403 311 läst ·
5 448 svar
403k läst
5,4k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Jo att man vill kunna välja var man hamnar är tydligt men sen kommer frågorna.Per Eskilsson skrev:
har man gå till första olästa eller sista inlägg därför att det är enkelt eller för att det är otydligt att det finns andra vägar för detta?
Jag ska gräva lite mer men just nu är Byggahus det enda forum jag är aktiv på där man ens kan välja att rubriken ska gå till något annat än första inlägget.
Jämför jag med SweClockers så
De har en tydlig icon för olästa istället för Avataren. Även Byggahus såg så ut tidigare (men med annan ikon)
Rubriken leder till första inlägg
länken efter av leder till sista inlägget
De har inte citat eller möjlighet till att ändra beteendet
Sen angående citat hävdar jag fortfarande att det är ologiskt att klicka på det och hamna någon annanstans än på det inlägget. Här vill jag se en ändring så att fälten bryts isär
Dvs det svarta fältet är ställbart eller går till första inlägg.
De gröna går till sista inlägget. Visar man inte citat så har man ändå tidsstämpeln som tar en dit
Jag funderar på hur en mer SweClockers lik lösning skulle fungera här.
Att byta Avataren mot en läst/oläst icon är ju relativt enkelt och ger en stor lätt-träffad yta. Då kan man ta bort blåpunkten helt.
Rubriken till första inlägget är också enkelt
Sen kommer utmaningen med sista inlägg och citat, hur ska dessa hanteras för att ge en bra upplevelse?
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Liten bild till höger är trevligare, då blir formatet mer enhetligt i scrollningen tycker jag är trevligt och lättare för ögatPer Eskilsson skrev:
Menar du att du hellre skulle vilja visa en liten bild till höger i mobilen istället för en stor bild ovanför? Menar du att bilden är för stor i mobilen?
Idag ser det ut så här om man väljer "visa bild".
Liten bild till höger i desktop:
[bild]
Stor bild ovanför i mobilen:
[bild]
Eller menar du att du bara vill se bilder i mobilen och inte i desktop (eller tvärtom)? Och hur stora vill du att bilderna ska vara?
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
På https://www.byggahus.se/forum/members/rem.70264/ står det att det finns "Bilder: 2" men när jag följer länken visas endast ena bilden.
En sak med bilder jag tycker är lustigt, är att det stå logga in för se högupplöst bild. Grejen är att man inte ens ser vad bilden föreställer om man inte loggar in. Den har så mycket blurr att det kan var allt ifrån soffa till katt på bilden
.
Bara ser bilden snabbt innan den försvinner i blurr dimma, tar inte det resurser också?
Bara ser bilden snabbt innan den försvinner i blurr dimma, tar inte det resurser också?
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Blurrningen är till för att få nya användare att registrera sig och att få folk som redan är registrerade att logga in på fler enheter så att de enklare kan reagera på inlägg, posta inlägg och ställa frågor.
Det är för krångligt att förklara allt detta för de flesta användare som är i förbifarten och därför har vi kommit fram till att ”logga in för att se högupplösta bilder” (vilket är korrekt) är kort nog för att ”sälja in” det önskade beteendet. Om du kan hitta på någon annan kort fras så kom gärna med förslag.
Och nej, blurrningen är inte särskilt resurskrävande.
Det är för krångligt att förklara allt detta för de flesta användare som är i förbifarten och därför har vi kommit fram till att ”logga in för att se högupplösta bilder” (vilket är korrekt) är kort nog för att ”sälja in” det önskade beteendet. Om du kan hitta på någon annan kort fras så kom gärna med förslag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Skulle väl vara att blurrningen va lite mindre påtagande då. Fast jag loggar ju bara in istället 
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Vi hann inte fixa vänsternavigeringen i fredags. För att du ska kunna komma åt Bevakningar enklare (utan att behöva scrolla) i din 1366x768 skärm så föreslår jag att du scrollar ner och klickar på "Visa färre" en gång. Detta val läggs sedan i en kaka så att du inte behöver göra det mer än en gång. I januari kommer vi sannolikt göra ikonerna mindre och ta bort texterna på smala bildskärmar samt flytta upp Bevakningar längre upp.Mikael_L skrev:
Som du ser så ryms inte ikonen för bevakningar i listen till vänster, jag måste scrolla ner för att hitta den.
Jag kör med bärbar gammal skit med upplösning 1366x768
(jag antar att du hittar mig med några andra i en procentsats på ca 0,12% )
Jag upptäckte att ifall jag maximerar fönstret så ändrar ikonerna sig (kommer tätare, kanske blir mindre ..) så alla plötsligt är med. Jag kan skärmduma det också, men du kan säkert testa själv också.
Vill du att jag skickar lite gamla skärmar och datorer som ni kan testa med?
edit: nu kollade jag igen vad som hände med ikonerna, de blir mindre och texten kommer på höger sida om ikonen istället för under. Därför ryms plötsligt nästan alla på sidan.
I mobilen märker jag inga större förändringar, där fungerar det som vanligt för mig.
Jag tycker den här nya siten känns lite modernare på något vis, men funktionellt blev inte allt bättre för mig, jag vet inte ens om något blev bättre - funktionellt alltså. Men det brukar ta ett tag innan jag upptäcker och börjar använda nya nyttigheter ...
Problemet är att texten blir rätt missvisande, det är ingen lågupplöst/pixlig bild utan kunde ju lika gärna varit borttagen för bilden man får föreställer ju inget (kan ju vara vad som helst).Per Eskilsson skrev:
Blurrningen är till för att få nya användare att registrera sig och att få folk som redan är registrerade att logga in på fler enheter så att de enklare kan reagera på inlägg, posta inlägg och ställa frågor.
Sen ser jag liknande otyg på andra sidor där till och med länkar till andra sitter är censurerade om du inte loggar in (är ju rätt kul när någon i ett forum länkar till eventuellt lösning, sen om man gör sig besväret skapa konto visade sig länken vara värdelös).
Kanske är smällar man får ta? Även om jag någon gång stött på de "lågupplösta" så kallade "bilderna" och retat mig på dem så har jag förståelse för att man måste försöka knyta användarna till sig. Det är trots allt en företagsverksamhet bakom detta. Sen hur man gör detta bäst går säkert att debattera i oändlighet.B Broken arrow skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Sedan vi återinförde detta ”ofog” (för nu mer än två år sedan) i mångas ögon så har aktiviteten på sajten ökat och vi har fått fler besökare. Fler skapar konto, fler loggar in, fler skriver inlägg och laddar upp bilder.
Vi har många gånger fått höra kommentaren ”tidigare lurkade jag runt på sidan i många år och bara läste men sedan ni började blurra bilder så skapade jag ett konto och började skriva”.
Visst, vi tappar säkert en och annan besökare som bara backar tillbaka men vi upplever att fördelarna överväger nackdelarna.
Vi har många gånger fått höra kommentaren ”tidigare lurkade jag runt på sidan i många år och bara läste men sedan ni började blurra bilder så skapade jag ett konto och började skriva”.
Visst, vi tappar säkert en och annan besökare som bara backar tillbaka men vi upplever att fördelarna överväger nackdelarna.
Husägare
· Skåne
· 5 285 inlägg
Jag har samma problem på iPad!Per Eskilsson skrev:
Dessutom på iPad funkar inte att hålla finger för att välja ”wow” och andra kommentarer bara tumme upp.
Efter 10 försök kan man få upp menyn.
Det funkar på iPhone, PC och Android.
Jag trodde min iPad var kass men det är bara i byggahus.se länken jag testat.
Väldigt skönt att bli av med de små bilderna på "senaste"!
Om det gick att göra så det vore enklare att redigera innan inlägget läggs upp vore det bra. På mobilen (Android) är det svårt att hitta rätt ställe att
korrigera snubblande bokstäver.
Om det gick att göra så det vore enklare att redigera innan inlägget läggs upp vore det bra. På mobilen (Android) är det svårt att hitta rätt ställe att
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder