403 360 läst ·
5 448 svar
403k läst
5,4k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Jag tror att det är så enkelt att desktopanvändare, gmailanvändare och androidanvändare är vana vid ett annat utseende av listor än iphone- och ios-användare.Rostig_9000i_-88 skrev:
Tidigare så hade vi inkorgen i gmail i desktop som förebild i desktop och inkorgen i iphone som förebild i mobiler.
Mailinkorgen i gmail appen i mobilen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mailinkorgen i iphone:
Logga in
Skapa konto
Som ni ser är blåa ringar en symbol för oläst i iphone medan i gmail så använder man fetat och ofetat (i appen mindre fetat och gråare) i gmail.
Nu har utseendet blivit en mix, vilket kan känns ovant både för desktop och mobilanvändare.
Jag tror att detta kan förbättras.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Jag tycker att alternativet med fet/icke fet text som markerar oläst/läst som fortsatt finns i "huvudforumtrådarna" är överskådlig:
Det fanns ju tidigare i "forumtrådarna" men har nu ersatts av den blå pricken vilken jag tycker inte är lika överskådlig:
Edit:
Mitt sätt att läsa är generellt då jag är allmänt nyfiken i de flesta trådar, jag brukar inte lägga något under bevakning. Jag hoppar in och ut för att se om något intressant dykt upp och då passar fet text mig bäst att markera oläst.
Jag tror precis som Per skrev att min vana beror på att jag inte är Apple-användare, därav inte van med blåa prickar. Kanske en kombination av blå prick+fet text som markerar oläst tråd/forum skulle gå att ordna?
Logga in
Skapa konto
Det fanns ju tidigare i "forumtrådarna" men har nu ersatts av den blå pricken vilken jag tycker inte är lika överskådlig:
Logga in
Skapa konto
Edit:
Mitt sätt att läsa är generellt då jag är allmänt nyfiken i de flesta trådar, jag brukar inte lägga något under bevakning. Jag hoppar in och ut för att se om något intressant dykt upp och då passar fet text mig bäst att markera oläst.
Jag tror precis som Per skrev att min vana beror på att jag inte är Apple-användare, därav inte van med blåa prickar. Kanske en kombination av blå prick+fet text som markerar oläst tråd/forum skulle gå att ordna?
Redigerat:
Menar du något sådant här?Rostig_9000i_-88 skrev:
Jag tycker att alternativet med fet/icke fet text som markerar oläst/läst som fortsatt finns i "huvudforumtrådarna" är överskådlig:
[bild]
[bild]
Edit:
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Klart görbartRostig_9000i_-88 skrev:
@Per Eskilsson
Den variant jag använde
Kod:
.discussionListItem.visible.unread .title{
font-weight:700;
}
.discussionListItem .title {
font-weight:400;
}
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Hm.. Den funktionaliteten har nog tyvärr trillat bort i PM. Jag minns inte ens att den fanns. En temporär lösning är att du testar ändra till ”första olästa” istället första eller senaste i inställningar, men då slår den ändringen igenom i alla trådlistor.BirgitS skrev:
Jag skriver upp det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Jag har "första olästa" t.ex. på Senaste-sidan så det verkar inte hjälpa.Per Eskilsson skrev:
Ett stort tack!Per Eskilsson skrev:
Stort tack för all er feedback!
Vi kommer släppa en uppdatering imorgon bitti som jag tror många kommer att glädjas av.
Uppdateringen innehåller:
1. mer kompakta trådlistor i desktop och surfplattor
2. mindre bilder i trådlistor i desktop och surfplattor och vi visar bara bilder för de som valt ”visa bild” under inställningar
Den nya uppdateringen har omvandlat forumet till användarvänligt igen. Tummen upp från mig
Jag måste erkänna att jag bara hunnit testa forumet ett par minuter efter förändringen, men det ser betydligt bättre ut än tidigare. Att visa små bilder istället för de enorma bilder som gjorde att hela forumet såg trasigt ut är en enorm förbättring.
Starkt jobbar att komma ut med en fix på så kort tid.
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Tack, om du vill testa hur det ser ut utan bilder så kan du göra det så här:Marcus_L skrev:
Det känns som vi får en mobilsida för desktop alltså en som är bättre för de som underhåller sidan istället för en som är bättre för dom som använder sidan.
Jag upplever även den nya sidan som mer krävande av resurser än tidigare och i en tråd som denna med många sidor som man skrollar igenom så blir sidan väldigt slö i min webbläsare (firefox med många flikar öppna) t.ex när jag klickar på en bild för att se den större är det en fördröjning på 10 sekunder första gången och 5 sekunder om jag direkt försöker igen från knapptryck till att bilden visas, om jag sedan drar markören till inlägget jag skriver så tar det ca 5 sekunder innan jag kan markera var jag vill ha markören i mitt inlägg.
När jag skulle svara på ett inlägg fick jag trycka på svara flera gånger och röra på muspekaren då det endast var pil på markören istället för hand med pekfinger.
Jag tycker sidan blivit jätte slö efter senaste uppdateringen den gamla sidan hade inga av dessa bekymmer utan flöt på bra.
Jag upplever även bekymmer att svara (citera) flera där jag ibland inte kan välja fler än ett inlägg.
Går det att få förhandsgranskning av inlägg nu när ni gör om?
Vem tyckte det var en bra ide att byta färg på ikonen för att ha deltagit i en tråd från grönt till gult?
Gult på vit bakgrund är ingen bra kombination, går det att ändra tillbaka till den färgen den hade tidigare?
Bra är att det fortfarande går att se bilder i trådlistor men lite dumt att jag måste välja det under inställningar när det tidigare varit det förvalda beteendet för desktop, jag kan förstå det i mobilen men inte för desktop.
Jag föredrar att default inställningar skiljer för mobil och desktop.
Jag upplever även den nya sidan som mer krävande av resurser än tidigare och i en tråd som denna med många sidor som man skrollar igenom så blir sidan väldigt slö i min webbläsare (firefox med många flikar öppna) t.ex när jag klickar på en bild för att se den större är det en fördröjning på 10 sekunder första gången och 5 sekunder om jag direkt försöker igen från knapptryck till att bilden visas, om jag sedan drar markören till inlägget jag skriver så tar det ca 5 sekunder innan jag kan markera var jag vill ha markören i mitt inlägg.
När jag skulle svara på ett inlägg fick jag trycka på svara flera gånger och röra på muspekaren då det endast var pil på markören istället för hand med pekfinger.
Jag tycker sidan blivit jätte slö efter senaste uppdateringen den gamla sidan hade inga av dessa bekymmer utan flöt på bra.
Jag upplever även bekymmer att svara (citera) flera där jag ibland inte kan välja fler än ett inlägg.
Går det att få förhandsgranskning av inlägg nu när ni gör om?
Vem tyckte det var en bra ide att byta färg på ikonen för att ha deltagit i en tråd från grönt till gult?
Gult på vit bakgrund är ingen bra kombination, går det att ändra tillbaka till den färgen den hade tidigare?
Bra är att det fortfarande går att se bilder i trådlistor men lite dumt att jag måste välja det under inställningar när det tidigare varit det förvalda beteendet för desktop, jag kan förstå det i mobilen men inte för desktop.
Jag föredrar att default inställningar skiljer för mobil och desktop.
Mycket bättre jag saknar verkligen Fet stil för olästa trådar och vanlig för lästa trådar, det blå pricken tycker jag är värdelös och betydligt mindre överskådlig.M Mats skrev:
Varför har ni helt tagit bort möjligheten att komma till olika ställen i tråden beroende på om man klickar på rubriken eller förhandsvisningen? Det var illa nog när ni gjorde ett undantag för mobiler...