Detta är ett experiment från min sida. Att testa ändra det byggahusgröna hjärtat till rött under jul och nyår.

Min hypotes har tidigare varit att majoriteten av våra besökare inte gärna delar ut röda hjärtan på grund av att de eventuellt tror att det betyder att jag älskar dig (och inte ”I love your content”). Men på sista tiden, kanske senaste året, så tycker jag mig se en trend i allmänhet att fler och fler (inklusive jag själv) använder det röda hjärtat i sms, messenger osv och därför ville jag göra en ovetenskaplig test om detta gäller även hos oss.

• Älska
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Lite skumt efter senaste uppdateringen, på iPad behöver man dutta 2 gånger på ett inlägg eller en tråd för att hoppa dit. Första dutten ”markerar” tråden/inlägget och andra dutten hoppar vidare. På iPhonen räcker det med en dutt. Detta på senaste och deltagit, har inte kollat på andra listor.

Edit, detta är på BH appen.

Redigerat:
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför har ni helt tagit bort möjligheten att komma till olika ställen i tråden beroende på om man klickar på rubriken eller förhandsvisningen? Det var illa nog när ni gjorde ett undantag för mobiler...
Om jag tolkar dig rätt så går det att ställa in under inställningar, länkar i trådlistor - jag har den på första inlägg. Då går rubriken och konstigt nog även citatet till första inlägg.
sen kan du klicka på blå pricken för att komma till första olästa
Sista inlägget kommer du till om du klickar på den blå tidsangivelsen

M Mats skrev:
Om jag tolkar dig rätt så går det att ställa in under inställningar, länkar i trådlistor - jag har den på första inlägg. Då går rubriken och konstigt nog även citatet till första inlägg.
sen kan du klicka på blå pricken för att komma till första olästa
Sista inlägget kommer du till om du klickar på den blå tidsangivelsen
Ja, det känner jag till. Men för några dagar sedan kunde man ha olika beteenden beroende på om man klickade på rubriken eller citatet. En klar försämring.

useless useless skrev:
Ja, det känner jag till. Men för några dagar sedan kunde man ha olika beteenden beroende på om man klickade på rubriken eller citatet. En klar försämring.
Japp, det håller jag med om. Min egen variant kommer straxt att funka så. -blå prick - första olästa, rubrik - första inlägg (via inställningar), citat eller tidsangivelsen - sista inlägg

richardtenggren
Det är ju dessvärre lätt att hamna i något delforum när man vill in i tråden :0

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför har ni helt tagit bort möjligheten att komma till olika ställen i tråden beroende på om man klickar på rubriken eller förhandsvisningen? Det var illa nog när ni gjorde ett undantag för mobiler...
Vi har inte tagit bort möjligheten att komma till olika ställen men vi har möblerat om.

Jag har medvetet tänkt på dig useless som har inställningen ”gå till första inlägget”. Så här ser de olika klickytorna och dess beteende ut numera för den som har valet ”gå till första inlägget”.

Skärmbild av ett diskussionsforum med överstrukna texter och markeringar som illustrerar olika klickbara områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan nu gå till första olästa, första (ditt förhandsval), senaste och till delforumet ifrån trådlistorna.

Du och flera andra har tidigare önskat att klickytan runt den blåa pricken ska göras större. Nu har vi gjort klickytan större. Nu behöver du inte längre pricka den lilla blåa pricken, nu är även avataren (ej logiskt, jag vet) länkad till första olästa.

Du har även framfört önskemålet att länkbeteendena bör vara lika i mobilen som i desktop. Så har vi gjort det nu, med risk för att folk med stora tummar (eller långa naglar) ibland kommer hamna fel i mobilen. Om detta blir ett problem i mobilen så får vi kanske tänka om eller göra så att vi i mobilen ”bygger mer på höjden” så att klickytorna kommer längre ifrån varandra.

De flesta har valt ”första olästa”, hälften så många har valt ”första” och ännu färre har valet ”senaste”.

Om man vill kan man säga att vi har förbättrat för dig useless eftersom du kan gå till alla ställen, men försämrat för majoriteten i och med att de inte lika enkelt kan göra det.

Vi har också fixat så att det går att ctrl-klicka på på alla länkarna, något som förenklar öppnande av länkar i nya flikar både i desktop och i mobilen (med hjälp av långklick, detta funkar idag ej i appen).

edit: snälla @useless ge mig ett älska för detta

• Älska
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om detta blir ett problem i mobilen så får vi kanske tänka om eller göra så att vi i mobilen ”bygger mer på höjden” så att klickytorna kommer längre ifrån varandra.
Kanske en inställning i profilen?

Ja, kanske, men ännu hellre att man enkelt kan göra valet direkt högst upp i trådlistan där refreshknappen ligger idag.

Jag upplever att vi har ett större behov av kompakthet i desktop (på liggande skärmar) än i mobilen (där skärmen är stående och där vi använder tummarna).

Jag upplever också att vi ibland vill slösurfa (både i mobilen och i desktop) och då inte har något emot att kolla på bilder men när vi vill vara aktiva så vill vi ej ha för mycket bilder, knappar och whitespace runt omkring.

Det är helt enkelt klurigt att bygga ett utseende som passar alla i alla situationer.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Lite skumt efter senaste uppdateringen, på iPad behöver man dutta 2 gånger på ett inlägg eller en tråd för att hoppa dit. Första dutten ”markerar” tråden/inlägget och andra dutten hoppar vidare. På iPhonen räcker det med en dutt. Detta på senaste och deltagit, har inte kollat på andra listor.

Edit, detta är på BH appen.

[video]
Detta är inte bra. Händer det även när du klickar på rubriken, det blåa datumet och forumnamnet?

Vi har inte tagit bort möjligheten att komma till olika ställen men vi har möblerat om.

Jag har medvetet tänkt på dig useless som har inställningen ”gå till första inlägget”. Så här ser de olika klickytorna och dess beteende ut numera för den som har valet ”gå till första inlägget”.

[bild]
Du kan nu gå till första olästa, första (ditt förhandsval), senaste och till delforumet ifrån trådlistorna.

Du och flera andra har tidigare önskat att klickytan runt den blåa pricken ska göras större. Nu har vi gjort klickytan större. Nu behöver du inte längre pricka den lilla blåa pricken, nu är även avataren (ej logiskt, jag vet) länkad till första olästa.

Du har även framfört önskemålet att länkbeteendena bör vara lika i mobilen som i desktop. Så har vi gjort det nu, med risk för att folk med stora tummar (eller långa naglar) ibland kommer hamna fel i mobilen. Om detta blir ett problem i mobilen så får vi kanske tänka om eller göra så att vi i mobilen ”bygger mer på höjden” så att klickytorna kommer längre ifrån varandra.

De flesta har valt ”första olästa”, hälften så många har valt ”senaste” och ännu färre har valet ”första”.

Om man vill kan man säga att vi har förbättrat för dig useless eftersom du kan gå till alla ställen, men försämrat för majoriteten i och med att de inte lika enkelt kan göra det.

Vi har också fixat så att det går att ctrl-klicka på på alla länkarna, något som förenklar öppnande av länkar i nya flikar både i desktop och i mobilen (med hjälp av långklick, detta funkar idag ej i appen).

edit: snälla @useless ge mig ett älska för detta
Jag finner det väldigt ologiskt som det är nu. Om jag klickar på ett citat så förväntar jag mig att få se inlägget som innehåller den texten. Detta då oberoende av vad jag väljer att rubriken ska ta mig.

Därmed finner jag det klart mer logiskt om citatet leder till just citatet, dvs samma länk som tidsstämpeln.
avtar och blå prick till första olästa och rubriken valbar men borde vara första inlägg då det gör alla tre nåbara och följer normalt forumbeteende

Detta är inte bra. Händer det även när du klickar på rubriken, det blåa datumet och forumnamnet?
Första dutten bara markerar oberoende var jag duttar. andra dutten funkar som det skall beroende på var man duttar, prick, tid etc.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Som nästan uteslutande mobilapp-användare tyckte jag som sagt att de ändringar ni backade från var rätt bra.

Bildvisningen i förhandsgranskningen till exempel. Jag slog på den igen när bilderna försvann och trodde då att något buggade då jag fick tillbaka det gamla bildvisningsläget då. Det läget är dåligt ur mitt perspektiv, men kommer det nya med rundade hörn och mindre bilder till höger tillbaka slår jag gärna på det igen.

Jag förstår av de bilder jag sett att många desktop-användare blivit irriterade, men då jag vet att vi mobilanvändare är i majoritet vill jag ändå hojta till och ge lite beröm. För mycket av det ni gjorde var bra.

Jag kan dock tänka mig att ni skulle tjäna på att tänka mer i två helt separata spår. Jag tror att det är lättare för dubbelanvändarna att kort tänka ”just det, det här är annorlunda på datorn/i telefonen” än det är för er att bygga miljöer som är så lika att man sömlöst kan byta mellan telefon och desktop utan att ändra beteende.

• Gilla
Mats
  • Laddar…
Fixar jag har gjort i mitt userscript:
Generellt:
- Vänstermenyn bortplockad
- Toppmenyn aktiverad
- Fullbredd (vill man ha smalare - gör fönstret smalare)

Forumlistan
- Snyggare rubrikrader
- Lagt till kolumner för ämnen och svar
- Tagit bort ämnen och svar ur grundkolumnen vilket gör den lägre och därmed ryms mer relevant info
Skärmdump av ett optimerat användargränssnitt för Bygghaus forum med anpassad layout och förbättrad informationstillgänglighet.
Skapa konto

Trådlistan
- Lagt till en överskriftsrad
- Lagt till svar och läst kolumner
- Tagit bort svar och läst ur grundkolumnen vilket gör den lägre och därmed ryms mer relevant info
- Lagt till trådskaparen
- Ändrat citat-länken så den går till sista inlägg
- Bytt ut den gula färgen på ikoner till byggahusgrönt
Skärmdump av ett diskussionsforum med rubrikrader, kolumner för ämnen och svar, och en aktiv toppmeny.
Skapa konto

Inläggslistan
- Lagt till en överskriftsrad
- Flyttat tidsstämpeln och inläggsnumret till överskriften
- Flyttat avataren och avatardata till vänster om inlägget vilket spar höjd
Skärmdump av ett diskussionsforum med användargränssnittsförbättringar såsom fullbredd och omorganiserad information.
Skapa konto

Saker jag inte kan fixa (för nuvarande). De kräver centrala kodändringar
- Trådens skapandedatum i trådlistan (datat finns inte)
- Ort/plats i inläggslistan (inte heller det datat finns tillgängligt)

• Gilla
  • Älska
larka742 och 4 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Jag finner det väldigt ologiskt som det är nu. Om jag klickar på ett citat så förväntar jag mig att få se inlägget som innehåller den texten. Detta då oberoende av vad jag väljer att rubriken ska ta mig.

Därmed finner jag det klart mer logiskt om citatet leder till just citatet, dvs samma länk som tidsstämpeln.
avtar och blå prick till första olästa och rubriken valbar men borde vara första inlägg då det gör alla tre nåbara och följer normalt forumbeteende
useless useless skrev:
Kanske en inställning i profilen?
En utmaning är just att våra användare har olika inställningar, och därmed inte bara ser olika saker utan också upplever olika saker när de klickar på samma sak. En annan utmaning är att de har olika enheter, vissa (majoriteten) använder oftast mobilen, medan andra aldrig använder mobilen.

Majoriteten av de som gjort ett aktivt val (57%) har valt gå till första olästa.
@Alfredo, @BirgitS, @Boilerplate4U, @Dalbotös, @Dheri, @Fadai, @FredrikR, @Johannes Carlsson, @KnockOnWood, @mattiasp, @mexitegel, @Nötegårdsgubben, @richardtenggren, @Rostig_9000i_-88, @Stefan N, @TeroM, @tommib är några exempel på detta.

23% av de som gjort ett aktivt val har valt gå till första inlägget.
@Mats och @useless är exempel på detta.

20% av de som gjort ett aktivt val har valt gå till senaste inlägget.
@cnils, @D09 och @Marlen Eskilsson är exempel på detta.
Jag hade länge denna inställning själv men sedan ett år tillbaka så har jag valt första olästa eftersom jag tycker det är bättre.

Men den absolut största majoriteten har inte gjort något aktivt val själva. Det är mindre än 1% (närmare 1 promille av våra medlemmar) som gjort ett aktivt val. Och alla de kommer till första olästa.
@Mikael_L och @Bo.Siltberg är exempel på detta.

Och sedan kommer de som ej är inloggade (ännu fler än de inloggade) till första inlägget (och även första olästa blir ju första inlägget för oss alla om tråden är ny för oss).

Sedan har vi användare som inaktiverat "förhandsvisa senaste inlägget i trådlistor".
@Alfredo, @Appendix, @bonnier, @Chrissofsweden och @tommib är exempel på detta.

Och de som valt att visa upp bilder i inläggen. Det är fler som har valt att visa upp bilder än som har valt länkbeteende.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.