TeroM TeroM skrev:
Första dutten bara markerar oberoende var jag duttar. andra dutten funkar som det skall beroende på var man duttar, prick, tid etc.
Vi hann tyvärr inte testa på ipad innan vi publicerade igår. Jag vet inte hur vi ska göra nu över jul. Vi har egentligen lovat oss själva att gå i ide under jul och nyår men detta kan vara en sådan stor bugg som i princip gör forumet oanvändbart för ipadanvändare. (nästan ingen klickar ju två gånger)

Antalet surfplatteanvändare har minskat från 10 till 5 procent jämfört med för ett år sedan. Förmodligen för att folk har skaffat bättre mobiler men också för att många sidor numera funkar bra i mobiler. Men antalet ipadanvändare brukar alltid öka över jul och andra ledigheter. Jag har själv köpt in en ny ipad air till mig själv i testsyfte, våra tidigare gick inte att kicka igång eftersom de var för gamla. Får packa upp den och testa lite.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi hann tyvärr inte testa på ipad innan vi publicerade igår. Jag vet inte hur vi ska göra nu över jul. Vi har egentligen lovat oss själva att gå i ide under jul och nyår men detta kan vara en sådan stor bugg som i princip gör forumet oanvändbart för ipadanvändare. (nästan ingen klickar ju två gånger)

Antalet surfplatteanvändare har minskat från 10 till 5 procent jämfört med för ett år sedan. Förmodligen för att folk har skaffat bättre mobiler men också för att många sidor numera funkar bra i mobiler. Men antalet ipadanvändare brukar alltid öka över jul och andra ledigheter. Jag har själv köpt in en ny ipad air till mig själv i testsyfte, våra tidigare gick inte att kicka igång eftersom de var för gamla. Får packa upp den och testa lite.
För mig spelar det ingen roll över jul, jag klickar så många gånger det behövs. Skulle tro att de flesta med iPad tror att de inte klickade rätt och klickar igen för att komma vidare och efter ett par gånger inser man att det är någon bugg och fortsätter att klicka två gånger. Verkar inte vara någon annan än jag som påpekat detta heller?

Ta det lugnt över julen nu!

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…

En hint om var felet kan ligga ... Märkte nu att första klicken är typ ”hovra över med musen” på PC då det aktiverar punktmenyn bredvid inlägget med möjlighet att välja aktivitet, se bilden nedan.

Skärmbild av ett diskussionsforum med trådar om byggprojekt och olika diskussionsteman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Varför skulle jag vilja ta mig till forumkategorin via senaste och deltagit-listorna? :thinking:

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför skulle jag vilja ta mig till forumkategorin via senaste och deltagit-listorna? :thinking:
Bra fråga, jag efterfrågar inte heller den länken. Varken i mobilen eller i desktop. Jag tror vi vågar ta bort länken och fetmarkeringen när vi är tillbaka igen. Jag irriterar mig på just fetmarkeringen i mobilen och @richardtenggren har tidigare uppmärksammat oss på att länkens existens gör att man ibland kommer till forumet istället för till tråden i mobil och surfplatta.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För att de är hopplösa att hitta navigeringsvägen! Numer kan man ju bevaka kategorier (det kanske man kunnat jättelänge, men jag har nog bara gjort det ett halvår), men förut valde jag ofta att scrolla fram till en tråd med rätt ämne för att komma till det.

Att i forumet klicka på hamburgaren nere till höger, leta upp forum och sen scrolla sig rätt är i sig ingen bra väg, så då hittar man andra.

Som vanligt efter hur jag gör i Iphone-appen.

• Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Passa på att pusha lite för funktionen Tvåfaktorsautentisering, även om det inte är en ny funktion @Per Eskilsson . Det är en bra grej som man om möjligt bör aktivera på alla sina nätplatser som kräver inloggning.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bildvisningen i förhandsgranskningen till exempel. Jag slog på den igen när bilderna försvann och trodde då att något buggade då jag fick tillbaka det gamla bildvisningsläget då. Det läget är dåligt ur mitt perspektiv, men kommer det nya med rundade hörn och mindre bilder till höger tillbaka slår jag gärna på det igen.
Menar du att du hellre skulle vilja visa en liten bild till höger i mobilen istället för en stor bild ovanför? Menar du att bilden är för stor i mobilen?

Idag ser det ut så här om man väljer "visa bild".

Liten bild till höger i desktop:
Skärmdump av diskussionsforum med inlägg och timmerkonstruktion i miniatyr till höger.

Stor bild ovanför i mobilen:
Mätband står mot en träkonstruktion under byggnation inuti ett rum.
Skapa konto

Eller menar du att du bara vill se bilder i mobilen och inte i desktop (eller tvärtom)? Och hur stora vill du att bilderna ska vara?

För att de är hopplösa att hitta navigeringsvägen! Numer kan man ju bevaka kategorier (det kanske man kunnat jättelänge, men jag har nog bara gjort det ett halvår), men förut valde jag ofta att scrolla fram till en tråd med rätt ämne för att komma till det.

Att i forumet klicka på hamburgaren nere till höger, leta upp forum och sen scrolla sig rätt är i sig ingen bra väg, så då hittar man andra.

Som vanligt efter hur jag gör i Iphone-appen.
Menar du att du ofta kommer längre ner på en sida där "navigeringsgenvägen" inte syns på skärmen?

Hade du önskat att både navigeringsgenvägen varit synlig på skärmen tillsammans med titeln hela tiden så att du enklare kan gå till delforumet och bevaka på så sätt?

Jag är inne på att visa upp navigeringssökväg, titel, "Bevaka", "Sök i ämne" och "Filter" sticky så att de blir enklare att komma åt.

Till exempel så här:
< Juridik
Momsregistrering hur? Bevaka ∣ Sök i ämne ∣ Filter

Menar du att du hellre skulle vilja visa en liten bild till höger i mobilen istället för en stor bild ovanför? Menar du att bilden är för stor i mobilen?
Precis. Nu är inte förhandsvisning av bilder en viktig fråga för mig, jag saknar dem inte, men som det är idag är de på tok för stora. De mindre rundade bilder som var ett par dagar (och som alltjämnt verkar finnas på desktop) passade min smak bättre, men jag håller också med dem som gärna ser vem som gjort senaste inlägget. Och i valet mellan person och bild skulle jag lätt välja att se person.

De stora bilder som finns i iphoneappen idag är jag glad att jag kan välja bort...

Det är inte lätt att göra användare glada! :crysmile:

Nu är inte förhandsvisning av bilder en viktig fråga för mig, jag saknar dem inte
Pratar vi om förhandsvisning av "någon" bild som råkar finnas i en tråd så tycker jag som jag skrev i ett tidigare inlägg att det är en ganska meningslös funktion. Så länge inte någon manuellt väljer ut en lämplig bild ur tråden blir det lite precis vad som helst. I några fall kanske något som hjälper att förstå tråden, lika ofta bara "fel" och kanske oftast helt "oläsligt".

• Gilla
nino
  • Laddar…
men jag håller också med dem som gärna ser vem som gjort senaste inlägget. Och i valet mellan person och bild skulle jag lätt välja att se person.
Det här saknar jag också men kan egentligen inte motivera varför på ett bra sätt. :oops:

Har det enbart tillkommit ett inlägg fyller det väl något syfte men har tråden fått många inlägg sedan jag senast läste den kvittar det väl egentligen vem som råkat skriva det allra senaste. Ändå saknar jag funktionen som sagt lite... :thinking::sweat:

Personligen skulle jag mer uppskatta information om hur många olästa inlägg en tråd har. Totala antalet inlägg och framförallt hur många som läst tråden har jag ingen större användning av, i varje fall när det gäller bevakade/följda trådar. Totala antalet kan väl vara lite intressant i en för mig ny obevakad tråd dock. Hur många som läst vet jag inte om jag någonsin är intresserad av.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Menar du att du ofta kommer längre ner på en sida där "navigeringsgenvägen" inte syns på skärmen?
Nja, det gör man väl iofs, men jag menar egentligen att jag agerar på det viset när jag vill till ett visst ämne. Då är det ju hur som helst en omväg att gå in i en tråd för att sen gå till ämnet. På samma vis som jag tycker att dagens navigeringsväg är för lång.

Helst skulle jag vilja ha en knapp ”Kategorier” exempelvis istället för ”Deltagit”, som jag finner redundant i förhållande till ”Bevakningar” men jag vet att alla inte tycker att den är överflödig.

Hade du önskat att både navigeringsgenvägen varit synlig på skärmen tillsammans med titeln hela tiden så att du enklare kan gå till delforumet och bevaka på så sätt?

Jag är inne på att visa upp navigeringssökväg, titel, "Bevaka", "Sök i ämne" och "Filter" sticky så att de blir enklare att komma åt.

Till exempel så här:
< Juridik
Momsregistrering hur? Bevaka ∣ Sök i ämne ∣ Filter
Ärligt talat tror jag att det är ett problem som inte behöver lösas. Brödsmulor känns omodernt och ska du kunna få till metadatastyrda kategorier lär det ju inte funka då, om man exempelvis skulle ha Juridik och Bygglov på en tråd.

Jag vet inte hur mycket höjd ett sticky fält till skulle bygga, men ska du testa så skulle jag sikta på något som försvinner med scroll down och kommer tillbaka vis scroll up. Inte i allas smak det heller, men jag gillar det.

Jag tror många som valt ”visa bild” skulle bli glada över att se små kvadratiska bilder med runda hörn till höger i mobilen.

Så här gör reddit som standard i mobilen. De tillåter många alternativ med tydligare knappar i mobilen direkt i trådlistan men förhandsvisar aldrig inlägg. Kanske vi kan hämta inspiration från dem.

• Skärmdump från Reddit om bröstcancermedvetenhetspenna gjord av cancerframkallande material.
  • Kollage av astrofotografiska bilder visande stjärnbilder och månfaser med rundade hörn.
    Skapa konto
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Skärmdump av ett forum där en användare deltagit i olika diskussionstrådar, vissa med saknad text.
Skapa konto

Vissa av trådarna verkar sakna "mittenbiten", något förvirrande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.