51 821 läst ·
286 svar
52k läst
286 svar
Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket
Varför tramsar du på det sättet som du gör? Jag pratade med en helt vanlig handläggare på deras normala telefonnummer.Nissens skrev:
Jag frågade inte uttryckligt om det var möjligt att få ut den struntsumma som finns på skattekontot men som jag förstod honom kommer den att tillfalla det allmänna efter ca 10 år.Nissens skrev:
Tidigare citerad information tycker jag tydligt tyder på att de inte betalar ut belopp under 100 kronor, vilket för mig låter helt rimligt.
Tack!T torn skrev:Det som ofta händer med dödsbon hos Skatteverket är att dödsboet lever kvar eftersom arvingar till en fastighet undviker eller ”glömmer” att söka lagfart. Detta för då med sig att fastigheten står kvar i dödsboets namn och fastighetsavgiften genererar en skuld på dödsboets skattekonto.
Dessutom: Om ett dödsbo har tilldelats ett dödsbonummer är det upp till dödsbodelägarna att be SKV att avregistrera dödsboet när SAMTLIGA tillgångar har skiftats. En sådan avregistrering hindrar inte att dödsboet skatteregistreras igen om nya intäkter eller tillgångar upptäcks.
Fd Skattmasen
Hur avslutar jag/vi vår pappas dödsbo då?Nissens skrev:
Jag bara undrar hur jag ska göra.
Arvskiftet är klart, skatteverket har meddelat att det skattemässigt är avslutat (i telefonsamtal mellan mg och en handläggare).
Så jag undrar helt enkelt hur jag avslutar det, det kanske du kan svara på, du som verkar veta.
Ok, då finns två alternativ.trenchcoat skrev:
1. Delägarskapet skiftas ut till dödsbodelägare. . Om det görs nu så blir det fastighetsskatt för detta år som ska betalas nästa år, så minst en deklaration till . Om det redan skiftats ut så bör det vara sista deklarationen om allt betalas nu. Eller så väljer dödsbodelägarna alternativ två.
2. Andelen ägs tills vidare av dödsboet. Det innebär att den som förvaltar dödsboet måsta ha årlig koll på deklarationer med mera.
Tja, ursprungsfrågan är ju klar och avhandlad, sen har det bara fransat ut som det lätt gör i "våra" trådar.returen skrev:
Vi har kommit fram till att det det inte var "en faktura" till dödsboet.
Det var ett skattebesked och en skatt att betala samt en avgift pga sent inkommen deklaration.
Dvs inget märkligt på något vis, det är nog bara att bita i det sura äpplet och betala.
(Det är den enkla vägen, det går också att göra det krångligare genom att tvinga Skatteverket att rikta sitt krav mot dödsboet och begära i domstol att en boutredningsman skall utses. Denne får sen som ombud för dödsboet begära tillbaka arv i den proportion som man har ärvt, enligt ärvdabalken. Först när detta är gjort kan krav riktas via Kronofogden mot dödsbodelägarna, och om det då inte kan indrivas från en av dem, blir en annan skyldig att träda in med mer av arvet.)
Vi har också kommit fram till att en arvtagare har avstått sitt arv, så det finns en enda dödsbodelägare, som ensam kommer få stå för dödsboets underskott (med sitt utskiftade arv, men inget utöver detta)
Det har även dryftats om Skatteverket verkligen orkar med allt detta pga en relativt liten skuld, det har inte blivit klart vad man ska tro.
Själv tror jag att Skatteverket kommer att jaga detta efter alla konstens regler så långt det går, ty dels kostar det dem inget (inte på samma sätt som om ett privat ägt företag skulle göra samma sak) dels så handlar det om myndighetsutövning, och då försvinner alla gråskalor, en enda krona eller 100.000, spelar ingen roll, det finns ett regelverk som ska följas.
Det har också dryftats myndigheternas preskription efter 5 år, med möjlighet att förlänga.
Här tror jag att det vanligaste är att det preskriberas efter 5 år (för det är det normala), och det är endast mycket stora skulder eller skulder från brottslig verksamhet, som brukar bli föremål för förlängning av presk.tiden.
Men på sista raden, TS bör bara betala och få detta ur världen, det finns inget konstigt här, det handlar om skatt som ska betalas samt en helt vanlig avgift pga sent inlämnad deklaration.
Här har du all info du behöver:Mikael_L skrev:
Hur avslutar jag/vi vår pappas dödsbo då?
Jag bara undrar hur jag ska göra.
Arvskiftet är klart, skatteverket har meddelat att det skattemässigt är avslutat (i telefonsamtal mellan mg och en handläggare).
Så jag undrar helt enkelt hur jag avslutar det, det kanske du kan svara på, du som verkar veta.
https://www.skatteverket.se/privat/...vslutadodsboet.4.5a85666214dbad743ffecae.html
Men det vore ju finfint ifall vi kunde ta reda på hur det går till.
En måstekunskap för alla...
När någon avlidit, fördela arvet och avsluta allt riktigt riktigt fort, ja framförallt avsluta dödsboet (hur man nu gör det).
Då är ens arv sedan tryggat mot att köparna av föräldrahemmet kan komma med krav i efterhand (dolda fel), då det inte längre finns något dödsbo att ställa kravet mot.
Man klarar sig dessutom från alla jobbiga räkningar och krav som kan dimpa ner i ett dödsbo, då det inte längre finns.
Det var ju dumt att jag inte hade denna kunskap för några år sedan, för hade jag sett till att pappas dödsbo inte bara var skiftat och att alla skattemässiga saker avklarade, utan även sett till att dödsboet avvecklades (vilket jag iofs fortfarande inte vet hur man gör) så hade jag och syrran sluppit hala fram 6000kr för att täcka det där kravet som plötsligt dök upp mot dödsboet.
En måstekunskap för alla...
När någon avlidit, fördela arvet och avsluta allt riktigt riktigt fort, ja framförallt avsluta dödsboet (hur man nu gör det).
Då är ens arv sedan tryggat mot att köparna av föräldrahemmet kan komma med krav i efterhand (dolda fel), då det inte längre finns något dödsbo att ställa kravet mot.
Man klarar sig dessutom från alla jobbiga räkningar och krav som kan dimpa ner i ett dödsbo, då det inte längre finns.
Det var ju dumt att jag inte hade denna kunskap för några år sedan, för hade jag sett till att pappas dödsbo inte bara var skiftat och att alla skattemässiga saker avklarade, utan även sett till att dödsboet avvecklades (vilket jag iofs fortfarande inte vet hur man gör) så hade jag och syrran sluppit hala fram 6000kr för att täcka det där kravet som plötsligt dök upp mot dödsboet.
@Nissens , jag ordnade behörighet hos skatteverket så att jag skulle kunna logga in via "mina sidor" på¨min fars dödsbo, för att någon (dvs jag) skulle kunna godkänna sista deklarationen, och ordna med andra myndighetsärenden där för dödsboets räkning.
Jag kan fortfarande logga in på detta dödsbo och kolla runt.
Tycker du att det verkar som att dödsboet är stängt, när man kan göra detta?
Som sagt, ring telefonnumret så hjälper de dig säkert.Mikael_L skrev:
@Nissens , jag ordnade behörighet hos skatteverket så att jag skulle kunna logga in via "mina sidor" på¨min fars dödsbo, för att någon (dvs jag) skulle kunna godkänna sista deklarationen, och ordna med andra myndighetsärenden där för dödsboets räkning.