J Jansson69 skrev:
det kallas att föra över tillgångarna
Men hur menar du att man ska göra för att föra över en struntsumma från ett dödsbos skattekonto när Skatteverket tydligt skriver att de inte utbetalar belopp under 100 kronor?

J
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur menar du att man ska göra för att föra över en struntsumma från ett dödsbos skattekonto när Skatteverket tydligt skriver att de inte utbetalar belopp under 100 kronor?
Det är din bank som sköter det..

”Vissa banker har som rutin att automatiskt skicka en avregistrering av kontot för ett dödsbo. Kontakta banken för information om vad som gäller.”

https://www.skatteverket.se/privat/...ingenutbetald.5.12815e4f14a62bc048f1045f.html

Du har rätt att få dödsboet avslutat, det var därför jag frågade dig om du var ensam arvinge för det är oftast då det lättast förblir oskiftat då inga andra lägger sig i.

Har man under 100kr så blir det ju ingen deklaration heller så du behöver någ ligga i på banken och Skatteverket om du vill ha det skiftat..
Har själv gått igenom detta tre gånger men aldrig som ensam arvtagare.

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
Det är din bank som sköter det..
Nu tror jag du är trött. Detta handlar om det bankkonto om kan vara kopplat till skattekontot. Det är inte alls aktuellt här då beloppet på skattekontot är för lågt för att Skatteverket ska betala ut det.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Nu tror jag du är trött. Detta handlar om det bankkonto om kan vara kopplat till skattekontot. Det är inte alls aktuellt här då beloppet på skattekontot är för lågt för att Skatteverket ska betala ut det.
Pengarna i sig tror jag du inte får ut utan för att avsluta kontot så kontaktar banken skatteverket..
Vi var flera arvingar som alla var överens om arvskiftet så all sköttes per automatik med banken och skatteverket, men enligt skatteverket är det ju annat om man är ensam.

J Jansson69 skrev:
Pengarna i sig tror jag du inte får ut utan för att avsluta kontot så kontaktar banken skatteverket.
Det finns ingen bank som kan påverka Skatteverket att avsluta ett skattekonto. Hur kan du tro det? Vilken bank skulle det vara?

J
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns ingen bank som kan påverka Skatteverket att avsluta ett skattekonto. Hur kan du tro det? Vilken bank skulle det vara?

”Deklaration - Dödsbon​

När och hur avslutas dödsboets skattekonto?

Dödsboet finns kvar och ska deklarera så länge det finns tillgångar som inte delats upp mellan arvingarna. Dödsboet är skattemässigt avslutat när dödsboets alla tillgångar är skiftade, inkomstdeklaration har lämnats för sista gången och överskott eller underskott på skattekontot är reglerat.”

Då är det oskiftat eller saknar deklaration som jag hela tiden har sagt du och den andra verkar ha hamna i onåd då det ska sköta sig själv bara du skiftar..

J
Men nu har vi rett ut att ett dödsbo avslutas när det skiftas..
Både genom Skatteverket och juridiska sidor som bekräftar detta, sedan kan det alltid finnas särlingar som antingen har hamnat fel i systemet eller ramlat emellan stolarna eller att arvingen inte skiftat boet som man ska..

Alfredo Alfredo skrev:
Har du något förslag på hur jag ska göra det?

[länk]

[bild]
Det är inte helt självklart utan delvis öppet för tolkning. På kontoutdraget från Skatteverket står det under Upplysningar, efter informationen om automatisk utbetalning: ”Om du inte har anmält konto, eller om beloppet understiger 100 kr, står beloppet kvar på ditt skattekonto och kan användas till kommande skatter och avgifter. Om du vill ha överskottet utbetalt måste du begära detta.”

Min tolkning: Belopp under 100 kr betalas inte ut automatiskt men däremot på anmodan.

För företag gäller att om ”du inte tar ut överskottet, och inget annat än ränta registreras på kontot i tio år, tillfaller beloppet staten i februari det elfte året.”. Måhända gäller det även för dödsbon? I så fall borde tillgångarna på dödsboets skattekonto upphöra efter tio år och därmed dödsboet upplösas.

I övrigt kan man inte säga att arvskiftet styr upplösningen av dödsboet hos Skatteverket. De tar bara hänsyn till saldot på skattekontot. Mig veterligen förväntas man inte skicka in några uppgifter om arvskifte till Skatteverket.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
W Weimik skrev:
Min tolkning: Belopp under 100 kr betalas inte ut automatiskt men däremot på anmodan.
Exakt så ligger det till.

trenchcoat trenchcoat skrev:
Jag pratar med en kollega här på jobbet och hans far gick bort för ca 3 år sedan.
Han var en av arvingarna tillsammans med sin bror. Men hans bror vill inte ha något av arvet så kollegan fick allt (vet inte riktigt vad).

Nu har han fått en faktura från skatteverket där det står att han har en slutgiltig skatt att betala som är ställd till dödsboet.
Han har pratat med skatteverket som kräver att han betalar och som säger att han är skyldig att betala.

Jag tycker att det verkar märligt att han får fakturan såhär sent.
Som mottagare står dödsboet och efter c/o står det kollegans namn.

Någon som vet vad som gäller?
Det som ofta händer med dödsbon hos Skatteverket är att dödsboet lever kvar eftersom arvingar till en fastighet undviker eller ”glömmer” att söka lagfart. Detta för då med sig att fastigheten står kvar i dödsboets namn och fastighetsavgiften genererar en skuld på dödsboets skattekonto.
Dessutom: Om ett dödsbo har tilldelats ett dödsbonummer är det upp till dödsbodelägarna att be SKV att avregistrera dödsboet när SAMTLIGA tillgångar har skiftats. En sådan avregistrering hindrar inte att dödsboet skatteregistreras igen om nya intäkter eller tillgångar upptäcks.
Fd Skattmasen

Redigerat:
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T torn skrev:
när SAMTLIGA tillgångar har skiftats.
Hur gör man för att "skifta" belopp under hundra kronor på ett skattekonto?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Är du helt säker?
Kände mig säker, men gick in och provade nu och fick faktiskt upp en varning om att det kanske inte kommer att bli någon utbetalning.
Gissar att det ändå kommer att betalas ut när det handlar om ett dödsbo.

Varningstext om skatteutbetalning: Ingen utbetalning om överskottet på skattekontot är under 100 kr enligt uppgifter registrerade 2025-12-01.

Annars kan man ju alltid lura systemet och sätta in pengar så att saldot överstiger 100 kr och sedan begära utbetalning 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fast spelar det någon roll om det inte är avregistrerat. Det väsentliga måste väl vara att allt som kan generera transaktioner är borta. Dvs. att dödsboet ex. inte står för någon fastighet som kan ge skatt eller fastighetsavgift.

C
H hempularen skrev:
Det väsentliga måste väl vara att allt som kan generera transaktioner är borta.
Finns det ett saldo kommer det väl att ticka in 1 krona i ränta då och då...?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.