som inte når brunnen. En användare föreslår att använda en annan brunn.

Jag ser alltså mitt nya inlägg i en annan flik innan det verkar ha skapats i "skaparfliken".
 
Nu hände det igen. Tog säkert uppemot en minut innan jag fick rutan:
Felmeddelande: "Oops! Vänta lite. Något saknas. The server did not respond in time. Please try again." Visas när servern inte svarar i tid.

Men inlägget var både skapat och gillat innan felmeddelandet ovan dök upp:
Kommentar i diskussionstråd om felsökning; användare nämner ett extra badrum och svarar på en tidigare kommentar.

Ingen stor sak för mig utan försöker bara att bidra till felsökningen.
 
  • Gilla
KawaS2 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker den här "förbättringen" blev en försämring.
När det länkas till en annan tråd i forumet
@Purre @tveksamt @ClasseClas @Mikael_L @Alfredo @13th Marine
Nu har vi raderat alla "EMBED content=" och fixat så att de inte kommer tillbaka automatiskt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
P
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har också noterat detta enstaka fall men inte lyckats reproducera felet. Har du en länk och någon teori när det inträffar?
Nej, inte än. Jag kan lämna det utan åtgärd nån gång när det inträffar så att du får ett inlägg att dissekera. (Jag brukar annars redigera bort det när det inträffar eftersom det ser lite fult ut med blandade typsnitt).
Om du kommer på något som jag kan testa, så gör jag gärna det.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Inträffar det till exempel när du klistrar i text från Pages eller Anteckningar eller något annat program?
Det tror jag inte. Jag brukar inte klistra in text speciellt ofta. Jag förstår vad du fiskar efter: att metadata i form av fontinformation skulle följa med på något vis, men jag tvivlar på att det handlar om det.Jag ska tänka på det i fortsättningen.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Eller när du redigerar ett inlägg? Inträffar det i desktop, mobilen, ipad eller i appen? Vilken webbläsare?
Det händer ibland när jag redigerar ett inlägg efter att jag har skickat in det, men även när jag skickar in det första gången.

Macbook Pro M4, macOS 15.3.1, Google Chrome 143.0.7499.40
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle vilja föreslå en ny knapp "Citera OT i en ny tråd".
@Per Eskilsson, vore tacksam om du ville fundera på denna önskan?
Jag vill inte ha fler inlägg raderade där man bemöter folk på fel fot.
 
Finns det något skäl att bilder inte kommer med i citat? Normalt sett bryr jag mig inte då man oftast citerar i rimligt nära anslutning till det citerade, men nu norpade jag nedanstående från en tråd och publicerade i en annan och då kändes det lite dåligt.

Kan man fuska och lägga iin en bild i ett citat ”manuellt”? Jag provar det senare i version två här.
FredrikR FredrikR skrev:
Yeeeeeesss
Julen är räddad. 🎅🎄
[bild]
FredrikR FredrikR skrev:
Yeeeeeesss
Julen är räddad. 🎅🎄
[bild]
Och så samma bild som sist igen:
En konservburk med Grebbestads ansjovis original, locket öppnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Nej, gick inte att få med en bild i citat ens med fusk. Tycker mig ha sett sådana, men då ligger de kanske först.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns det något skäl att bilder inte kommer med i citat? Normalt sett bryr jag mig inte då man oftast citerar i rimligt nära anslutning till det citerade, men nu norpade jag nedanstående från en tråd och publicerade i en annan och då kändes det lite dåligt.

Kan man fuska och lägga iin en bild i ett citat ”manuellt”? Jag provar det senare i version två här.



Och så samma bild som sist igen:
[bild]

Edit: Nej, gick inte att få med en bild i citat ens med fusk. Tycker mig ha sett sådana, men då ligger de kanske först.
Ja fast jag kommer inte ihåg vad skälet var. Om det var prestanda, att det ibland blev fult, om det berodde på merarbete när bilder gick sönder eller behövde redigeras bort eller seo. Bilder och länkar byts ut i citat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Där det står [bild] (i citatet), skulle detta kunna bli en länk till bilden ifråga?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Där det står [bild] (i citatet), skulle detta kunna bli en länk till bilden ifråga?
Räcker det inte att citatet själv är en länk till inlägget och bilden då finns med? Blir lite tårta på tårta att ha en länk i länken så att säga.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Räcker det inte att citatet själv är en länk till inlägget och bilden då finns med? Blir lite tårta på tårta att ha en länk i länken så att säga.
Vanligen duger det nog alldeles utmärkt för de flesta. I Nötegårdsgubbens exempel (inlägg #5 441) handlar det dock om ett citat från en tråd som han klippte in i en annan tråd. Det vore trevligt om det fanns en bakåtlänk i sådana fall.

Det är knappast raketkirurgi att åstadkomma det, men det innebär förstås att någon måste lägga tid på det. Tidsprioriteringen för underhållsprogrammering av forumet är svår för oss utomstående att veta något om.

 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.